Om ni skulle bygga nytt. Skulle ni satsa på källare?

Om man utgår från perfekta grundförhållanden. Dränerande grus.
Vad kan en källare om 150 kvm kosta?

Vad är det för golv man lägger där nere?
 
Ingen?
 
Det är som alltid annars, det beror på...

Källare ökar ju boarean utan att öka den fysiska yta som huset står på. Alltså argument för. Dessutom är det ett utmärkt förråd för all bröte som man samlar på sig, ett bra tillfälle att inreda en man cave... ehhh, f'låt, viktig verkstad för viktiga arbeten; utrymme för uppvärmningsanordningar och annat som man inte vill ha framme direkt, samt numera kanske också förråd för extra livsmedel och rentav skyddsrum, ifall det blir så oroliga tider som MSB vill förvarna oss på.

Nackdelen är väl egentligen dels bara att man måste hålla dränering och isolering i form, dels att det blir större byggkostnader. Så det är väl en smaksak vad man vill lägga pengarna på.
 
  • Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Jag hade absolut funderat på källare, då jag hävdar att det är en överlägsen byggteknik när det gäller fukt på bottenplan (alltså inte källarplan). Får man in fukt märks detta tidigt på källarplan och åtgärder kan utföras.

En anledning till att inte bygga med källare är att handikappanpassningen blir jobbigare. Entredörren kommer inte vara i markplan, utan 4-5 trappsteg upp.

Kostnaderna för en källare har jag inte koll på, men grävas ska det göras i vilket fall, så etableringskostnaden blir det samma, det ska bara grävas lite djupare.
 
En annans grej man måste ha koll på är djupet på det kommunala avloppet. Vet inte om det läggs djupt nog i nyetablerade områden för att källare kan vara aktuellt (utan pump).
 
Källare är fantastiskt bra med rätt förutsättningar. När jag byggde ut huset nyligen så byggde jag ut med källare. Då den gamla delen även har källare.
Så praktiskt att kunna placera pannrum, tvättstuga, walking closets, förråd, lekrum,hobbyrum, relax i den delen utan att behöva norpa på själva "boytan".
Sen så enkelt att att dra vvs, vent mm.
Visst det blir lite dyrare med murad grundmur men även att du behöver ett bjälklag som kostar lite om man ska ha golvvärme full isolering etc.
Men billigare än ovan mark bli det jämfört m2.
Men klart värt det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mycket lägre uppvärmningskostnader att placera yta som källare.
 
L largab skrev:
Mycket lägre uppvärmningskostnader att placera yta som källare.
Är det? Har undrat en del över det, men har inget att jämföra med. Kan du utveckla det?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag är inte helt säker på om uppvärmingskostnad för källare är lägre. Effektbehovet är lägre, det är nog ingen snack om det. Förutsatt att man har någorlunda normal isolering. Men dock så tror jag att energibehovet inte är så mycket mindre om man vill "bra" temp även på sommaren.
Dvs en källare kan behöva energi året runt. Dock väldigt lite på sommarmånaderna men ändå.
Kanske räcker med att ha cirkulationen igång på sommaren för vattnet lär hålla +22-24 om man inte har aktiv kylning?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag är inte helt säker på om uppvärmingskostnad för källare är lägre. Effektbehovet är lägre, det är nog ingen snack om det. Förutsatt att man har någorlunda normal isolering. Men dock så tror jag att energibehovet inte är så mycket mindre om man vill "bra" temp även på sommaren.
Dvs en källare kan behöva energi året runt. Dock väldigt lite på sommarmånaderna men ändå.
Kanske räcker med att ha cirkulationen igång på sommaren för vattnet lär hålla +22-24 om man inte har aktiv kylning?
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag är inte helt säker på om uppvärmingskostnad för källare är lägre. Effektbehovet är lägre, det är nog ingen snack om det. Förutsatt att man har någorlunda normal isolering. Men dock så tror jag att energibehovet inte är så mycket mindre om man vill "bra" temp även på sommaren.
Dvs en källare kan behöva energi året runt. Dock väldigt lite på sommarmånaderna men ändå.
Kanske räcker med att ha cirkulationen igång på sommaren för vattnet lär hålla +22-24 om man inte har aktiv kylning?
Vad jag menar är att uppvärmningskostnad för källare är klart mindre än motsvarande yta på platta på mark. Med källare får man betydligt mindre takarea , där de största värmeförlusterna sker.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja där har du en bra poäng.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Jag tänker ju annars att en källare oftast är sval. Då tycker man ju att det borde kyla snarare än att värma. Jämför med att sitta på ett isblock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.