Skivan börjar bli riktigt tråkig efter bara några månader på min lista bänk.

Frågan vad man ska lägga på för något? Nu är den riktigt sträv.

Får gärna bli lite glatt så den går hålla ren.
 
  • Sliten träbänkskiva med repor och fläckar, i behov av renovering eller behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En skiva med oljehärdad masonit borde väl vara idealisk? Sedan kan du ju lägga på en tunn eklist i fronten. Det borde väl gå att skruva skivan med några mässingsskruv om du skall arbeta med skärverktyg direkt på skivan skadas inte eggen om du råkar såga i dem.
 
Kändes lite tråkigt att lägga på en ny skiva. Skulle behövas behandlas med nått.
 
Masonit är endast ~3mm tjockt så det kan endast ses som offerskikt i det här fallet. Det är dessutom väldigt billigt. Det blir nog svårt att behandla skivan du har nu utan omfattande slipning.
 
Har inga problem med att slipa skivan.
 
Varför inte limma på en tunn plåt?
 
Skulle jag kunna göra men skulle vara fint att ha en ”mjuk” yta.
 
Linolium är ju en variant
 
Visa gärna resultat sen, går i samma funderingar på en av mina arbetsbänkar.
 
Beror ju på vad du ska göra på skivan. Jag har upptäckt ett material som används som skyddspapp och heter mjölkpapp. Det är kraftigt papper som är vit plastbelagt på ena sidan. Den vita sidan går lätt att städa och man kan lägga nytt varje månad.Finns på biltema och annanstans.
Man kan även skriva anteckningar och drinkrecepter på den vita ytan.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Det pratades i en annan tråd om 2 mm kompaktlaminat som säljs som stänkskydd för kök på Ikea. Kan det vara något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.