Hej, gott folk!

Jag har köpt ett hus och vill förändra fasaden och ta bort öst-statsfeelingen på det.

Vad anser ni vara bästa lösningen? Måla, slamma eller sätta träpanel?

Självklart är kostnaden för detta en viktig fråga också.

Kom gärna med kreativa förslag och har du själv gjort det uppskatta kostnad!

Belöning utlovas till bästa svar :)
 
  • Gammalt tegelhus med åldrat plåttak i vintersol, vill förändra öststatsliknande fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är teglet i dåligt skick/trasigt? Förmodligen unerhållsfritt så låt det vara annars. Lägg pengarna inomhus, det är ju insidan som räknas som alla vet;)
 
  • Gilla
mawno och 5 till
  • Laddar…
L
Bagaregårdens BK David Borvall skrev:
Hej, gott folk!

Jag har köpt ett hus och vill förändra fasaden och ta bort öst-statsfeelingen på det.

Vad anser ni vara bästa lösningen? Måla, slamma eller sätta träpanel?

Självklart är kostnaden för detta en viktig fråga också.

Kom gärna med kreativa förslag och har du själv gjort det uppskatta kostnad!

Belöning utlovas till bästa svar :)
Halloj - som nämndes är ju tegel ett fantastiskt ytmaterial - vore väldigt synd spika för. Och lite öststats-kultchic är väl inte fel? Fint hus!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är teglet i dåligt skick/trasigt? Förmodligen unerhållsfritt så låt det vara annars. Lägg pengarna inomhus, det är ju insidan som räknas som alla vet;)
Nej det är inte trasigt! Met det estetiska som inte är
så tilltalade.
 
BirgitS
Sätt i så fall träpanel så att det i framtiden går att återställa till en tidstypisk, passande och underhållsfri fasad. Och jag är nog inte den enda som tycker det är snyggare med tegel än träpanel.
 
Anade det, du kommer vänja dig vid utseendet. Att det är underhålsfritt är värt mer än en snyggare fasad!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lägg hellre tid och pengar på underhåll av ytterdörrar och fönster och andra yttre trädetaljer som behöver regelbunden tillsyn. kanske kulörbyte på fönster och dörrar piffar upp hela fasaden tillräckligt mycket så du kan acceptera tegel?
hoppas du fattar en klok beslut
gaia
 
K
Vad är det bakom teglet? Är det massivt skulle det väl vara en stor energivinst att tilläggsisolera tunnt på utsidan och sen smälla på en trä fasad.

I övrigt håller jag väl med ovanstående om att tegel är underhållsfritt. Vilket kan väga upp öststatskänslan.

Är det ett hyreshus? Har någon annan i kvarteret gjort om fasaden och i så fall hur?
 
Låt teglet vara, det sparar både på plånboken och arbetsbördan.

Gör andra snygga lösningar runt omkring så kommer "tegel-klumpen" inte längre se så tråkig ut :)
 
Teglet hör ju hemma på både typen och stilen av hus? Hela området är ju samma era som det ser ut. Det skulle se ännu konstigare ut om man satte panel på det. Ägaren kanske skulle bli nöjd men helhetsintrycket i området blir ju desto märkligare. Det är ju nästan så det är tveksamt om man ens får bygglov för en sån förändring.

Tycker man att det är snyggare med panel så kanske man inte skulle ha valt det där huset och området alls.
 
  • Gilla
Fredrik_os
  • Laddar…
Din vision är att ha detta som en hyresfastighet. Så allt underhåll du kan komma ifrån är ju mer pengar i fickan?

Mitt råd är att utgå ifrån teglet istället som trots allt är en mer eller mindre underhållsfri fasadbeklädnad. Lägg de pengarna på att byta ut fönster till aluminium i en ljusgrå kulör kanske för att bryta av? Byt ut dörrarna också.

Vill du ändå gå ännu längre i förändring så kan du alltid lägga om taket, kanske även det i grått. Så slipper du tänka på det under mååånga år. Stuprör/hängrännor är också något man kan byta ut.

Så istället för att byta teglet, arbeta runt det. Om det blir pengar över kan du alltid lägga de på att få till en trevlig utemiljö med ute/grillplats för de boende. :)


För i mina ögon låter det lite som "property ladder" - syndromet. Du ska ju inte bo här själv? Så alla pengar du kan spara är ju bättre då det ökar din vinst. Att du tycker fasaden inte är estetiskt tilltalande är en ytterst personlig åsikt som en eventuell hyresgäst säkerligen aldrig kommer lägga samma vikt på att bry sig om :)
 
Gult tegelhus med rött tak, grå vindskivor och grå/alu rännor under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med gult tegel och rött tak, gråa rännor och alu-fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Två förvisso ganska dåliga bilder, men det är vad en mobilkamera och det skånska vädret kunde åstadkomma! :)

Men lite inspiration, dessa är byggda - 06.

Här har man valt rött tak till gult tegel, precis som du har. Till det har man grå/alu rännor och fönster i aluminium samt dörr som är färgmatchat med fogen. Även vindskivorna är i grå plåt.

I mitt tycke modernt, stilrent och arkitekturiskt smart. Då håller man sig till 3 färger, gul, grå och rött.

Om du dessutom velat få ytterligare lite modernare touch på huset så tycker jag du ska byta bort allt trä (burspråk/balkong) till plåt och byta ut balkongräckena till frostat glas tex?
 
Redigerat:
L
Jag vill egentligen inte säga emot Jarlsgård som kommer med många pigga och konstruktiva förslag så att huset får behålla sin ursprungliga tegelfasad - men jag tycker att det vore nästan lika synd att byta takteglet som förefaller att vara original det med. Taktegel kan hålla i hundratals år, så om det skulle vara läckage eller liknande däruppe är det absolut bästa man kan göra för såväl plånbok som miljö och dessutom det estetiska att lägga tillbaka samma pannor igen efter att undertaket har lagts om (om det behövs). Eventuella trasiga pannor byts så klart ut, men resten av pannorna har genomgått det absolut bästa test som finns, nämligen Tidens eget.
 
L
I mina ögon ser det ut att vara ett alldeles utmärkt hus där väldigt lite tycks behövas göras, åtminstone exteriört och utifrån denna enda bild. Det är lätt hänt att man blir lite för klåfingrig och ger sig på sådant som rent logiskt bara borde ha fått vara ifred. Är man riktigt sugen på att förändra en byggnad från grunden bör man egentligen skaffa sig ett riktigt ruckel - alltså ett sådant hus som de flesta här inne avråder en från att köpa för att det är för mycket att göra. Eller ett hus som redan har vanställts av tidigare generationer, tex ett mexitegelklätt sekelskiftes-träslott eller inplåtat hus med nyklassicistisk putsfasad.

Skrivet i all välmening och inte med avsikt att trampa någon på tårna.
 
@Lärospånet håller med i det du säger! Det var mest i inspirations syfte :)

Jag tycker att med tanke på att ta tänkt använda huset till lägwnheter/uthyrning att man helt enkelt gör det så underhållsfritt som det bara går. Vindskivor i plåt, fönster i aluminium, byter ut det som är i trä till plåt.. Ja så man inte behöver bry sig om att måla eller dylikt utan bara kan sitta och låta pengarna rulla in (y)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.