...i ackumulatortanken. Vad är bäst för beredning av varmvatten?
 
Båda systemen har sina förespråkare. Vad ska du värma tanken med? Ved?
 
Som det ser ut nu: Kakelugnspanna + solpaneler + elpatron
 
Du får en bättre skiktning i tanken om du har två nivåer av kamflänsrör än om du använder dig av beredare.

Har du höga halter av kalk i vattnet så är det beredare som du skall ha.
 
Fördelen med förrådsberedare är ju att du får ut samma temp på tappvarmvattnet som vattnet är i tanken. Har du kamrörsbatteri(-er) behöver du högre temp acktanken, minst 10 grader, jämfört med vad du vill ha ut som tappvarmvatten.

Men ska du använda solvärme brukar det vara en klar fördel med kamrörsbatterier eftersom det normalt sett stör tankens skiktning mindre än en förrådsberedare. Nere på kontinenten använder man tydligen i bland mer utdragna förrådsbredare som når ner i tanken och det funkar något bättre eftersom beredaren då kan följa acktankens temperaturskiktning.

Möjligen är ytterligare en fördel med kamrörsbatterier att du inte får en massa stillastående varmvatten, om man nu råkar vara slö med uppvärmningen och det gror legionellabakterier i beredaren. Det lär väl dock vara ganska ovanligt att man råkar ut för.
 
Har du höga halter av kalk i vattnet så är det beredare som du skall ha.
Hmm.. Där skrev du nåt som jag borde ha tänkt på innan jag beställde tanken. Hur viktigt är det? Nog blir det lite kalkavlagringar i vattenkokaren, men jag har inte mätt kallkhalten i vattnet. Vad är "höga halter", finns det något riktvärde? Vill ju inte få åderförkalkning i varmvattet...
 
Eldar man med ved har kamrörsmodellen en rejäl kapacitet, när man värmt upp tankarna till 90ºC. Det kan duschas rejält innan vattnet tryter då.

Å andra sidan kan jag fortfarande duscha, utan att behöva ta till fakirmetoder, när den översta termometern visar 35ºC i tanken. Jag tar ut vattnet till shunten på sidan av tanken, och slutvärmningsslingan sitter högt upp i densamma. Jag mätte igår, för skojs skull. Med 35ºC på termometern fick jag varmvatten på 45ºC. Då hade det inte eldats på länge, och var tämligen kallt ute. Därav att tanktoppen sjunkit så lågt ner i temperatur.
 
apersson850 skrev:
Eldar man med ved har kamrörsmodellen en rejäl kapacitet, när man värmt upp tankarna till 90ºC. Det kan duschas rejält innan vattnet tryter då.

Å andra sidan kan jag fortfarande duscha, utan att behöva ta till fakirmetoder, när den översta termometern visar 35ºC i tanken. Jag tar ut vattnet till shunten på sidan av tanken, och slutvärmningsslingan sitter högt upp i densamma. Jag mätte igår, för skojs skull. Med 35ºC på termometern fick jag varmvatten på 45ºC. Då hade det inte eldats på länge, och var tämligen kallt ute. Därav att tanktoppen sjunkit så lågt ner i temperatur.
Ytterligare ett plus i kanten för kamrörsslingorna.


Kasch:

Har tyvärr inga värden för vad som är "höga halter" av kalk i vattnet. Vet bara att kamflänsrör är känsligare än beredare när man har kalkrikt vatten.


 
Det har jag också hört. Det borde väl en lokal rörmokare veta. Enligt pannleverantören var det sällan problem med kommunalt vatten, men ibland med eget. När han fick höra att jag hade en 33 år gammal panna som hade batteri, sa han: "Ja, då är det självklart att du ska ha slinga".
 
Tack för alla svar! Det låter som att slinga är min grej! Dels för skiktningen, dels för minskad bakterierisk.
 
Tänk bara på att du skall ha två slingor varav den nedre bör vara utdragen och den övre får gärna ha en slinga som går upp i tankens översta del.
Alla tankar med slingor är nämligen inte utformade så här.....

Vill man sedan se till så att varmvattnet "räcker längre" än radiatorvattnet så skall man ta ut radiator/golvvärme värmen på två olika nivåer och shunta detta med en 4-vägs bivalent shunt som bör vara styrd av någon typ av shuntautomatik.

Se inkopplingstips här:http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV ESBE.pdf
 
Ännu fler finesser att betänka. Låter som om de säkert bidrar med bättre verkningsgrad. Sen är det alltid en fråga om ifall det är värt besväret.
 
Jag testade nu i em med o tappa upp ett bad..

Jag fick exakt ett fullt badkar ur 110 liters förrådsberedaren då tanken va 53° i toppen 40° i botten o då blev helt tvärt slut..  :cool:
Brännaren startar när tempen är 50° vid övre mätarn..
Badade ca 30 min o då fanns det gått om vv för dusch o sen så va jag ner o kollade vad tempen va 50 min efter att de tog slut o då va det 72° grader 40 cm ner från toppen o 28° i botten.. Så då hade det gått ta ett nytt bad igen.. ;)
 
Jag valde slingor när jag valde system... En förvärmningsslinga, samt en i toppen oxo självklart.  Sen pulade rörnissen dit lite prylar så är vattnet ifrån bottenslingan tillräckligt varmt så tas varmvattnet därifrån direkt.. utan att "kyla" toppen i onödan.

Det kanske e någon standard grej som man brukar sätta in!?


EDIT:: såg nu längre upp att det fanns med i länken ifrån ROLI.. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.