T tomjakob skrev:
uterum behöver inte brandklassas imellan? för mig att det klassas som enklare byggnad.

Men är inte ditt uterum lika dumt som grannens? grannen kan inte komma åt sin vägg pga ditt uterum heller.
Hade han godtagit mitt förslag att använda MIN vägg som gavelvägg så hade det varit OK för min del. Men tyvärr så var det inte fint nog eftersom det erfordras en servitutshandling
 
  • Gilla
Jakke och 1 till
  • Laddar…
S Santime skrev:
Hade han godtagit mitt förslag att använda MIN vägg som gavelvägg så hade det varit OK för min del. Men tyvärr så var det inte fint nog eftersom det erfordras en servitutshandling
Servitut för att dela på en vägg?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Servitut för att dela på en vägg?
Grannen övertar ansvaret för väggen vilket bör regleras annars uppstår problemet på nytt om fastigheten byter ägare
 
S Santime skrev:
Grannen övertar ansvaret för väggen vilket bör regleras annars uppstår problemet på nytt om fastigheten byter ägare
Varför ska han ha hela ansvaret för väggen? Om man delar på den?
 
A Alias_Olle skrev:
Men det är rimligt att grannen, med lika lite utrymme, ska behöva anpassa sitt uterum för att TS byggt för nära tomtgräns? Jag tycker iallafall det är orimligt att ställa krav på någon annan som man själv inte uppfyller. Men vi behöver inte fastna i det här då det inte tillför något till ursprungsfrågan...

Det bästa här hade enligt mig varit om båda anpassat sina uterum så de möts i tomtgräns med gemensam mellanvägg.
Precis det trådskaparen föreslog till grannen men grannen valde att bortse från.
Alla som svara, kan ni snälla läsa inläggen innan ni svarar.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nä, det är ju onödigt att starta ett grannbråk, men ibland är det oundvikligt. Och för er som av någon anledning inte orkat läsa igenom TS hela 2 (eller i något fall 3) inlägg innan ni tycker att TS är ogin mot grannen: TS har inte klagat på uterummets existens, bara på dess koppling till TS eget uterum. Ibland räcker det inte med att läsa, man måste förstå också....


Låter ju väldigt märkligt att man kan få bygglov för att ställa en vägg 5 cm från en annan vägg...
Fick ni ingen chans att påpeka detta i samband med att grannen fick bygglovet? Har ni pratat med grannen om hur har denne tänkt lösa underhåll av sin vägg? Vad hade grannen för motivering för att INTE bygga ihop väggarna? Låter ju lite hål i huvet hela grejen, både på grannen och den som beviljat bygglovet....
Bygget var från början ett svartbygge eftersom ansökan kom in tiĺ BN när uterummet var färdigt.
Jag anar lite vänskapskorruption i ärendet
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Men de har fått bygglov ?
Se till att göra det bästa av situationen. Täta taket då slipper ni underhåll helt.
E30 borde er vägg uppfylla
 
L largab skrev:
Men de har fått bygglov ?
Se till att göra det bästa av situationen. Täta taket då slipper ni underhåll helt.
E30 borde er vägg uppfylla
Vad är E30?
googlade och fick upp en BMW, tvivlar på att det ska uppfylla en gammal BMW:)
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Men de har fått bygglov ?
Se till att göra det bästa av situationen. Täta taket då slipper ni underhåll helt.
E30 borde er vägg uppfylla
Bygglov beviljat i efterhand Bygget var färdigställt innan bygglovsansökan blev registrerad. Inga handlingar eller ritningar har presenterats i ansökan. Vi har endast fått muntlig info sommaren 2017 om bygget. Nov. startades bygget var färdigt före jul. Bygglovet behandlades i Jan 2018
 
Ta bort väggarna mellan så får ni ett stort gemensamt uterum där ni kan sitta tillsammans och filosofera.
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 13 till
  • Laddar…
Behövs inte grann medgivande eller koll på platsen för att få bygga nära grannens mark. Finns det bygglov på det egna uterummet ?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Precis det trådskaparen föreslog till grannen men grannen valde att bortse från.
Alla som svara, kan ni snälla läsa inläggen innan ni svarar.
Enligt TS skulle det inte göras i tomtgräns utan det skulle upprättas servitutavtal för att grannen skulle få använda delar av TS tomt och ansvar för mellanväggen... Så jag gör vad jag kan för att läsa och förstå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Men det är rimligt att grannen, med lika lite utrymme, ska behöva anpassa sitt uterum för att TS byggt för nära tomtgräns? Jag tycker iallafall det är orimligt att ställa krav på någon annan som man själv inte uppfyller. Men vi behöver inte fastna i det här då det inte tillför något till ursprungsfrågan...

Det bästa här hade enligt mig varit om båda anpassat sina uterum så de möts i tomtgräns med gemensam mellanvägg.
Motfråga: Är det rimligt att TS bygger om sitt över 20 år gamla uterum för att grannen gjort ett svartbygge som fått bygglov felaktigt beviljat i efterhand?
Den som bygger senare måste ju antingen nyttja den gemensamma väggen och ordna en bra anslutning till befintligt tak, ELLER bygga tillräckligt långt ifrån för att underhåll ska kunna göras.
Vilket också är svaret på ursprungsfrågan.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
Vad är E30?
googlade och fick upp en BMW, tvivlar på att det ska uppfylla en gammal BMW:)
Integritet, eller täthet. Enligt BBR 5:537 ska inglasade uteplatser förhindra spridning av heta gaser eller direkta lågor i 30 minuter, dvs E30.
 
useless useless skrev:
Ta bort väggarna mellan så får ni ett stort gemensamt uterum där ni kan sitta tillsammans och filosofera.
Av ngn outgrundlig anledning väljer jag mina filosofiska bekantskaper vilket innebär att väggen bör förstärkas
 
  • Gilla
bling och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.