Hej
Vi är sugna på ett uterum som vi ska kunna använda så mycket som möjligt. Vi har varit hos Wilabgarden och fått info men jag har ändå inte förstått vad man kan räkna med för temperaturer och vilken skillnad det kan bli om man väljer Wilabs "värsting"-glas och tak jämfört med deras lite mindre isolerade glas.

Vi ska alltså inte göra en tillbyggnad utan ett uterum med gjuten grund och golvvärme, limträstomme kanalplasttak (50, Wilabs senaste) och isolerglas WG 80, 24 mm. De har även glas WG 82, 28 mm.

Vi vill inte bygga "riktigt" tak utan vi vill ha kanalplast för ljusets skull.

Vad kan man förvänta sig av ett sådant uterum? Jag skulle vilja veta typ om det är 10 grader ute så har du en temperatur på 15 grader där inne osv. Jag vill väl egentligen tar reda på vad jag får för de extra pengar som det kostar att köpa det som kallas vinterträdgård jämfört med de som kallas vår, sommar och höst?

Vi kan inte sätta in en vedkamin då vi inte för tillstånd för det i vår bostadsrättsförening (fungerar ändå inte med plasttak).

Jag hoppas att ni fina människor här ute förstår vad jag frågar om...

Om ni har andra tips så tar vi gärna emot det :)
 
C
Du har ju fyra faktorer i detta som hänger ihop - önskad temperatur, kvaliteten på isoleringen, rummets storlek, och hur mycket värme du måste tillföra rummet. Du kan ha vilken temperatur i uterummet du vill, men allt annat lika blir uppvärmningskostnaden högre, potentiellt astronomisk, för det sämre isolerade rummet.

Wilab borde kunna ge dig en kalkyl med de olika alternativen.

Men spontant kan man väl säga att vinterträdgård som begrepp är avsett att vara uppvärmt på vintern, medan ett vanligt uterum inte är det.
 
  • Gilla
SegerM och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så svårt att räkna ut hur mycket värme du måste tillföra för att hålla plus 10 grader i uterummet när det är -10 grader utomhus. Det borde Willabgarden kunna hjälpa till med. De har säkert färdiga beräkningsprogram. Det är som cpalm skrev i föregående inlägg så att ju bättre U-värden desto lägre energiåtgång.

Nu är det inga supergrejor vi talar om vid jämförelse med vanlig husstandard. Det 50 mm tjocka kanalplasttaket har ett U-värde på 0,86 och WG 80 partierna på 1,1. Ett vanligt hustak bör ha ett U-värde runt 0,13 och väggar utan fönster 0,18. Ni kan lugnt räkna med ganska höga uppvärmningskostnader om ni vill ha +18° året runt, naturligtvis beroende på var ni bor.

Vad ni kan göra för att bättra på kalkylen är att öka isoleringsgraden på valda delar samt höja den termiska trögheten genom tunga material på lämpliga ställen.

Plattan bör ha frigolitisolering under betongen, åtminstone 10 cm, och en kantisolering av t.ex. lecasten.

Ni kan göra en vägg helt tät med normal isoleringsstandard.

Kanalplast i taket är ingen bra idé av flera skäl enligt min erfarenhet. Det är inte vackert, det blir inget vackert ljus, det blir för mycket ljus, det kan bli väldigt varmt på sommaren och det isolerar dåligt. Det blir som att sitta i ett växthus.

Men med WG 80 eller liknande i väggarna, har ni möjlighet att vid behov värma upp det så att ni kan vistas där på vintern. Det går knappast med de sämre alternativen.
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
C
Apropå att värma upp vid behov så reagerade jag också på detta med golvvärmen.
Nu kan ju en vinterträdgård vara allt ifrån en liten alkov och uppåt, men personligen skulle jag inte välja vattenburen värme i ett större uterum just för att kunna kallställa det helt om man skulle bestämma sig för det.

P.s. flera av mina bekanta har kallställda uterum och infravärme som används vid behov. Inte samma komfortnivå naturligtvis, men väsentligt billigare.
 
  • Gilla
SegerM och 1 till
  • Laddar…
Man kan ha en separat golvvärmeslinga med glykol.
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är inte så svårt att räkna ut hur mycket värme du måste tillföra för att hålla plus 10 grader i uterummet när det är -10 grader utomhus. Det borde Willabgarden kunna hjälpa till med. De har säkert färdiga beräkningsprogram. Det är som cpalm skrev i föregående inlägg så att ju bättre U-värden desto lägre energiåtgång.

