A Alias_Olle skrev:
Enligt TS skulle det inte göras i tomtgräns utan det skulle upprättas servitutavtal för att grannen skulle få använda delar av TS tomt... Så jag gör vad jag kan för att läsa och förstå.
I vilket inlägg ser du att TS skrivit något om servitutsavtal? Jag kan inte se det, och det kan inte heller behövas. Eller blandar du ihop begreppen? Att ha en gemensam vägg i ett uterum har inget med servitut att göra.

Grannehörande eller grannmedgivande har inte heller med servitut att göra, utan är ett krav för att få bygglov närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Gissningsvis ligger i princip hela TS liksom hela grannens tomt inom denna 4,5-metersgräns, så är det ofta i radhus.
 
A Alias_Olle skrev:
Enligt TS skulle det inte göras i tomtgräns utan det skulle upprättas servitutavtal för att grannen skulle få använda delar av TS tomt... Så jag gör vad jag kan för att läsa och förstå.
Jag tycker att det låter som någon (TS?) försökt få grannen att gå med på nån halvkrånglig lösning (servitut?), istället för att bara upplåta sin vägg, och de fem cm av tomten det handlar om? Eller är det jag som är för lösningsfokuserad och förenklar ett eventuellt framtida problem?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Motfråga: Är det rimligt att TS bygger om sitt över 20 år gamla uterum för att grannen gjort ett svartbygge som fått bygglov felaktigt beviljat i efterhand?
Den som bygger senare måste ju antingen nyttja den gemensamma väggen och ordna en bra anslutning till befintligt tak, ELLER bygga tillräckligt långt ifrån för att underhåll ska kunna göras.
Vilket också är svaret på ursprungsfrågan.
Anna_H borde vara i byggnadsnämnden
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker att det låter som någon (TS?) försökt få grannen att gå med på nån halvkrånglig lösning (servitut?), istället för att bara upplåta sin vägg, och de fem cm av tomten det handlar om? Eller är det jag som är för lösningsfokuserad och förenklar ett eventuellt framtida problem?
Sista meningen är helt rätt
 
Anna_H Anna_H skrev:
Motfråga: Är det rimligt att TS bygger om sitt över 20 år gamla uterum för att grannen gjort ett svartbygge som fått bygglov felaktigt beviljat i efterhand?
Den som bygger senare måste ju antingen nyttja den gemensamma väggen och ordna en bra anslutning till befintligt tak, ELLER bygga tillräckligt långt ifrån för att underhåll ska kunna göras.
Vilket också är svaret på ursprungsfrågan.
Jag tror att vi vet alldeles för lite om hur diskussionen låtit innan grannen byggde sitt uterum för att avgöra vad som är rimligt. Hade någon kommit viftande med ett servitutsavtal där jag hade blivit ansvarig för en vägg på nån annans tomt hade jag nog också sagt "tack, men nej tack". Hur ser ens TS vägg ut? Är den +20 år gammal kanske det är dags att byta hela väggen? Skulle grannen bekostat det, för att få sitt nya uterum?
 
Har läst igenom och det är en sak jag undrar över, som jag inte finner ett svar på!

Det snackas om överklagan etc. och att grannens placering är "hål i huvudet" ungefär. Men precis som @Anna_H skriver så är det nära på omöjligt att bygga ett uterum i ett radhus utan att göra det närmare än 4.5 meter. Bor själv i radhus och vårat är ändå relativt brett (9.25m) och enda sättet för mig att bygga någonting hade varit om det är 25cm brett i mitten av huset... blir inte mkt till uterum.

MEN, du säger att han har skickat in bygglov och att det mer eller mindre är godkänt, finns det ett skriftligt godkännande från er?
 
J Jarlsgård skrev:
Har läst igenom och det är en sak jag undrar över, som jag inte finner ett svar på!

Det snackas om överklagan etc. och att grannens placering är "hål i huvudet" ungefär. Men precis som @Anna_H skriver så är det nära på omöjligt att bygga ett uterum i ett radhus utan att göra det närmare än 4.5 meter. Bor själv i radhus och vårat är ändå relativt brett (9.25m) och enda sättet för mig att bygga någonting hade varit om det är 25cm brett i mitten av huset... blir inte mkt till uterum.

