P Pollyester skrev:
När vi ställde mäklaren mot väggen och frågade vad som gått så fel
Ni hade papper på hur dåligt mäklaren kände marknaden men frågade ändå denne varför priset inte blev högre?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Köp ett hus som du renoverar (med hjälp av tipsen tidigare här) som även har en frigga, attefall el ev bobart garage på tomten som du kan hyra ut under tiden, ex 4000 kr x fem år = 240 000 kr (minus el mm) och om du har tur så är det kanske en snickare eller trädgårdsmästare som har svårt att sitta still.
Lycka till!
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
...VAD GICK FEL?? Vi undrar fortfarande...
Affärer handlar väldigt mycket om att rätt köpare finns till hands precis när man bjuder ut. Ni kan ha haft maximal otur att det just då inte fanns någon spekulant på det priset.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Håller med Jockeping; bo in er!
Fem år, det är mer tid än man tror är min erfarenhet, och ni lär längs vägen vad som är rätt. Jag tycker att din plan i #24 förvisso är bra! Med tillägget att ”känna efter”. Gör du mycket av jobbet själv hinns det med en hel del på denna tid! T.ex. vore det bra att måla fasaden (efter ev. dränering, takomläggning etc.). Jag tänker så här: det ”bör hinnas med” på fem år, det ger ett bra första intryck av huset och jag vägrar tro att jag är ensam om att välja bort fasadmålning på egen hand. Jag vet vad det kostar att få det gjort ordentligt och det är en rejäl slant...
Men visst är det MYCKET tillfälligheter när man säljer - det räcker med två hugade spekulanter för att göra en bra affär. Har man otur finns inte det... då kanske man ska ha is i magen och sälja ett halvår senare istället. Men igen, fem år är inte kort tid - vem vet hur marknaden ser ut då??
Själva är vi köpare som prioriterar redigt hantverk framför slafsigt vitmålat. Jag har lätt att visualisera hur det ska se ut när det är färdigt så vi räds inte fula ytskickt* men otätt tak/fönster etc. är ju lätt att sätta peng på och vips går priset ner.
(*inomhus för min del. Kan nämligen tänka mig att måla och tapetsera inomhus men hatar att måla fasad då man är väderberoende. Och jobbar utomhus, ve och fasa).
En funktionell, ljus, ”lättillgänglig” trädgård tror jag också ger ett bra intryck och högre peng.
 
M MagHam skrev:
Affärer handlar väldigt mycket om att rätt köpare finns till hands precis när man bjuder ut. Ni kan ha haft maximal otur att det just då inte fanns någon spekulant på det priset.
Detta kan jag skriva under på. Jag var dock på köparsidan, och fick huset för 20-30% mindre än vad hus av motsvarande skick gått för på samma gata, då vi var ensamma på visningen. Hade säkert kunnat förhandla ner priset lite till, men det var mitt första husköp och jag var nervös att säljaren skulle köra en till visning i stället.

Det kan dock varit så att ensamheten på visningen berodde till stor del på att det var en ganska kass mäklare som sålde huset, en "fastpris"-nisse med prospekt baserat på bilder tagna med en mobilkamera. För oss som köpare spelade det ju ingen roll, men det kostade nog säljarna ett par hundra tusen att vara dumsnåla. Så även att sälja vid rätt tidpunkt med en bra mäklare är nog en faktor för att få ut så mycket som möjligt för huset.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Byt inga fönster om du har fina dubbelfönster redan, se till att dom är täta istället, och målade med rätt sorts färg. Skulle även göra så lite som möjligt, och sätta husets hälsa först.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
:D Det skulle man kunna tro, men utgångspriset var satt till under 5 miljoner och det såldes samtidigt tomter längre bort från city för 3,5 miljoner. Vårt hus hade 2 km till bad i Ekoln, bussförbindelser var tionde minut till city och uppvärmd cykelväg 150 m från huset, garage med snickarverkstad, 1000 kvm uppväxt insynsskyddad trädgårdtomt med fruktträd, blommor etc. VAD GICK FEL?? Vi undrar fortfarande, men mäklaren hävdade benhårt att det var källaren. Det var en större välrenommerad firma med bra annonser och fina prospekt.
Däremot verkade insidan inte spela så stor roll - att nästan allt var nyrenoverat brydde köparna sig inte om, de ville göra om typ allt.
Tillgång och efterfrågan. Just de personerna som vill ha det ni hade att erbjuda kanske inte letade just då. Ett hus är bara värt det någon är villig att betala....
 
  • Gilla
Seet och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ni hade papper på hur dåligt mäklaren kände marknaden men frågade ändå denne varför priset inte blev högre?
Jag förstår inte riktigt din fråga? Mäklaren hade stor erfarenhet av vårt område, vi hade haft kontakt med honom i ett års tid, han hade tittat på huset två gånger och det var även han som sålde tomterna i närheten av oss. Så jaa, vi var frågande då det blev så uppåt väggarna stor prisdifferans mot hans förmodan och vad det till slut såldes för. Självklart ville vi veta vad det berodde på.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
För att återkoppla lite mer till topic så kan det ibland vara så att man inte får någon utväxling alls på de investerade pengarna. Det är helt beroende av marknadsläget, som just nu är väldigt svajigt.
Kan flika in hur det ser ut på min gata i en mellanstor svensk stad. Massproducerat område från 1968 så alla hus är identiska till storlek och planlösning men varierar såklart i skick.

Vi köpte vårt hus 2012 för 1,6 mkr. Har lagt ner ca 300000:- på att renovera badrum, gästtoalett. tre sovrum har fräschats upp med nya tapeter och golv.Halva källaren har tömts och fräschats upp enligt konstens alla regler. Även tomten har köpts loss för 3000 000:- (var tomträtt från början). För övrigt är huset orginal i gott skick. Taket var åtgärdat när vi flyttade in.

