Har dragit cat5 plus en teletråd med 4trådar rund modell i ett 16 rör, har för mig att det var rätt trång och att jag drog i dom innan slangen var på plats.
Kan nog vara någon snäv böj också, tror ni det är möjligt att få ur dom? Skulle ha fått i en fiber där istället då det är enda röret jag kan använda.

Bonus fråga.... har en 20 slang där jag skulle behöva dra både cat5 och en fiber men ja skulle behöva dela till 2 16 rör och dra dom åt olika håll på ett ställe...
Finns det någon sån adapter eller ska man ha någon att skriva ut en sån? Tänker att om man bara blåser / drar från rätt håll så kvittar det om det är en förgrening?
 
tommib
Problemet med fiber är inte själva fibern utan kontakten. Om du inte har möjlighet att svetsa på en kontakt efteråt och alltså dra fibern okontakterad skulle jag betrakta ett 16-rör som omöjligt.

Som svar på bonusfrågan så är det dosa som gäller. Man grenar inte slang på något annat sätt.
 
Det ska svetsas, det är nyinstallation av fiber i flerfamiljshus där jag drar ut fiber till varje lgh från en koppöingspunkt och bolaget svetsar och sätter upp vad det nu heter

Ok blir lite onödiga böjar om jag ska sätta en dosa.... min idé om att göra en adapter då? Helt förkastligt eller?
 
Brukar det gå att dra ur kabel då?
 
Det vet du inte förrän du provat. Du har tydligen två kablar i slangen. Det kan vara en fördel att försöka dra ur den tunnaste först, och ev. använda den andra att dra lite "åt andra hållet" om det fastnar.
 
Ok ja jag får väl prova det.
Problemet är om jag fastnar halvvägs då har jag sabbat ADSL uppkopplingen till en lgh:/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.