Jag har en 4G router som står på vår kallvind sedan minst 4 år tillbaka och den lever än.
 
Hej!
Jag har tänkt mig samma lösning i huset vi bygger. Jag har sett till att få rör med TP-kabel draget upp till kallvind och tänkte där montera två stycken accesspunkter för utomhusbruk. https://www.kjell.com/se/sortiment/...uap-ac-mesh-roaming-accesspunkt-ac1200-p61575

Viktigt att notera är att detta är en accesspunkt och inte en router, så du behöver även en sådan. Om routern också stöder PoE kan du strömförsörja accesspunkten direkt via nätverkskabeln.
 
J JSamuel skrev:
Hej!
Jag har tänkt mig samma lösning i huset vi bygger. Jag har sett till att få rör med TP-kabel draget upp till kallvind och tänkte där montera två stycken accesspunkter för utomhusbruk. [länk]

Viktigt att notera är att detta är en accesspunkt och inte en router, så du behöver även en sådan. Om routern också stöder PoE kan du strömförsörja accesspunkten direkt via nätverkskabeln.
Om du bygger nytt hus, har du inte någon mediacentral? Att dra tp till en garderob eller kallsinnen skulle jag inte göra om jag inte behövde. En mediacentral för ljud/bil och datatrafik har flera fördelar än att dra tp till kallvinden.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Om du bygger nytt hus, har du inte någon mediacentral? Att dra tp till en garderob eller kallsinnen skulle jag inte göra om jag inte behövde. En mediacentral för ljud/bil och datatrafik har flera fördelar än att dra tp till kallvinden.
Jo, det blir en mediecentral, men den är ju kopplad till fasta vägguttag. Det är ju ok för trådbundet, men för wifi-accesspunkterna kommer jag ju iså fall att behöva dra kabel från uttagen samt att de kommer att behöva "gömmas" bakom möbler eller så. Så nu går två rör från mediecentralen upp på kallvinden. Så kan jag sätta upp APna där utan att de syns och få bra täckning både inom och förhoppningsvis utomhus...
 
Ok. Då är jag med. Glöm inte eluttagen på vinden där du ska ha ap.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Ok. Då är jag med. Glöm inte eluttagen på vinden där du ska ha ap.
Det blir eluttag också däruppe, men just i det här fallet är de överflödiga då jag tänkte mata APna via PoE.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.