Tidigt 2017 värderade vi om huset mha mäklare till 2,5 mkr.

Ungefär samtidigt (2017) såldes det identiska grannhuset för just 2,5 mkr. Också friköpt tomt och nytt tak men för övrigt orginal badrum mm och i generellt sämre skick. dvs utan att någon investerat de 300 000:- som vi renoverat vårt hus för.

Hade vi i det läget varit intresserade av att tjäna så mycket pengar på huset under en 5-års så hade vi med facit i hand alltså gjort bäst förtjänst genom att inte göra någonting alls förutom då att köpa loss tomten. (Friköpt tomt är en stor dealbreaker i vår stad då både friköpspriserna och tomrättsavgälderna drivs upp i rasande takt av kommunen).

Kliver vi fram ytterligare ett år i tid till tidigt 2018 så har marknaden stannat av tvärt i staden. Knappt några budgivningar alls tar fart och nu säljs ytterligare ett identiskt grannhus för 1,6 Mkr. (i motsvarande skick som det som såldes 2017 för 2,5). Hoppsan!

Nu blev det mycket text men min poäng är att när man rör sig inom så korta tidsramar så har det aktuella marknadsläget MYCKET större inverkan på utfallet än vad investeringar i form av klickgolv och till och med badrumsrenoveringar
 
Redigerat:
  • Gilla
Seet och 3 till
  • Laddar…
Mycket bra sagt i tråden hittills. När vi tittade efter hus såg vi många som kändes nygjorda med allsköns spännande detaljer - neonglänsande tapeter? Det kändes ibland som att säljaren ville ha extra för det, medan vi kände att det för oss sänkte värdet.

När vi gjorde om lägenheten satsade vi på "ganska vitt", en diskret tapet i köket och annars mest gediget jobb. Tror vi fick tillbaka det ganska väl.

Sen är ju folk olika. En del köper "nytt och blänkande" hellre än välgjort.

Skulle jag få drömma om nästa hus skulle det vara något där förra ägaren gjort underarbetet klart och sen tappat orken - dokumenterat isoleringen, eldragningen och hur skivorna skruvats på plats och spacklat och slipat, men inte målat i någon hemsk färg eller satt upp vidriga tapeter.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
hahaha ja guuuuud vad folk kan renovera på gräsliga sätt! :D nyrenoverade badrum, kök och ytskikt skrämmer bort mig snarare än lockar mig till köp, men vi på Byggahus.se kanske är av ett speciellt slag? Gemene man kanske gillar om allt är nytt och blänkande skulle jag tro =)
 
väldigt bra svar här tycker jag! Kul att läsa! =)
 
Ja minst sagt olika bud!

Talar jag för mig själv så håller jag med kasheida. Det som är "tråkiga utgifter" och som man inte ser hade jag prioriterat högt på listan.

Badrum, kök, golv, uteplats etc gör jag hellre själv för då får jag det så som jag vill ha det. Sen uppskattar jag om det är välskött även om det är gammalt. :)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Martin_B
S Seet skrev:
Säg att jag har ett hus från 40-50 talet med källare där inget blivit renoverat sen huset byggdes.
Säg även att jag har 300000 till 500000 kr att renovera detta hus för. Vad jag prioritera för att få tillbaka så mycket som möjligt vid en försäljning?
Normalt, om man planerar att bo i huset länge brukar man väl planera renovering i formen 1. Tak, fasad, grund, 2. El, värme, vatten avlopp, osv, 3. Toa och kök, ev förändring av planlösning. 4.Kosmetiska grejer som ytskikt och ex bygga uteplats.

Men om man planerar att sälja relativt snart, hur ska man tänka då för att inte förlora allt för mycket, eller kanske rent utav tjäna på renoveringen? Hur hade du gjort om du fick spendera 3 till 5 hundra tusen kronor helt fritt på renovering?
Sälj "skiten" som det är idag, är mitt råd!
Lägg för tusan inte ner en sekund på att piffa upp! Du får ingenting för det, inte idag i alla fall. Kanske sent 90-tal eller i början på 2000. Men inte nu.

Nu går renoveringsobjekt för nästan samma summa som nyrenoverade diton. Marknaden är helt sjuk.

Du kommer bara bli väldigt besviken om du har arbetat halvt ihjäl dig, slängt ut 500.000 kr och ändå bara höjt husets värde med 500.000 kr. För då har du arbetat och slitit helt gratis, helt i onödan.

Idag ger inte alla husköpare något extra för att få färdigrenoverat. Och det räcker att kanske 30% inte är beredd att betala för färdigrenoverat, så har du dessa 30% som alltid driver upp slutpriset oavsett...

Detta är mitt råd i alla fall, baserat på mina erfarenheter och hur bostadsmarknaden ser ut idag.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Martin_B
Ha också i åtanke att det är väldigt "inne" med att göra mycket själv idag. Och det är också väldigt "inne" att skapa sig ett "eget" "individuellt" boende, varför också väldigt många skriker just efter renoveringsobjekt. Så ta med det i beräkningen. Det är ett plus om du låter det vara orört, i väldigt många fall.

Och rent praktiskt är det så, att även om det finns en hel del människor som är beredda att betala för att få ett "nyckelfärdigt" hus som de slipper renovera, så hjälper inte det när så många andra VILL renovera själva, och driver upp priserna ändå.

Sälj objektet och njut av livet. Riskera inte att ta din tid helt i onödan, helt utan betalning.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.