Hej.

Det är som såhär att vi har beställt både bredband och tv från Telia, kopplas in 1/3. Vi har Telias öppna fiber in i huset. Nu vill jag ge mig på en lite mer "seriös" nätverksdragning i huset med början att få kabel till tvboxen och sen sätta nätverksuttag i andra rum allt eftersom. Jag blir dock oerhört förvirrad av alla dessa patchpaneler, switchar, taggade och otaggade vlan portar osv.

Det jag vill är att ha kvar placeringen av min nuvarande router (Asus RT-AC66u) då den är placerad centralt i huset och vi har bra täckning överallt. Routern från Telia som kommer skickas hem till oss är en TG799vac Xtream V3. Fibern kommer in i ett rum ganska långt bort från vardagsrummet där tvboxen kommer vara. Hur i hela friden ska jag dra detta? Vi har krypgrund som jag tänkte dra all kabel i för att sen gå upp i golvet intill väggarna och sätta ett utanpåliggande nätverksuttag, Har tyvärr inga teleuttag som sitter lägligt (inget uttag i vardagsrummet) så det bli en sådan "fullösning". Att riva väggar är inte att tala om, tror min bättre halva hade fått spader på mig då.

Där var fibern kommer in sitter där en Inteno switch (heter det så?).
Enkel ritning av husets planlösning som visar nätverksuppställning med färgkoder för enheter och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min inköpslista består i nulägget kort av:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...iggande-ftp-natverksuttag-cat-6-2-port-p68039
En solid nätverkskabel som ska kopplas in i den. Men sen då?

Bifogar en paintbild på vår planlösning.

Tackar så ödmjukt för all hjälp.
 
J
Det där löser du smidigt! Du behöver inte tänka på VLAN-switchar etc med din setup med Telias router centralt placerad. Du kan ju alltid dra om din nuvarande grå kabel genom krypgrunden och upp i förrådet. Där sätter du den nya routern från Telia. Där sätter du även en patchpanel av enklare slag, och drar från den kablar till alla rum. Sedan drar du minst (helst) dubbla kablar till varje rum, gärna i ett stjärnnät. Eftersom du har både TV och surf/bredband routat i var och en av de fyra portarna från Telias router (man behöver inte bry sig om vilken "media" det går i kabeln så länge allt utgår från routern), så kan du antingen strunta i extra switchar, eller så skaffar du en switch och sätter mellan router och panel, och sätter dubbla uttag i varje rum, eller så struntar du i en central switch, och sätter enkla uttag, och vid behov flera lokala switchar, tex i vardagsrummet om du där vill ha box, spekonsoller, mediaboxar etc. Man kan så länge man har denna typ av lösning se eventuella switchar som grenkontakter för datatrafik populärvetenskapligt talat. Blir det enklare så kan du även dra kabel för eventuella TV-boxar direkt från Intenon om det underlättar kabeldragning till enstaka rum. Vill du köra lågbudget struntar du även i patchpanel, men då får du flera arga farbröder på dig om du berättar om det. Tänk på att köpa rätt kabel (installationskabel), avsedd för patchpanel om du tänkt använda det. Det ska inte vara kabel med tunna ledare eftersom kontakterna ramlar av lätt då. Fråga på om du undrar mer, och återkom med bilder. :)
 
Redigerat:
Så jag byta ut min asus mot Telias router? :) I nuläget är det bara vardagsrummet som jag vill sätta ett dubbeluttag i, längre fram blir det i de andra rummen också.

Men okej. Jag drar om den gråa kabeln så den går i krypgrunden, får upp den i förrådet och sätter i den i Telias router. Sen sätter jag upp en patchpanel, drar 2kablar till vardagsrummet, sätter ett nätverksuttag där. Ska där sen gå två kablar från routern in i patchpanelen. Sen likadant om jag vill ha uttag i sovrummen? Behövs där ingen switch mellan router och patchpanel? Har en nas, larm och philips hue brygga som var tar en port på asus routern.

Angående kabel tänkte jag ta en installationskabel för kabeldragningen i kryggrunden.
 
JLyck JLyck skrev:
Så jag byta ut min asus mot Telias router? :) I nuläget är det bara vardagsrummet som jag vill sätta ett dubbeluttag i, längre fram blir det i de andra rummen också.

Men okej. Jag drar om den gråa kabeln så den går i krypgrunden, får upp den i förrådet och sätter i den i Telias router. Sen sätter jag upp en patchpanel, drar 2kablar till vardagsrummet, sätter ett nätverksuttag där. Ska där sen gå två kablar från routern in i patchpanelen. Sen likadant om jag vill ha uttag i sovrummen? Behövs där ingen switch mellan router och patchpanel? Har en nas, larm och philips hue brygga som var tar en port på asus routern.

Angående kabel tänkte jag ta en installationskabel för kabeldragningen i kryggrunden.
Ska du ha Telias TV-lösning så är det absolut enklast att använda deras router, för att dela upp inkommande signal till internet/tv. Huruvida den "nya" Telia-routern tillverkad av Technicolor) är bättre eller sämre än den gamla (som var urkass) vet jag inte, och hur den står sig mot din egen är en annan fråga, men jag tror du bör får fart på allt med Telias utrustning först, och sen börja bygga bort deras lösning om det är intressant för dig.
 
