Hej!
Jag har en grovdammsugare från biltema hemma som jag brukar koppla till olika elverktyg för spånuppsamling.

Problemet är att varenda maskin jag äger har olika dimension på "utblåset".

Hur gör ni för att ansluta maskinerna? Och vad har ni för slang? Själv kör jag originalslangen med munstycket i hårdplast monterat.

Har testat stegmuff från biltema men den sitter ju skitdåligt.

Tips och ideer tas tacksamt emot!
 
S
Framför allt vilka mått är det på de olika maskinernas utblås , mätt och skriv här
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har en blandning av Festool och blå Bosch och jag använder Festools ”anschlussmuffe” art# 498528 och den tycker jag funkar kalas! På de lindre maskinerna går den ovanpå anslutningen och på de större inuti. Gummimaterialet fastnar ordentligt på maskinerna och den hoppar inte loss.
Sedan är det bra om du kan få till så att slangen kommer ovanifrån och inte skaver över bordskanten när du jobbar.
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Framför allt vilka mått är det på de olika maskinernas utblås , mätt och skriv här
jag var ut och mätte lite imorse:

Cirkelsågen = Ø32 utvändigt, Ø26 invändigt

Kapsåg (GCM8SJL) (svår att mäta pga olika dimensioner) = Ø45 mm invändigt (första steget), Ø41 mm utvändigt (andra steget)

Sticksåg = Ø26 mm utvändigt, Ø22 mm invändigt.
 
B badtastex skrev:
Jag har en blandning av Festool och blå Bosch och jag använder Festools ”anschlussmuffe” art# 498528 och den tycker jag funkar kalas! På de lindre maskinerna går den ovanpå anslutningen och på de större inuti. Gummimaterialet fastnar ordentligt på maskinerna och den hoppar inte loss.
Sedan är det bra om du kan få till så att slangen kommer ovanifrån och inte skaver över bordskanten när du jobbar.
Tack för tipset!

Den ser liknande ut den jag har men såg rejälare ut generellt. Det jag tycker är dåligt med biltemas variant är att den är väldigt mjuk och fladdrig och inte styv nog.

Jag har också några maskiner av blå bosch så då borde den sitta bra där. Fäster man den direkt på slangen eller trär du den över något munstycke?
 
På de dammsugarslangar jag har så har den passar väldigt bra runt slangen utan att ramla loss, det finns väl en risk annars att det blir nästa irritationsmoment. Den är inte så dyr som man kanske är van vid med Festool så jag tycker du skall prova!
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
B badtastex skrev:
På de dammsugarslangar jag har så har den passar väldigt bra runt slangen utan att ramla loss, det finns väl en risk annars att det blir nästa irritationsmoment. Den är inte så dyr som man kanske är van vid med Festool så jag tycker du skall prova!
Tack blir nog till att öppna plånboken för den ändå. Festool-grejer går inte att få tag på i vanliga byggvaruhuskedjor va? Det blir till att skicka efter kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.