Fick installerat två st lysrörsarmaturer (LED) i garaget.
Funkar kanon, men problemet är att vi har ett fönster från garaget in i barnens lekrum.
När de leker där eller när man går förbi fönstret egentligen, tänder ena lampan i garaget.
Man kan ställa ner känslighet (LUX) och räckvidd vilket jag gjort men kan ju inte ha för kort för då lyser det inte när jag är i garaget i heller.

Går det att begränsa sensorn att bara "titta" åt ett håll med hjälp av folie eller något? Det verkar vara en känslig rackare då jag läst nu i efterhand att den t.o.m. går igenom väggar/dörrar.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Är väl bara att prova att sätta en liten skärm för sensorn mot fönstret.
Alufolie eller kartong.

Protte
 
Ja, tänkte om man kunde göra en snygg, permanent, lösning.
 
Det är väl bara att prova? Funkar det med en gardin?
 
Tveksam till en gardin. Dels för att vi inte vill ha en, men framförallt att den verkar gå igenom sånt. Vet inte riktigt hur den känner av men jag tejpade över den med eltejp, mer eller mindre helt utan resultat.
 
IR har en förmåga att tränga genom, så eltejpen kan vara helt genomskinlig.
Alufolie eller kartong fungerar troligen bättre.
Det är inte synligt ljus som ska stoppas, det är värmestrålning.

Protte
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Vi vet inte vilken typ av armatur/detektor du har men är det av mikrovågstyp så går dessa signaler genom trä/gips/fönster. Du får prova med någon form av metallavskärmning.
 
Malmbergs Cosmos tror jag den heter.

Så metall typ folie borde funka? Det kanske man kan bocka till lite snyggt på insidan..
En utvändig skärm ser sådär ut i och med att man ser lampan från lekrummet.
 
Det är en mikrovågsdetektor i denna armatur. Framgår av manualen. Där framgår också att det går att justera detekteringsområdet. Har du testa detta?

Edit: OK ser att du har testa att justera känsligheten. Då är det nog bara metallavskärmning som ev. kan hjälpa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.