Det kanske är som så att din granne bollat med BN om att bygga vägg i vägg med dig men då det är brandcell bla bla bla osv så kanske det enklaste helt enkelt var att inte bygga ihop det. På så vis sitter inte byggnaderna ihop och det kravet faller bort?
 
J Jarlsgård skrev:
Det kanske är som så att din granne bollat med BN om att bygga vägg i vägg med dig men då det är brandcell bla bla bla osv så kanske det enklaste helt enkelt var att inte bygga ihop det. På så vis sitter inte byggnaderna ihop och det kravet faller bort?
BN visste inget förrän det var byggt DÅ kom ansökan in
 
Ansökan ja, men man kan faktiskt prata med en bygglovshandläggare utan att skicka in handlingar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att grannen inte vill ha en gemensam anläggning med TS.
 
  • Gilla
Rdna och 4 till
  • Laddar…
Grannmedgivande kan inte behövas då grannen redan fått bygglov för samma åtgärd. Byggnadsnämnden borde dock lagt sig i hur konstruktionen ser ut i gränsen avseende brandspridning.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har full förståelse för att grannen inte vill ha en gemensam anläggning med TS.
Eller tvärt om
 
Nej, det har jag inte full förståelse för. Uppenbarligen förslog ju du en sådan lösning. Så det verkar ju inte riktigt vara fallet.
 
  • Gilla
Rdna och 4 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Grannmedgivande kan inte behövas då grannen redan fått bygglov för samma åtgärd. Byggnadsnämnden borde dock lagt sig i hur konstruktionen ser ut i gränsen avseende brandspridning.
Hur vet vi att grannen (dvs TS) har det? (bygglov alltså) Vi vet bara att det är byggt någon gång mellan 1979 och 2002, och att det inte finns några medgivanden sparade.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur vet vi att grannen (dvs TS) har det? (bygglov alltså) Vi vet bara att det är byggt någon gång mellan 1979 och 2002, och att det inte finns några medgivanden sparade.
Anledningen till att bygglov gavs i efterhand var väl att alla andra har fått det ....!?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det ditt eller grannens uterum som står på tomtgräns?
 
Om du läser första inlägget så kan man lista ut att det är mellan 0 och 5 cm mellan byggnaderna och gränsen för båda.

P
 
S Santime skrev:
Det var en bef byggnad när jag tillträdde fastigheten. Problemet är att det skapats ett utrymme mellan uterummen som ej ventileras vilket kan medföra framtida rötskador. Jag föreslog att grannen skulle sätta sin önskade panel på min vägg men istället uppförde han en ny vägg på distans. Takplåt som du nämnde godtog och så men tyvärr så fästes den på fel taķ dvs mitt vilket försvårar för mig att byta tak, vilket jag sa i tidigt skede
Menar du verkligen att din granne satt fast plåt i ditt tak?
Om det stämmer så kan det knappast vara lagligt utan ditt medgivande.
 
prototypen prototypen skrev:
Om du läser första inlägget så kan man lista ut att det är mellan 0 och 5 cm mellan byggnaderna och gränsen för båda.

P
Tack för den extremt solklara upplysningen som jag varit medveten om sen trådstart! (y)

Men nu var det så att jag ville ha ett exakt svar, vems som står på tomtgräns och vems som inte gör det. Om någon av de står på tomtgräns vill säga, det ena kan ju ha 4cm till gränsen och det andra 1cm. Eller så värnar de jämställdhet och har 2.5cm var :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan man verkligen ställa krav på att grannar upplåter sin mark så att man kan göra underhåll på sin egen byggnad om man har satt den så nära gränsen att det inte går att göra det från egen tomt. Det låter i mina öron mycket knepigt.
 
  • Gilla
VillaAnna och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan man verkligen ställa krav på att grannar upplåter sin mark så att man kan göra underhåll på sin egen byggnad om man har satt den så nära gränsen att det inte går att göra det från egen tomt. Det låter i mina öron mycket knepigt.
Låter fullständigt galet Imho.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.