MEN, du säger att han har skickat in bygglov och att det mer eller mindre är godkänt, finns det ett skriftligt godkännande från er?
Något skriftligt medgivande finns ej och har inte begärts av grannen
Ps vårt hus har en bredd av 6,30 m varför uterummet bli 6,3-9m
 
Anna_H Anna_H skrev:
I vilket inlägg ser du att TS skrivit något om servitutsavtal? Jag kan inte se det, och det kan inte heller behövas. Eller blandar du ihop begreppen? Att ha en gemensam vägg i ett uterum har inget med servitut att göra.

Grannehörande eller grannmedgivande har inte heller med servitut att göra, utan är ett krav för att få bygglov närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Gissningsvis ligger i princip hela TS liksom hela grannens tomt inom denna 4,5-metersgräns, så är det ofta i radhus.
Här:
S Santime skrev:
Hade han godtagit mitt förslag att använda MIN vägg som gavelvägg så hade det varit OK för min del. Men tyvärr så var det inte fint nog eftersom det erfordras en servitutshandling
Inlägget var gillat av dig.

Och här:
S Santime skrev:
Grannen övertar ansvaret för väggen vilket bör regleras annars uppstår problemet på nytt om fastigheten byter ägare
Vart finns för övrigt "kravet" gällande medgivande närmare än 4,5 meter? Utan att veta hur detaljplanen ser ut och när den trädde ikraft går det inte att säga att det krävs ett yttrande. Och ett medgivande är aldrig ett krav för att ett bygglov får beviljas, grannen ska i vissa fall få yttra sig, men bygglov kan ändå beviljas om det bedöms lämpligt.
 
En bild hade hjälpt
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Integritet, eller täthet. Enligt BBR 5:537 ska inglasade uteplatser förhindra spridning av heta gaser eller direkta lågor i 30 minuter, dvs E30.
Okej tackar för detta.

Till trådskaparen:
Är det en BRF? tänker då att det inte finns någon "tomtgräns" mellan "lägenheterna" utan är en och samma tomt.
Tomtgräns är då emot fastighetgräns med en annan fastighetsbeteckning.
 
T tomjakob skrev:
Okej tackar för detta.

Till trådskaparen:
Är det en BRF? tänker då att det inte finns någon "tomtgräns" mellan "lägenheterna" utan är en och samma tomt.
Tomtgräns är då emot fastighetgräns med en annan fastighetsbeteckning.
Nej det är inte en brf
 
A Alias_Olle skrev:
Här:


Inlägget var gillat av dig.

Och här:


Vart finns för övrigt "kravet" gällande medgivande närmare än 4,5 meter? Utan att veta hur detaljplanen ser ut och när den trädde ikraft går det inte att säga att det krävs ett yttrande. Och ett medgivande är aldrig ett krav för att ett bygglov får beviljas, grannen ska i vissa fall få yttra sig, men bygglov kan ändå beviljas om det bedöms lämpligt.
Finns inget krav om 4,5 m. Normalt brukar grannar inhämta ett medgivande (God sed) I det här fallet har inget gjorts före eller under byggtiden. Här åsidosatts alla normala regler
 
T tomjakob skrev:
Okej tackar för detta.

Till trådskaparen:
Är det en BRF? tänker då att det inte finns någon "tomtgräns" mellan "lägenheterna" utan är en och samma tomt.
Tomtgräns är då emot fastighetgräns med en annan fastighetsbeteckning.
Svar nej det är friköpt tomter
 
S Santime skrev:
Svar nej det är friköpt tomter

Okej då har jag inget mer o komma med:(, märkligt då att inte grannar fått utskick.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Grannmedgivande kan inte behövas då grannen redan fått bygglov för samma åtgärd. Byggnadsnämnden borde dock lagt sig i hur konstruktionen ser ut i gränsen avseende brandspridning.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.