Hej, är det någon som vet om en router fixar att vara på en kallvind? Är precis på väg att köpa ett hus och är inte riktigt nöjd med vart de placerat fiberdosan, då den sitter i ena änden av huset. Fick då tanken att jag kan dra en TP kabel upp genom tak (i hörnet) ifrån den, sen placera en trådlös router rätt centralt i huset och förgrena ut TP kablar till de rum jag vill ha kabel i med, utan att få en massa dragningar inne i huset. Samt att jag får den trådlösa fördelningen mer centralt.

Men jag tror det kan bli väldigt kallt där uppe vintertid och kanske varmt sommartid, så frågan är om routern fixar temperaturskilnnaderna. Någon som har erfarenhet av liknande?

Eller är det någon som har en annan lösning som fungerar bra utan att få kablar dragna över hela huset?
 
N Nygge72 skrev:
Hej, är det någon som vet om en router fixar att vara på en kallvind? Är precis på väg att köpa ett hus och är inte riktigt nöjd med vart de placerat fiberdosan, då den sitter i ena änden av huset. Fick då tanken att jag kan dra en TP kabel upp genom tak (i hörnet) ifrån den, sen placera en trådlös router rätt centralt i huset och förgrena ut TP kablar till de rum jag vill ha kabel i med, utan att få en massa dragningar inne i huset. Samt att jag får den trådlösa fördelningen mer centralt.

Men jag tror det kan bli väldigt kallt där uppe vintertid och kanske varmt sommartid, så frågan är om routern fixar temperaturskilnnaderna. Någon som har erfarenhet av liknande?

Eller är det någon som har en annan lösning som fungerar bra utan att få kablar dragna över hela huset?
Du skulle ju kunna prova en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/...omeplug/tp-link-homeplug-1-gb-s-2-pack-p95729 I många fall verkar det att funka bra.
 
M Max R70 skrev:
Du skulle ju kunna prova en sådan här: [länk] I många fall verkar det att funka bra.

Ja, jag vet att dessa finns. Men har ingen erfarenhet av dem hur tillförlitliga de är. Men tar gärna emot erfarenheter även på det =)
 
Gå upp med en kabel från fiberdosan. Gå sedan ned på lämpligt ställe, exvis i en garderob eller skrubb och sätt routern där. Gå sedan upp igen med kablarna därifrån och dra via kallvinden till de rum du vill ha uttag. Så gjorde jag i vårt förra hus och det fungerade utmärkt.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Gå upp med en kabel från fiberdosan. Gå sedan ned på lämpligt ställe, exvis i en garderob eller skrubb och sätt routern där. Gå sedan upp igen med kablarna därifrån och dra via kallvinden till de rum du vill ha uttag. Så gjorde jag i vårt förra hus och det fungerade utmärkt.
Ja det låter som en bra idé. Då får jag bort kablar och router från synen, samtidigt som jag får kabel till rummen. Tack för den =)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
M
Homeplugs fungerar rätt bra så läge man är inom samma central, helst inom samma fasgrupp. Men man får nog inga tillförlitliga Gbit kanske.

Annars klarar nog de flesta routrar -20 till +50C utan problem. Luftfuktigheten är nog ett större problem.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Jag har denna vinter satt upp en gammal ASUS RT-AC66 på min kallvind i garaget. