Bor i ett radhus med uterum byggt i tomtgräns till granne. Vår granne har nu byggt ett eget uterum fram till den gemensamma gränsen.
Grannen har byggt en innervägg c:a 5 cm från vår vägg ! Vi kan därför inte underhålla ytskiktet (målad panel) !!
Vidare har en pelare placerats så att jag inte kan underhålla knutbrädan på vårt Uterum!
Jag har överklagat ett i efterhand givet bygglov. Grannens byggnation uppfördes utan bygglov !


Vilka möjligheter (lagliga) har jag att få tillgång till min fastighets vägg??
Tacksam för ett råd
 
Det går inte samsas? Bygga ihop så att du inte behöver måla panelen som du ändå inte ser ?

Bygglov behöver han ju ha. Det är väl hos byggnadsnämnden du får klaga. De bör lösa problemet. Dvs ge bygglov i efterhand eller kräva rivning. Det finns regler på brandsäkerhet. 30 eller 60 minuter ska en vägg klara. Men det måste väl eran vara byggd för redan !?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är inte bara målning det gäller, det gäller ochså ny panel.
Inget har gjorts beträffande branskydd, får kontakta brandkåren Tack för tipset
 
Starta inte ett stort grannbråk nu. Det låter rimligt att grannen ska få bygga till gränsen när du får det.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
fusion och 26 till
  • Laddar…
S Santime skrev:
Det är inte bara målning det gäller, det gäller ochså ny panel.
Inget har gjorts beträffande branskydd, får kontakta brandkåren Tack för tipset
Se till att det är tak över skarven så slipper ni byta och måla panel. Win-Win kallas det.
 
  • Gilla
Per_Eriksson och 10 till
  • Laddar…
J
Får hålla med alla ovanstående talare. Bevisligen har ju ditt uterum krävt att du fått göra intrång på grannens mark vid tidigare underhåll. antar att du int eklagade på det? Det bästa hade ju varit att lämna en halvmeter till grannens tomt tidigare, antingen av dig eller tidigare ägare. Nu har grannen byggt på samma sätt. Detta är ju bara att lösa med att täcka det upptill. Du verkar lite småsint som använder utropstecken om att grannen ens byggt. Han har väl inte mördat din katt och byggt in i väggen?
 
  • Gilla
lavin och 3 till
  • Laddar…
Brandavskiljningen ska redovisas i bygglovet så att ringa brandkåren har du nog inte mycket för tyvärr...
Varför har ni byggt ert uterum så ni måste in på grannens tomt för att underhålla det, har ni fått bygglov för det?

Som redan nämnts ovan har detta kunnat lösas med gemensam vägg i tomtgräns som utförts i E30 så hade det inte varit ett problem, går det att fixa så i efterhand om du kontaktar grannen?

Aldrig rekommenderat att dra igång en fejd om det går att undvika...
 
  • Gilla
Ipasti och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Får hålla med alla ovanstående talare. Bevisligen har ju ditt uterum krävt att du fått göra intrång på grannens mark vid tidigare underhåll. antar att du int eklagade på det? Det bästa hade ju varit att lämna en halvmeter till grannens tomt tidigare, antingen av dig eller tidigare ägare. Nu har grannen byggt på samma sätt. Detta är ju bara att lösa med att täcka det upptill. Du verkar lite småsint som använder utropstecken om att grannen ens byggt. Han har väl inte mördat din katt och byggt in i väggen?
Det var en bef byggnad när jag tillträdde fastigheten. Problemet är att det skapats ett utrymme mellan uterummen som ej ventileras vilket kan medföra framtida rötskador. Jag föreslog att grannen skulle sätta sin önskade panel på min vägg men istället uppförde han en ny vägg på distans. Takplåt som du nämnde godtog och så men tyvärr så fästes den på fel taķ dvs mitt vilket försvårar för mig att byta tak, vilket jag sa i tidigt skede
 
Det verkar som om ni som svarat TS inte förstår vad det innebär att bo i radhus. Att bygga tillräckligt långt från grannen är i allmänhet omöjligt, det är bygge i tomtgräns som gäller.

Men man måste då givetvis göra det praktiskt, dvs samråda med grannen och bygga så att det funkar för båda. Detta har grannen uppenbarligen inte gjort.

Eftersom bygget redan är gjort så är det ju inte så mycket annat att göra än att anmäla till kommunen, om inte grannen tycker det är rimligt att plocka ner sin vägg när du ska göra underhåll på din.

