Mikael_L skrev:
Nu var det redan lite OT, och blir ännu mer med mitt inlägg.
Att nämna att befintlig kärnkraft inte behöver bytas ut på länge hör till ämnet. När man gör investeringar med 15-30 års horisont bör man fundera över sådant.

Många verkar räkna med ett högre framtida elpris, men min prognos är tvärtom fallande elpriser.
 
Så det lönar sig då med andra ord att ta i riktigt eller lite under sin egen förbrukning. Annars så risikerar man ju gå back, om man får 69 extra att betala varje månad och inte så mycket extra kwh..
Men låt oss ta ett tänkt scenario.
Man har förbrukning på ett hus på 10000kwh i förbrukning i året. Skall man kvitta tills nollan (ut och in) så måste man ha 10kwh solpanel anläggning? Eller lite mer för lite effekt förluster? Eller räknar man det på annat sätt?
 
raptor50,

Har du dag en årsförbrukning över din elmätare på 10000 kWh, då väljer du en solcellsanläggning som just ger det per år. Men, välj komponenter redan nu så du lätt kan bygga ut med säg +5 kW. Alltså så du enkelt och billigt kan bläddra upp ytterligare solcellsmoduler på taket för att ge +5000 kWh per år. Det du läste på Bixias hemsida, är inte Bixia som säger, utan de har enbart kopierat text från skattemyndighetens eller energimyndighetens text. Ett elbolag är inte alls tvingade att ta ut avgift för s.k. inmatningsabonnemang(alltså om du säljer fler kWh/år än vad du köper kWh), utan de kan välja att värna om miljön och främja förnyelsebar energi, eller ta ut avgift för det och visa klart och tydligt att de tar avstånd från förnyelsebar energi. Ett elbolag väljer ju helt själv t.ex. abonnemangsavgiftens storlek. De har dessutom monopol, och kan ta i princip hur mycket de vill. Du kan ju välja att flytta ditt hus till annan elnätsägare, säger de, om det inte passar.
 
Redigerat:
jag jobbar som utvecklare på ett företag som konstruerar och bygger växelriktare och system för förnybar energi i Sverige. Säger inget namn för detta är inte tänkt som någon reklam. Men det vi brukar säga är att det vi vet idag är att elmarknaden inte kommer se ut som den gör idag om 5-20 år. Vilket ju gör dessa kalkyler komplicerade. Så istället tycker jag man ska lägga sitt fokus på den el man inte köper vilket ger en större säkerhet än att hoppas på att man får samma pengar för sina producerade kwh under hela livsperioden. Så istället för att räkna energi (kwh) borde man räkna effekt (kw). Gör högupplösta mätningar på dygnets last och försök matcha solproduktionen utefter det. Så istället för att sätta alla paneler i optimal vinkel i söder riktning kan man göra en solsimulerig för att få ut din max soleffekt över dagen som du då kan matcha din förbrukning, och på så sätt få maximal egenanvändning.

Detta gör att du för bättre utväxling för dina producerade kwh iom att i de flesta fall kostar det mer att köpa en kwh än vad du får betalt för den. Kan man då samtidigt kanske sänka en huvudsäkringsnivå så får du stor utväxling på din investering. Det kan dock vara mindre sannolikt med bara solproduktion iom att man oftast producerar mest på kvällen. Men det kan då vara intressant med ett energilager för peak shaving, alltså inte för att flytta energi utan för att kapa dina effekttoppar. Vilket gör att du kan kanske kapa en del av dina fasta kostnader, beroende på hur det ser ut idag såklart.

Vad gäller nätkoncession så skulle jag vilja påstå att det är tillåtet att koppla ihop jordbruksfastigheten och bostaden enligt 22a § om det är gjort på ett sådant sätt så att solenergisystemet är ihopkopplat med till exempel ett likspänningsnät och då kan ses som ett system av två anläggningar. På elmarknadsinspektionens sida står det "Vindkraftverk med mera" men läser man lagen länk till lagen så säger den
22 a § Ett internt nät som förbinder två eller flera elektriska anläggningar för produktion, vilka utgör en funktionell enhet, får byggas och användas utan nätkoncession. Förordning (2008:897).
Detta skulle ju förbättra egenanvändningen av din solenergi betydligt. Jag är dock ingen jurist så det är på eget ansvar ;). Jag vet dock ett antal projekt där detta ska testat.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Har det hänt något nytt på denna front?
Jag är lockad av att sätta upp på taket då vi har perfekt söderläge. Nån som kan rekommendera leverantör i Västsverige? Taket är ca 30 m2 (södra delen alltså)
 
Vet flera som varit nöjda med Svea Solar. Begär in offerter från några firmor samt kolla även på www.solcellforum.se där det finns flera anläggningar representerade i Västsverige.

Men för de allra flesta är det absolut en lönsam investering i dagsläget i hela Sverige! Då det även från årskortet och framåt är hela 30% solcelsstöd att ta del av då det nu har skjutits till rejält med pengar inför kommande år så lär köerna ni ska drastiskt :)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Ett tips om ni tänker på solceller är att skicka in ansökan redan nu för att hamna i kö, sedan kan man ju ändra ansökan under tiden.
 
Tack. En sak till, (ursäkta en ev dum fråga) jag har plåttak på huset. Ställer det till det med installationen?
 
Jag har lagt det på ladugården med plåttak så det är inga problem.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Det som i så fall spelar roll är väl om taket klarar den extra tyngden, men i normala fall ska den marginalen finnas.
 
A
Vi ska byta tak om några år. Idag är det betongpannor som börjat vittra ordentligt. Bör vi tänka på något extra när vi byter och vill senare ha solceller?
 
Erik_Hansson skrev:
Vi ska byta tak om några år. Idag är det betongpannor som börjat vittra ordentligt. Bör vi tänka på något extra när vi byter och vill senare ha solceller?
Kanske tänka på integrerade celler direkt? Då lägger du ju allt på en gång
 
J j-o75 skrev:
Det som i så fall spelar roll är väl om taket klarar den extra tyngden, men i normala fall ska den marginalen finnas.
Jag räknar med det, huset är bara ett år gammalt.
 
torbeno torbeno skrev:
Jag räknar med det, huset är bara ett år gammalt.
Ja dom väger ju inte så värst mycket så det måste ju funka. .
Jag fick igång mina vid nyår och dom producerar faktiskt redan en hel del på dagtid. Nu är det ju dessutom väldigt kallt så elen annvänds för egen konsumtion för det mesta.
 
  • Gilla
magnetens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.