Hej vi har en skånelänga som är byggd av obränd lersten detta ska vi nu putsa på invändigt i ett rum som ska bli ett kök. En murare som var ute och tittade på rummet föreslog att vi skulle näta,slamma med B-bruk för att sedan putsa med KCC-bruk (KCC Puts och murbruk C från Brösarp) och avsluta med ett lager weber 261 fiberförstärkt-

Låter detta rimligt eller är det helt fel att göra så. Min tanke är mest att lerstenen kanske inte andas eller ska man använda Naturligt hydralisktkalkbruk, lerputs är kanske också ett fullgott alternativ.

Vad säger ni kloka människor här på forumet.

Mvh Skånelängan.
 
Microkatten
Jag antar det är ett korsvirkeshus med lertegel i facken?

Du verkar ha fått fatt i en modern murare. Jag skulle absolut inte använda B-bruk och inte heller KC. Varför riskera problem när det går bra att använda vanligt kalkbruk eller lerbruk?

För täta bruk kan göra att väggen inte kan andas och korsvirket ruttna. Jag har själv fått ersätta felaktigt, med KC-bruk, utförda korsvirkesrenoveringar med helt nytt korsvirke eftersom det gamla virket ruttnade på bara några år.

Är det något skäl att du nämner hydrauliskt kalkbruk?
 
Hej Microkatten.

Det är inte ett korsvirkeshus utan en skånelänga i sten(flinta och diverse sten arter).

Invändigt har vi nu rivit ned den gamla putsen och fått fram lerstenen. Att jag nämner naturligt hydraliskt kalbruk är för att jag hört att detta skulle vara bra för huset.
Muraren är inte särskilt modern snarare är han väldigt gammal med gamla anor enl han själv.
 
Microkatten
Du nämner både natursten och lertegel i väggarna. Exakt hur ser väggarna ut?

Vad var den gamla putsen för typ? Om den fungerade, varför inte använda samma igen?
 
Den gamla putsen var lerputs blandat med annan modernare puts samt lappat och lagat lite överallt. Ja där är natursten fast längst in mot rummet har vi mest sett lersten och vanligt tegel.
 
I vilket fall som helst, du bör använda ett följsamt bruk. Ett hydrauliskt kalkbruk är följsammare än modernt cementbruk förvisso men är kanske inte helt rätt ändå. Du bör nog konsultera nån som vet vad de pratar om eller så undersöka vilken slags bruk det var där tidigare.
Ett för hårt bruk är inga problem att slå dit och det sitter men på tid och längd så kommer det att spricka och "lossna" i stora bitar.
 
Lägger upp lite bilder. En delvis putsad vägg med flagnande och missfärgad puts samt synliga murstenar och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet tegelväggsegment med skador och rester av puts, i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad vägg med exponerat tegel och puts i olika skick, synlig under renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med blottade tegelväggar, ett fönster och synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg av tegel och puts med synliga skador och kablar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Ja, det ser ut att finnas lite att lappa, laga och putsa! :D

Rent generellt så kan man säga att det är bäst i gamla hus att använda samma material och metoder som redan finns i huset. T.ex. skall ni även reparera väggarna, och där skall ni absolut inte använda hårdare/tätare bruk än vad som redan finns. Förr använde man ju ler- eller kalkbruk. KC-bruket blev vanligt under 50-talet, men er vägg ser äldre ut än så. Jag gissar att det går att krafsa ut det gamla bruket ganska enkelt?

Väggen lär ju också dra åt sig en del fukt, och på sina ställen har ni också trä som ligger an mot murverket.

Jag hade i alla fall kört med ler- eller kalkbruk. Varför krångla till det med risk att det blir fel?
 
I skrivandets stund är all gammal puts nere och det var mest grov lera sen finlera med linnät i och ett tjock lager med kalkfärg utanpå.
Huset är från 1858.
Så efter många telefonsamtal med olika leverantörer av bruk så lutar det åt lerputs eller kalkbruk hydraliskt från brösarp.
 
Microkatten
Du menar Bösarp (utan r)? Själv har jag använt kalkbruk fr Målarkalk. De är bra att fråga om råd, då det finns så många olika varianter av både luft och hydrauliskt kalkbruk. Jag använde t.ex. svagt hydrauliskt kalkbruk vid uppmurning av tegel i korsvirkesfack, p.g.a. större risk för fuktpåverkan än normalt. Nyfiken på vad hydrauliskt bruk skulle vara för fördel på dina väggar?
 
Enligt -kontakt med leverantören så var det deras rekommendation när de hörde att det var obränd lersten. De föreslog hydraliskt kalkbruk grund att slamma med, sen hydaliskt kalkbruk grov att fylla ut håligheter. Sen näta sen hydraliskt kalbruk grov i lagom tjockt lager och sedan finputs utanpå detta.
 
Hej.
Tänkte höra hur det gått med ovan?
Har precis köpt en skånelänga med väggar som ser likadana ut som dina bilder ovan. Funderar på om man ska putsa på eller ev riva bort all lera och mura upp nytt med isolerade leca block och sen putsa både invändigt och utvändigt på dem.
 
Jodå det har gått bra :). Vi putsade våra väggar med hydraliskt kalkbruk från bösarp. Funkar säkert lika bra med luftkalkbruk från målarkalk. Dock hade jag ej vågat på att riva väggarna och ersätta med isoblock, har nämligen ingen aning om hur huset regerar om man gör det. Vi valde att försöka återskapa så som det var innan.
 
Hej.
Tack för svar!
Ok blir så för mig också (Inga leca block). Nätade ni och putsade på?
Bytte ni fönster? Hur blev det bör ni gjorde det i så fall? Misstänker att det kommer rasa ner en hel del lersten eftersom den vilar på fönsterkarmen...
 
Hej.
Vi grundade, nätade tjockputsade och sedan finputs utan på det. Vi bytte inga fönster men ovan för våra fönster så var där inmurade träplankor dessa ersatte vi med tegelbalkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.