Jag undrar om det är nån som har byggt en kattlucka till sina katter??

Jag har sj en Maine coon. Och dom som vet vad det är för katt vet att dom är ganska stora. :-?

Köpte en sån där katt lucka men katten rymdes inte att ta sig in och ut :-/
Kanske finns olika stl på dom med.
Nu när vi bygger nytt så skulle jag vilja att katten får en egen ingång av nått slag.
Så att han kan gå in i garaget eller huset.
Och hur gör man det på bästa sätt ,utan att förstöra vare sig hus eller garage??

Hur har ni andra gjort??
 
Jag bytte ut glset i ett källarfönster mot en lika stor plexiglasskiva. I denna fanns en lucka med gångjärn i ovankanten, en magnet i nederkanten som höll igen luckan och ett litet "handtag". Katterna lärde sig snabbt att peta upp luckan med tassen.
Ingen åverkan på huset och lätt att återställa om man vill det. Fast det krävs förstås att man HAR källarfönster...
 
Det finns ju hundluckor i olika storlekar. Då kan du hitta en i rätt storlek.
Jag har sett sådana både i djuraffärer och på Harald Nyborg.

Vi har satt en lucka i en gammal ytterdörr. Den dagen man inte vill ha luckan så måste man byta dörr. Då gör det ju inget att det är en gammal dörr man måste slänga.
På ett annat ställe har vi satt en lucka i väggen (putsad lättbetongvägg) eftersom porten var ny och vi ville inte sabba den. Väggen däremot är lätt att mura igen och putsa över hålet den dagen vi inte vill ha lucka igen.
 
;D Hundlucka att jag inte tänkte på det. Ska kolla på det lite närmare när det närmar sig. ;)
 
Vi satte en kattlucka i källardörren och en i väggen vid sidan av dörren ner till källaren. Smidigt att katterna kan gå in och ut själva.
Och apropå storlek, så ser det så roligt ut när ena katten som är lite för tjock ska tränga sig ut. Han fyller verkligen upp hålet. Han väger ungefär 5½ kilo.

På kartongen till kattluckan stod att den var för katter och små hundar, så då borde det finnas även i större storlek.

/EB
 
EB skrev:
Vi satte en kattlucka i källardörren och en i väggen vid sidan av dörren ner till källaren. Smidigt att katterna kan gå in och ut själva.
Och apropå storlek, så ser det så roligt ut när ena katten som är lite för tjock ska tränga sig ut. Han fyller verkligen upp hålet. Han väger ungefär 5½ kilo.

På kartongen till kattluckan stod att den var för katter och små hundar, så då borde det finnas även i större storlek.

/EB

Min katt väger 7,5kg det e en riktig bjässe ;D Din katt var inte heller så liten.
Kan tänka mig att det ser ganska kul ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.