Sotaren kommer i början av Feb ( lite snö i Stockholm) och vill inte klättra upp på taket med 11 graders lutning. Sen kommer en faktura där det står "debetering för utebliven sotning" och "sotning kunde ej utföras då takskydd saknades". Totalt 420 kr.
Vad är detta undrar jag? Lurendrejeri tycker jag.
mvh/R
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
erre
  • Laddar…
OM det faktiskt finns brister i anordningarna på taket, så har de nog rätt att debitera.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
Det är väl inte så många år sen en sotare ramlade ner och bröt ryggen på grund av undermåligt takskydd.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
Det verkar korrekt.
 
  • Gilla
Bengt_j och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för skydd vi pratar om ?

Alla papptak med 11 graders lutning ser likadana ut Sen om man ändå inte vill klättra upp pga snö då kommer man väl inte i Feb och dessutom har det snöat innan.
/K
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fastighetsägaren är skyldig att se till att sotaren kan utföra sitt arbete på ett säkert sätt.

Takstege kan vara krav men inte åtgärdat, då utför inte sotaren inte arbetet men debiterat kostnaden ändå.

Om det inte finns korrekta/ säkra anordningar så som stege upp på taket, ramp att gå på, ramp att stå på vid sotning, skall sotaren inte riskera sitt liv utan bara gå till nästa kund.

Han fakturerar för att kunden så småningom skall uppfylla de krav som ställs.

Var taket oskottat kan det räcka med det, om man inte säkert kan gå på taket utan halkrisk.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
jag vill minnas att takstege/taksteg är krav om lutningen är mer än 5 eller 6 grader.
 
fast där någon stans blir det ju larvigt. om det lutar 6 grader och finns steg så är det ju lättare att gå på pappen - då riskerar du inte att vricka fötterna...
 
  • Gilla
mehe och 3 till
  • Laddar…
Ni har väl säkert fått ett brev där ni blivit informerade om att sotaren ska komma och vad ni isåfall behöver göra innan?
 
  • Gilla
Glenn Boström och 1 till
  • Laddar…
Jag har i varje aldrig sett takstege/taksteg på papp tak med låg fall./R
 
harry73
R rickard1 skrev:
Alla papptak med 11 graders lutning ser likadana ut Sen om man ändå inte vill klättra upp pga snö då kommer man väl inte i Feb och dessutom har det snöat innan.
/K
Jag håller med om det. Tänk sedan att det är ett helt bostadsområde som ser likadant ut, Då är det enkla pengar för sotaren. Kör en runda genom området och debitera varje hushåll med 400 spänn

TS, fråga grannarna om de hade samma problem.
 
Nya regler från boverket som du får backning på om du inte har när det blir brandskyddskontroll.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Nya regler från boverket som du får backning på om du inte har när det blir brandskyddskontroll.
Förstår inte riktigt vad du menar med det . Har du länk.mvh/R
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Nya regler från boverket som du får backning på om du inte har när det blir brandskyddskontroll.
sir_daniel sir_daniel skrev:
Nya regler från boverket som du får backning på om du inte har när det blir brandskyddskontroll.
Nya regler är det inte, de har gällt sedan 2014, böter kan utgå vid slarv av säkerhetsanordningar.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.