Är intresserad av Oramafönstret som Har utvändig beklädnad av aluminium och invändig av isolerad kompositmaterial.

Har någon erfarenhet av dessa fönster eller något liknande. Tacksam för alla svar.
 
Hej!

Har varit i byggbranschen i drygt 20 år som konstruktör och arkitekt och har sett en del under åren.
Skall nu bygga åt mig själv vilket är struligt då man är yrkesskadad och vill ha det bästa av allting.
Jag jämför de produkter som finns i Sverige mot tex Europa  och när det gäller fönster så är vi i Sverige oftast ”nostalgiker eller bara efter”.
I ett modernt hus och med lämplig arkitektur så är det för mig självklart att använda komposit och aluminium i fönster….inget är till 100% underhållsfritt och stabilt men utvecklingen har gått framåt så det finns produkter som är bra mycket bättre än den träkvalitet som de flesta av dagens fönstertillverkare använder  idag.

I mitt egna bygge så kommer jag nu använda Oramafönster. (leverans av fönster till våren.)...OBS! ej PVC utan en komposit blandning.
Har tittat på några installationer och beslutat mig för att detta är nog det bästa jag kan köpa i Sverige. Hade ett alternativ i Tyskland men kände att det är bra att ha nära till tillverkaren ifall jag får problem. Jag är en petig ”djävul” när det gäller mina pengar ;-)

Orama valde jag dels för att de kan göra de fönster som jag vill ha när det gäller form och materialval men även till ett relativt bra pris.
Nackdel/fördel är att karmen är spårad på insida. Detta innebär att det är lämpligt att använda deras invändiga smygbräda som de även säljer. Mycket snygg och ger en perfekt montering.

Om du skall ha fönster i bottenvåning och är i kontakt med Orama är det viktigt att du ser till att fönstren är ”MTK-limmade” = extra svårt för inbrottsförsök

Nu ser jag bara fram emot leveransen till mig och hoppas den blir lika bra som andra jag sett.
Hoppas detta kan var till en liten vägledning åt dig.
 
ok tackar för ett bra svar. Jag är inne på att köpa Orama till 99% så det blir nog det.
Har bara sett och arbetat med träkarmar tidigare men när jag nu skall bygga ett eget hus så tror jag dessa fönster är bra och lätta att underhålla :)

Jag skall ha ca 25 fönster i olika storlekar som skulle kosta ca 100.000 kr hos Orama.
Det är mycket pengar så jag vill ju absolut ha det bästa om det så kostar 80.000 eller 120.000 kr.

Har du tittat på några andra bra fönster som du kan säga något om?

Vad är skillnaden på pvc och komposit ?

Någon som köpt Oramafönster och kan säga något om dom ?
 
Joacim skrev:
OBS! ej PVC utan en komposit blandning.
Marknadsförs kompositfönster alltid som kompositfönster och inte PVC och vice versa? Den uppdelningen är ny för mig. Å andra sidan är jag inte alltför påläst om PVC-fönster i största allmänhet.

Joacim skrev:
Om du skall ha fönster i bottenvåning och är i kontakt med Orama är det viktigt att du ser till att fönstren är ”MTK-limmade” = extra svårt för inbrottsförsök
Är MTK-limmade fönster specifika för Orama eller finns det andra tillverkare som använder sig av samma teknologi? Kan du kort beskriva tillvägagångssättet vid produktion av MTK-limmade fönster?
 
Hej!!

Här kommer mina svar på frågorna:

ALLA fönstertillverkare med någon yrkesstolthet och kunskap SKALL (enligt mig) leverera ”MTK-limmade” fönster…..detta är ett kvalitetsbegrepp och innebär i bla. att fönsterkassetten limmas fast i trä-, pvc-, aluminium- eller komposit ramen…..men många gör det bara ifall kunden begär detta eller så får man betala extra.
I praktiken innebär det att glaskassetten limmas fast så även ifall man bryter bort eller skruvar bort listen runt glaskassetten så sitter fönstret utav H…E..  och inbrottet är inte längre roligt

MTK är en bransch klassning och står för Monteringstekniska Kommiten – Montering av glas.
Kolla på www.mtk.se

Ovanstående är viktigt att tänka på fönster till bottenvåning/balkonger och där konstruktionen innebär att glaskassetten monteras från utsidan.
Nere i Europa så är många tillverkare 20 år före oss i Norden så de har konstruktioner som monteras innefrån och då kan man inte lyfta ut glaskassetten vid inbrott…..En bra tillverkare är Wirus Fenster……”finaste kvalitet” (men PVC) i Tyskland men lite dyrt om man vill ha alla smarta detaljer….återförsäljare i Sverige är: www.wm-fonster.se


”PVC” = Poly vinyl chloride     dvs en variant av det som har samlingsnamnet ”plast” på svenska

”Komposit” =  Polyester  (Hos Orama är det glasfiberarmerad polyester i stommen)

Dessa två saker är alltså inte samma sak utan har olika kemiska uppbyggnader.
PVC är inte lika starkt som Komposit och PVC av billig kvalitet kan reagera på kraftiga temperatur skillnader….dvs ”åldras”

.....Så ställ krav på dem ni tar in offerter ifrån.
:)
 
Har byggt nytt i lösvirke där jag använt Orama fönster totalt 37 st fönsterdörrar och fönster och är mycket nöjda -grymt enkel att montera med sin snillrika inbyggda karmskruv och den spårade insidan är suverän att sala imot, jag gjorde egna salningar i MDF som jag fräste till med handöverfräsen -blev mycket fint resultat

Rekomenderas !!!

kolla in mitt hus och mina Oramadönster på hemsidan :www.dromkaken.net
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.