Börja med att be kommunen om en kopia på hans bygglov, om du inte redan fått det. Fast du borde redan ha fått det, då du som granne ska tillfrågas i bygglovsprocessen.
 
  • Gilla
Look777
  • Laddar…
uterum behöver inte brandklassas imellan? för mig att det klassas som enklare byggnad.

Men är inte ditt uterum lika dumt som grannens? grannen kan inte komma åt sin vägg pga ditt uterum heller.
 
  • Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
Nä, det är ju onödigt att starta ett grannbråk, men ibland är det oundvikligt. Och för er som av någon anledning inte orkat läsa igenom TS hela 2 (eller i något fall 3) inlägg innan ni tycker att TS är ogin mot grannen: TS har inte klagat på uterummets existens, bara på dess koppling till TS eget uterum. Ibland räcker det inte med att läsa, man måste förstå också....


Låter ju väldigt märkligt att man kan få bygglov för att ställa en vägg 5 cm från en annan vägg...
Fick ni ingen chans att påpeka detta i samband med att grannen fick bygglovet? Har ni pratat med grannen om hur har denne tänkt lösa underhåll av sin vägg? Vad hade grannen för motivering för att INTE bygga ihop väggarna? Låter ju lite hål i huvet hela grejen, både på grannen och den som beviljat bygglovet....
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det verkar som om ni som svarat TS inte förstår vad det innebär att bo i radhus. Att bygga tillräckligt långt från grannen är i allmänhet omöjligt, det är bygge i tomtgräns som gäller.

Men man måste då givetvis göra det praktiskt, dvs samråda med grannen och bygga så att det funkar för båda. Detta har grannen uppenbarligen inte gjort.

Eftersom bygget redan är gjort så är det ju inte så mycket annat att göra än att anmäla till kommunen, om inte grannen tycker det är rimligt att plocka ner sin vägg när du ska göra underhåll på din.

Börja med att be kommunen om en kopia på hans bygglov, om du inte redan fått det. Fast du borde redan ha fått det, då du som granne ska tillfrågas i bygglovsprocessen.
Att välja att bygga sitt uterum lite mindre för att kunna underhålla från egen tomt är alltid en möjlighet... Eller leva med konsekvensen att om grannen väljer att göra likadant så kanske man får förminska sitt uterum så man kan underhålla et från egen tomt...
 
A Alias_Olle skrev:
Att välja att bygga sitt uterum lite mindre för att kunna underhålla från egen tomt är alltid en möjlighet... Eller leva med konsekvensen att om grannen väljer att göra likadant så kanske man får förminska sitt uterum så man kan underhålla et från egen tomt...
Det är en möjlighet som man inte alltid har på ett radhus. Beror ju helt och hållet på hur brett det är och hur fönster och dörrar sitter. Möjligheten finns kanske, men det är ju isåfall grannen som får ändra sitt nybyggda uterum, inte ska TS behöva ändra sitt för att kunna komma åt att måla, när det redan stod där? Om inte TS uterum är ett svartbygge förståss.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Vårt uterum byggdes ngn gång före 2002 då vi övertog fastigheten.
Grannen byggde sitt uterum innan byggnadslovsansökan lämnades in och var färdigställt innan ansökan beviljades i efterhand. Under byggtiden påpekade jag ett flertal saker som totalt ignorerades. Jag har därför överklagat ärendet till Länstyrelsen eftersom jag inte godtar byggnadsnämndens motivering till beslutet "Vi bör bevilja bygglov eftersom ändra har byggt osv" Skillnaden är att ingen annan har byggt för att hindra grannen som är fallet här.
Tydligen önskar vissa i tråden att jag är syndabock och flytta min vägg 50 cm för att inte störa grannsämjan
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är en möjlighet som man inte alltid har på ett radhus. Beror ju helt och hållet på hur brett det är och hur fönster och dörrar sitter. Möjligheten finns kanske, men det är ju isåfall grannen som får ändra sitt nybyggda uterum, inte ska TS behöva ändra sitt för att kunna komma åt att måla, när det redan stod där? Om inte TS uterum är ett svartbygge förståss.
Men det är rimligt att grannen, med lika lite utrymme, ska behöva anpassa sitt uterum för att TS byggt för nära tomtgräns? Jag tycker iallafall det är orimligt att ställa krav på någon annan som man själv inte uppfyller. Men vi behöver inte fastna i det här då det inte tillför något till ursprungsfrågan...

Det bästa här hade enligt mig varit om båda anpassat sina uterum så de möts i tomtgräns med gemensam mellanvägg.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.