Hejsan.. Renoverar för fullt.. Tanten börjar bli mer o mer inne på Golvvärme.. Jag betalar o sliter mäst..

Har kollat en del på EL golvvärme samt vattenburet..

rummet är 3,2 Kvm.. Vilket jag har dragit slutsatsen att Vattenburet blir dyrt (vid så få Kvm), samt att det måste vara rätt temp på vattnet.. Jag har en Pelletspanna i dag.. har ej kört min första Vinter ännu vilket gör att jag inte vet vad jag har för temp på vattnet..

Tittar då på EL Golvvärme.. Blir inte riktigt klok.. En elektriker måste koppla in det.. OK..! Sen säger vissa att Elektriken måste göra hela jobbet andra säger att man kan göra det själv och elektrikern skruvar "bara" in sladden..!
En fråga till då..! Hur är det med Jordfelsbrytare är det ett måste vid Elgolvärme?

Kommer bli mosaik på golvet som jag tänker regla up, isolering under, under isoleringen finns betong och sedan källare..

Enklast är ju att skippa Golvvärmen men frågan är om man inte ångrar sig i efterhand.. ???
 
Vattenvärme kan bli betydligt billigare om du inte har för hög tempratur på värmesystemet.
Jag har kopplat in 20 kvadrat golvvärme via elementrören (två slingor) med endast strypventil och avluftning som merkostnad. Shuntgrupper är överreklamerade och behövs inte vid mindre slinglängder. Därmed blir kostnaden åtskilliga tusenlappar lägre än vad rörmokaren säger.
 
Jordfelsbrytare är ett måste.
 
Humm...

24volt golvvärme... är det något att änns titta på? verkar ju ganska ofarligt iallafall.. att gå på 230v känns ju lite..

24v funkar kanske lite dåligt..? klent.. ? håller ej? erfarenheter?
 
beror på om du är ute efter komfortvärme eller ha golvvärmen som enda värmekälla. skall du kopletterta med annan värmekälla, handdukstork e.l. spelar det ingen större roll
 
Hade rörmockaren på besök för att diskutera vattenburen golvvärme i olika rum. I entréhallen som är ca 2,5 kvadrat stor och ligger avsides från resten av den tänkta golvvärmen och dess central så sa han att man inte behövde en riktig central (pusher), utan det räckte med en vanlig termostat, och sen koppla in sig direkt på rören från gamla elementet. Eftersom det var så liten yta.

Så kanske vattenburet inte är så dyrt i alla fall? Om du kan göra samma billighetslösning hos dig?
 
Humm.. värt att kolla upp då.. håller ju ändå på att höjer golvet med ca 9,5 cm... = gott med plats för vattenburen Golvvärme



Hörde nått om att om man kör vatten buret i badrum så måste värmen vara på året runt (lite).. annars blev något knas (minns inte vad tyvvär).. men det kanske inte stämmer...
 
Per-Erik skrev:
Humm.. värt att kolla upp då.. håller ju ändå på att höjer golvet med ca 9,5 cm...  = gott med plats för vattenburen Golvvärme



Hörde nått om att om man kör vatten buret i badrum så måste värmen vara på året runt (lite).. annars blev något knas (minns inte vad tyvvär).. men det kanske inte stämmer...
Det är nog samma som med övriga cirkulationspumpar. De bör startas några ggr under sommaren för att minska risken för strul när kylan väl kommer. Värmen behöver däremot inte vara på, om man inte vill ha ett varmare golv förvisso.
 
Ja men då så.. cirkulations pumpen har jag alltid på... :)
 
Problemet löst.. Om det nu fanns något.. :)
 
Har man inte det så skaffar man sig det.. ;D ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.