J
Ja, det är bra att använda Telias router om du vill slippa dra dubbla kablar eftersom din Asus inte klarar att plocka ut mer än ev en port för digitaltv, och du kan inte switcha ut fler tvportar ur den sedan. Eventuellt kan du använda din Asus om du vill ha bättre wifi men även Telias nyaste routrar är bättre än de gamla. Då ber du Telia brygga deras router och använder den som ett modem, och sätter i en kabel mellan Telias port 4, och din Asus, och kablar från port 1-3 till dina TV-boxar, men detta är lite överkurs. Typ så här kan du bygga på enklast sett (se bild). Du kan naturligtvis dra fler kablar till vardagsrummet, om du vill slippa en switch där, men då behöver du troligen en switch i mediacentralen i förrådet ändå om du ska dra till alla rum. Ska du dra kablar till den andra utrustningen så behöver du absolut en switch i förrådet, och den sätter du då mellan router och patchpanel. Du behöver ha en kabel in i panelen för varje kabel du ska ta ut i andra änden. Tänk en gamla tiders telefonväxel/korskoppling. Förenklad planritning som visar kablage för router, switch och TV-boxar i ett hemmanätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
rebban_5 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ja, det är bra att använda Telias router om du vill slippa dra dubbla kablar eftersom din Asus inte klarar att plocka ut mer än ev en port för digitaltv, och du kan inte switcha ut fler tvportar ur den sedan. Eventuellt kan du använda din Sasus som accesspunkt om du vill ha bättre wifi men även Telias nyaste routrar är bättre än de gamla.Typ så här kan du bygga. Du kan naturligtvis dra fler kablar till vardagsrummet, men då behöver du ev en switch i mediacentralen i förrådet ändå om du ska dra till alla rum. Ska du dra kablar till den andra utrustningen så behöver du absolut en switch i förrådet, och den sätter du då mellan router och patchpanel. Du behöver ha en kabel in i panelen för varje kabel du ska ta ut i andra änden. Tänk en gamla tiders telefonväxel/korskoppling. [bild]
Ah, men då hänger jag med. Smidigast bör då vara att redan nu sätta en switch mellan router och patchpanel. Där går bara en kabel in i switchen från routern oavsett hur många som går ut? Är det någon speciell typ av switch iom den ska skicka igenom tv? Patchpanel är skitsamma vilken modell/märke/pris? Tänker att 8 portar räcker nu och en bit in i framtiden. Dessa nätverksuttag med två uttag, man kan dra två kablar till dom va? Så man inte måste dela upp en kabel?

Som kabel tänkte jag denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ts-solid-utp-natverkskabel-cat-6-100-m-p39863

Och patchpanel:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ackmontering/patchpanel-8-portar-cat-6-p68896
 
J
Exakt. Ja det kan du sätta redan nu, och en kabel räcker från router till switch. Vad jag förstått ska det vara bra om switchen klarar IGMP, men Telia sålde åminstone förr en billig Zyxel som klarade detta galant. Du måste inte dela upp kabeln till dubbla uttagen, utan du kör två som du tänkt :)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
[länk]

Den bör fungera då? Pratade precis med någon på Telia som sa att ifall deras router sitter före switchen så spelar det ingen roll vilken switch det är då portarna är otaggade(?).
Den kommer fungera. Att ha en switch innan routern blir ju svårt, du får ju bara en IP-adress med Öppen FIber (EDIT: från Telia, alltså)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den kommer fungera. Att ha en switch innan routern blir ju svårt, du får ju bara en IP-adress med Öppen FIber (EDIT: från Telia, alltså)
Haha, såklart. :)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
jag skulle rekommendera storebror som patchpanel. dvs [länk]
Prisskillnaden är marginel och så har du några extra uttag om det skulle behövas.
Ännu bättre! :)

Dessa utanpåliggande uttag, jag antar där är hål i under/ovankant så man får in kablarna så man kan koppla in trådarna så kablarna inte måste komma inifrån väggen?
 
Kablaran ska nog komma in bakifrån men du ska som jag förstod det kunna montera den hängande.
 
M Mats skrev:
Kablaran ska nog komma in bakifrån men du ska som jag förstod det kunna montera den hängande.
Menar du patchpanelen annars hänger jag inte med? :) Jag menade nätverksuttagen för utanpåliggande montage. :)
 
Många av de utanpåliggande uttagen kan du få in kabeln i både bakifrån alternativt att öppna upp höljet lite. Det ser du ganska enkelt genom att titta på dem i butiken.
När jag byggde mitt nätverk för många år sedan använde jag billiga uttag från biltema och en 24-portars panel från kjell. Har fungerat klockrent.
Det du behöver tänka på är att kika på är att använda ett ordentligt slitsverktyg om du inte kör någon verktygslös variant. (Det förekommer ofta kommentarer om att använda en mejsel eller kniv men det är som att be om problem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.