S Santime skrev:
Finns inget krav om 4,5 m. Normalt brukar grannar inhämta ett medgivande (God sed) I det här fallet har inget gjorts före eller under byggtiden. Här åsidosatts alla normala regler
Har du medgivandet som den personen som byggde ditt uterum inhämtade?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du medgivandet som den personen som byggde ditt uterum inhämtade?
Finns inga handlingar om det. Byggdes mellan 1979 och 2002 då jag tillträdde fastigheten
 
A Alias_Olle skrev:
Här:


Inlägget var gillat av dig.

Och här:


Vart finns för övrigt "kravet" gällande medgivande närmare än 4,5 meter? Utan att veta hur detaljplanen ser ut och när den trädde ikraft går det inte att säga att det krävs ett yttrande. Och ett medgivande är aldrig ett krav för att ett bygglov får beviljas, grannen ska i vissa fall få yttra sig, men bygglov kan ändå beviljas om det bedöms lämpligt.
Att dela ansvaret för en vägg innebär inte att upprätta ett servitutsavtal. Använd inte ord som ni inte vet vad de betyder.

I det här fallet har grannen utan att fråga valt att inte använda befintlig vägg utan lämna ett utrymme. Då måste utrymmet vara stort nog för att medge underhåll. där är reglerna tydliga.
 
Krävs det inte medgivande från grannen när man bygger så nära? Borde väl inte gå att få bygglov utan det?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att dela ansvaret för en vägg innebär inte att upprätta ett servitutsavtal. Använd inte ord som ni inte vet vad de betyder.

I det här fallet har grannen utan att fråga valt att inte använda befintlig vägg utan lämna ett utrymme. Då måste utrymmet vara stort nog för att medge underhåll. där är reglerna tydliga.
Tillägger att hänvisa inte till "krav" ni inte vet vad de innebär.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att dela ansvaret för en vägg innebär inte att upprätta ett servitutsavtal. Använd inte ord som ni inte vet vad de betyder.

I det här fallet har grannen utan att fråga valt att inte använda befintlig vägg utan lämna ett utrymme. Då måste utrymmet vara stort nog för att medge underhåll. där är reglerna tydliga.
Var finns regeln om utrymmet som medger underhåll. Jag har inte för avsikt att dela underhåll eftersom grannen har negligerat allt och fullständigt "kört över" anslutande grannar. Då tycker jag det är bättre att han övertar väggen
 
AndersPS AndersPS skrev:
Krävs det inte medgivande från grannen när man bygger så nära? Borde väl inte gå att få bygglov utan det?
Man kan få bygglov utan medgivande BN avgör
 
Du kollade bara på helt tyst när han byggde.?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att dela ansvaret för en vägg innebär inte att upprätta ett servitutsavtal. Använd inte ord som ni inte vet vad de betyder.

I det här fallet har grannen utan att fråga valt att inte använda befintlig vägg utan lämna ett utrymme. Då måste utrymmet vara stort nog för att medge underhåll. där är reglerna tydliga.
Och det är enbart TS ansvar? (om vi bortser från, vad som verkar vara, kommunens något taffliga hantering av bygglovet).
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Du kollade bara på helt tyst när han byggde.?
NEJ
 
S Santime skrev:
Var finns regeln om utrymmet som medger underhåll. Jag har inte för avsikt att dela underhåll eftersom grannen har negligerat allt och fullständigt "kört över" anslutande grannar. Då tycker jag det är bättre att han övertar väggen
Nu har jag inte full koll på vad lagen säger, men magkänslan kring "Då tycker jag det är bättre att han övertar väggen" är ju sådär? Vi säger att det blev så. Du och grannen skriver avtal, han tar över väggen. Ett år senare ändrar han sig, ansöker om rivningslov, river sitt uterum, och "din fd." vägg. Vad gör du då?
 
  • Gilla
Rdna och 2 till
  • Laddar…
Står det i detaljplanen att det inte finns någon 4.5meters gräns? Det är ju mer eller mindre standard, ser inte varför radhus skulle vara ett undantag?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu har jag inte full koll på vad lagen säger, men magkänslan kring "Då tycker jag det är bättre att han övertar väggen" är ju sådär? Vi säger att det blev så. Du och grannen skriver avtal, han tar över väggen. Ett år senare ändrar han sig, ansöker om rivningslov, river sitt uterum, och "din fd." vägg. Vad gör du då?
Bygger nytt Inga större problem
 
Såg ett inlägg som skrevs medan jag skrev.

Men okej, man kan säkerligen få bygglov närmre än 4.5 meter, BN avgör som det skrevs. Tycker iofs det låter väldigt konstigt. I en villa hade jag nog brytt mig mindre om en granne "inkräktat" på de 4.5m än i ett radhus eftersom man redan bor så tätt.

Men om de godkänt bygglovet kan det inte finnas jättemycket du kan göra? Visst du kan överklaga men det faller ju la bara på BN som redan godkänt det? Och hurvida det uppförts 5cm från ditt eller ej och att du inte kommer åt att underhålla känns som någonting de skiter blanka fan i?
 
S Santime skrev:
Bygger nytt Inga större problem
Då förstår jag inte vad problemet är? Det är ju exakt samma sak du får göra när din vägg behöver underhållas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.