Tycker du fått i huvudsak bra svar Seet! Har ju själv gjort en rejäl resa i tilläggsisolering. Började med isolering av vindsbjälklaget. Slutade med 100 mm stenull och ny puts på hela fasaden inkl grundmur. Kvar är golven på nedervåningen. Ska brytas upp och lägga golvvärme.

Jag funderade och läste på i 9 år innan jag skred till verket. Då var huset från början ett fritidshus men nu bor vi där permanent.

Vi har varit måna om att behålla eller förstärka husets karaktär. Det sitter i detaljerna. Ofta är det svårare att lösa inomhus än utomhus.

Planera ventilationen i ett tidigt skede. Självdrag är ingen riktig ventilation. Funkar ibland, men inte alltid. Mekanisk frånluft är ett måste i min värld.

Bifogar två bilder på mitt eget hus. Första är från 2015. Andra från 2017.
Lycka till
 
  • Vit husfasad före renovering med leksaker spridda på trädgårdens gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med ny puts på fasaden och stenullsisolering, synliga solpaneler på taket, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FG och 3 till
  • Laddar…
Oj vad fint! :) :) :)
 
  • Gilla
Husvagnsthord
  • Laddar…
Ser minsann ut som att grunden går utanför fasaden.
Klassiskt och snyggt, samt ger huset pondus.
Tumme upp!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Det stämmer Oldboy. Grundsockeln ligger 8-10 cm utanför vägglivet. Så var det även innan tilläggsisoleringen. Även grundsockeln försågs med 10 cm stenull.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hej alla! Jag är helt grön då det kommer till det mesta gällande hus, så ni får ursäkta min kanske basala fråga.
Det jag funderat över gäller tätning av gamla hus med självdrag. Förstår det som att den vanliga renoveringsprocessen går ut på att isolera väggar, tak , golv och täta fönster och dörrar, samt byta glas osv. Fixa huset helt tätt för en hundratusentals kronor för att det inte ska dra och sippra ut värme så man kan sänka driftkostnaderna något. (Kan det verkligen vara lönsamt?)
När man väl har fått huset tätt stängs ju all fukt inne (ingen naturlig ventilation), så då måste man lägga en massa nya pengar på att installera en ny ventilation (som antagligen kostar i drift också?). Känns lite som att laga ett system som fungerade redan från början. Jag förstår att värmen i det senare fallet är mer behaglig och jämn och att värmekostnaderna blir lägre, men är det de enda fördelarna? Är det verkligen värt det? Kostar ju väldigt mycket att fixa allt detta...

har samma problemställning men hört om denna. Då forceras den "behövda inkommande" luften till denna plats i huset (behövs fler på olika våningar och slutna utrymmen)
Man återvinner använd luft till ny fräsch "kall luft" utifrån

https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/

mvh// sekrspo
 
Det FTX aggregatet är riktigt smidigt! (Även om verkningsgraden är lite blygsam)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.