Stänga bränslekranen och låta motorn gå tills den stannar är oxå ett knep för slippa stopp i förgasaren efter längre stillestånd.
 
Det är väl två problem som kan uppstå när bensin står länge i motorn. Det ena är att de mer flyktiga delarna av bensinen dunstar först så att fraktionerna med högre kokpunkt blir kvar. Denna kvarvarande vätska är dels mindre lämpad för motordriften och dels är förgasaren inte injusterad för den. Jag tycker inte att det problemet brukar komma så fort att det blir problem att starta en motor som bara stått still en vinter. Men dels beror det på hur tättslutande lock tanken har och dels kanske det är värre med en snöslunga som stått still under en varm årstid än en gräsklippare eller båtmotor som stått still en kall årstid.

Det andra problemet gäller främst tvåtaktsmotorer. När bensinen dunstar blir oljan kvar och kan skapa proppar i förgasaren som man inte blir av med med mindre än att skruva isär och rengöra. Det har jag bara stött på efter en mycket längre förvaring än en vinter. Båda problemen minskar med användande av alkylatbensin. Och dessutom luktar det inte lika mycket. Jag kör både båt, gräsklippare och motorsåg på i stort sett bara alkylatbensin numera.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nu har jag satt ihop förgasaren och satt tillbaka den på snöslungan. Men nu har jag ett annat problem. När jag pumpar fram bensin med blåsan så rinner de bensin ur insuget. Vad kan problemet va? Tacksamt för snabbt svar
 
Har du en bild på förgasaren från sidan? Om något hamnat snett i flottörhuset så kanske inte flottören stänger när flottörhuset är fullt. Om det är en flottörförgasare vill säga. Det finns en nål som lyfts upp i ett säte av flottören. Är du säker på att den hamnade rätt?
 
Tjena. Fick igång den till slut. Men nu börjar den spruta gnistor ur avgasröret ibland. Vad beror de på? Nån som vet?
 
T Toro 421 skrev:
Tjena. Fick igång den till slut. Men nu börjar den spruta gnistor ur avgasröret ibland. Vad beror de på? Nån som vet?
Toron fick en chock av rengöringen och tror att den är en dragster, inget annat vettigt förslag.

Troligtvis är förgasaren felinställd, gissar på för lite luft, felaktig förbränning.
 
Sotflagor kan släppa om motorn varvas hårt, det brukar ge sig, sotflagor från grenrör i bilar brukar ge gnistor ibland, gissar att det kan uppstå i vilken förbränningsmotor som helst.
 
Den här tråden påminner mig om att min gräsklippare var otroligt svårstartad i höstas för att sedan ge upp och vägra. Högst troligt ett förgasarjobb på G framåt våren.
 
Okej. Maskin går relativt bra nu. Gasen går lite som den vill så jag drog in tomgångsskruven så långt de gick. Jag får tacka för alla smarta/bra tips jag fick.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tjena igen. Nu har jag testat toron o den fungerar bra. Men nu har ett till problem uppstått. Den driver bara på höger sidan. Vänste rör sig inte alls när det blir tungt. Håller man den stilla i luften så rör sig båda men blir det nån minsta tungt så driver den bara som sagt på höger sida. Är det ett kugghjul som är slut eller vad tror ni?
 
  • Närbild på en snöig och rostig maskindel, möjligen en drivmekanism, med fokus på kuggar och kedja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöslunga sett från ovansidan med synlig drivmekanism, står i ett garage med snörester på skruvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöslunga med synliga snöskruvar och drivmekanism, markerad med gröna pilar för att visa rörelseriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytpinnen har gått.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Brytpinnen har gått.
ok. Tror du den är lätt att byta?
 
Den sitter ju nånstans mellan drevet och snötuggspiralmojängen (säkert korrekt benämning), jag har aldrig bytt på Toro.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den sitter ju nånstans mellan drevet och snötuggspiralmojängen (säkert korrekt benämning), jag har aldrig bytt på Toro.
Det är tydligen den skruv-pinnen som sitter där men det sitter ju ett hölje på min. Undra hur man får bort höljet
 
  • Suddig bild av en skruv-pinne med ett hölje i ett maskinellt sammanhang, med reflexioner och färgdistorsion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Min 826 från '83 har inga brytpinnar, bara en 8.8 M6-bult som man når genom ett hål i trumman. Ska vara så kraftigt byggd att inget går sönder utan motorn dör eller remmen slirar vid stopp. Den har ju överlevt med intakt växel rätt länge, så helt fel ute var de nog inte.

Mina bultar var för övrigt fastrostade men lossade med hjälp av mutterknack i 20-30s.

Edit: Ser ut att vara samma på din: https://www.toro.com/sv-SE/parts/partdetails/?id=2772
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.