Hej!

Vi planerar att renovera i en oanvänd källare och bygga våtrum med bastu och spabad. Som jag förstår så finns det inte att köpa spabad som är gjorda för att ha inomhus. Vi vill inte ha en inomhusjacuzzi då de inte verkar lika bra. För så är det väl?
Många försäljare skriver om hur välisolerade deras spabad är. Men det känns onödigt att lägga extra på ett isolerat spa när vi ska ha det inomhus. Däremot vill vi ju att det ska hålla och ha en bra kvalitet. Pumpar, garanti, service etc.
Vilket märke ska vi köpa? Helst inte större än ca 200x200. Möjligen lite större beroende på hur tjocka väggarna i rummet kommer att bli.
Någon med erfarenhet av spabad inomhus? Tips? Vad ska man tänka på?

Tack!!
 
S
Inomhusjacuzzi är väl det enda som kan fungera och har inte hört något negativt av dom som har , jag vet så finns det massor av typer . som kan användas , med bubblor ,
värme , lyse e-t-c rekommenderar ingen
Det som kan avgöra är om ni får in ett bad genom dörrarna
Tänk lite på värmepatronen , dom flesta är 1 -fas och vill ha 16 A är är bra törstiga på el
några finns med 3 fas och det är att föredra då belastningen på huvudsäkringarna blir mindre .
Inte kul när middagen står på spisen och skall badas efter en god middag , helt plötsligt blir det strömlöst
 
Tack för tips!
Trodde jag läst på mig men nu är jag förvirrad.
- Vad är skillnaden mellan spabad och jacuzzi?
Jag vill inte ha ett massagebadkar, då jag läst att de bara låter, inte ger tillräcklig massage på grund av vattenstrålar? Att spabad/jacuzzi ger luftstrålar som masserar mer?
Kan ni ge tips på inomhusjacuzzi?

Tack!
 
S
Kanske blandade ihop lite med namnen , det finns nog bara bubbelbad för innomhus , och det finns vissa som har värmepatron
En viktig sak som ska tänkas på är , ett bubbelbad masserar kroppen och det gör att alla
blodkärl öppnar sig helt , det blir lågtryck , hjärtat kan få hicka och stanna om det finns något fel på det , inget som händer ofta men att tänka på och har hänt
 
Jacuzzi är en tillverkare av bla spabad.
Jacuzzi används ofta som fel benämning på ett spabad.
Köper du ett spabad tllverkat av tex artesian spas så köper du inte jacuzzi.

Samma som jeep är en biltillverkare som tillverkar tex jeep wrangler.
Köper du en Kia sportage då köper du inte en jeep,du köper en SUV.

Ett spabad är ett bad med massage jets i olika utföranden och av olika kvalitet.
 
Många är 2 fasiga, 2-3kw värme på en fas, samt pumpen på den andra.

Badet blir inte törstigare på el om det är 1-fas, samt om du ska ha detta inomhus så värmer förlusterna från badet källaren istället.

Vi har ett runt bad, några år gammalt, detta förbrukar 5kwh/dygn på hösten, fram till jul, har gjort om så inte pumpen går hela tiden, denna drar 700w för att endast cirkulera vattnet.

Kolla, många har värmepump i de nyare baden.
 
En jacuzzi är ett "bubbelbadkar" som man sannolikt främst har inomhus. Det fylls med varmt vatten från kran i omedelbar anslutning och töms när man badat färdigt. Det har just massagebubblor som sprutar ut ut ett antal hål i karet. Oftast är själva karet designat med skålformade sitsar.
Ett spa är en "badtunna" som värms av elpatron eller ved och som normalt är beläget utomhus. Det töms normalt inte efter att man badat utan behöver div kemikalier för att inte bli äckligt. Ett spa kan, liksom en jacuzzi, ha tex belysning och massagebubblor. För att funka behöver ett spa dessutom typiskt också en cirkulationspump och ett filter som renar.

Ett spa finns i massor av olika utföranden, uppblåsbara, plast, trä osv. Klart att Du, rent teoretiskt, kan sätta in en badtunna inomhus, men just dörröppningar och sådana detaljer kan ju ställa till vissa problem. En uppblåsbar variant (googla tex på lay-z-spa) kostar inte särskilt mycket. Tänker jag på en inomhusplacering av ett utomhusspa så är väl ett initialt problem att ordna avrinning. Spa:et är ju designat för att bara "dra ur proppen" så att vattnet rinner ut vilket inte är så bra i källaren.

I övrigt är det väl inte några större konstigheter att härbärgera i källaren. Du bör dock rimligen förse arrangemanget med ett lock så att inte varm ånga fyller utrymmet konstant. Dessutom torde det ju bli billigare med uppvärmning...

Saker som pump/filter/värmare hittar Du på "swim & fun". Deras prylar säljs under säsongen bla av Jula o Rusta till billiga priser.
/Q
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.