Nu är det inga supergrejor vi talar om vid jämförelse med vanlig husstandard. Det 50 mm tjocka kanalplasttaket har ett U-värde på 0,86 och WG 80 partierna på 1,1. Ett vanligt hustak bör ha ett U-värde runt 0,13 och väggar utan fönster 0,18. Ni kan lugnt räkna med ganska höga uppvärmningskostnader om ni vill ha +18° året runt, naturligtvis beroende på var ni bor.

Vad ni kan göra för att bättra på kalkylen är att öka isoleringsgraden på valda delar samt höja den termiska trögheten genom tunga material på lämpliga ställen.

Plattan bör ha frigolitisolering under betongen, åtminstone 10 cm, och en kantisolering av t.ex. lecasten.

Ni kan göra en vägg helt tät med normal isoleringsstandard.

Kanalplast i taket är ingen bra idé av flera skäl enligt min erfarenhet. Det är inte vackert, det blir inget vackert ljus, det blir för mycket ljus, det kan bli väldigt varmt på sommaren och det isolerar dåligt. Det blir som att sitta i ett växthus.

Men med WG 80 eller liknande i väggarna, har ni möjlighet att vid behov värma upp det så att ni kan vistas där på vintern. Det går knappast med de sämre alternativen.
Tack för ditt långa svar! Vi har fått en hel del att tänka på. Vad skulle du rekommendera för tak? Vi kan inte göra riktigt med tegelpannor då det skulle innebära ett för stort ingrepp i huset, vi bor i bostadsrätt och det blir en helt annan prisbild. Vi måste ha ett pulpettak. Är det glastak då som är ett alternativ? Eller finns det annat? Tacksam för alla svar!
 
Jag skulle också rekommendera ett rickigt tak istället för kanalplast.

Jag skulle tro att plåttak är det som skulle passa bäst på pulpettak med låg lutning.
Talkpap skulle antagligen också funka.

Ett förenklat sätt att räkna ut hur mycket det skulle kosta är att lägga ihop U värde * yta (m2) för tak väggar etc. detta blir hur många W det behövs per grad man vill ha varmare inne än ute.

Notera att u värdet på ett helt glasparti är mycket sämre än det glaset har. Det läcker ganska mycket i skarvarna etc. Det står på WG80 att det har ca U 1.8 på ett helt parti.

En vinterträdgård kostar ganska mycket att ha uppvärmd hela vintern. Ett bättre alternativ är att bara värma upp rummet när det ska användas. Golv värme behöver ofta kompletteras med en enkel värmefläkt för ett par hundralappar så det går lite snabbare att värma upp.
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Jag skulle också rekommendera ett rickigt tak istället för kanalplast.

Jag skulle tro att plåttak är det som skulle passa bäst på pulpettak med låg lutning.
Talkpap skulle antagligen också funka.

Ett förenklat sätt att räkna ut hur mycket det skulle kosta är att lägga ihop U värde * yta (m2) för tak väggar etc. detta blir hur många W det behövs per grad man vill ha varmare inne än ute.

Notera att u värdet på ett helt glasparti är mycket sämre än det glaset har. Det läcker ganska mycket i skarvarna etc. Det står på WG80 att det har ca U 1.8 på ett helt parti.

En vinterträdgård kostar ganska mycket att ha uppvärmd hela vintern. Ett bättre alternativ är att bara värma upp rummet när det ska användas. Golv värme behöver ofta kompletteras med en enkel värmefläkt för ett par hundralappar så det går lite snabbare att värma upp.
Tack! Det lät inyressant. Ska träffa hantverkare/firma nu så då har jag lite mer på benen.
 
Glastak ger betydligt vackrare ljus än kanalplast men är hopplöst ur energisynpunkt på vintern och ur värmesynpunkt på sommaren. Som Nefrums (smurfen baklänges) skriver så är plåt eller papp lämpliga material på låglutande pulpetak. Lägg gärna extra tung mineralull (typ markskiva) som isolering i taket så blir det en liten fördröjningseffekt. Det finns elektriska konvektorelement med inbyggd fläkt som är snyggare än vanliga värmefläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.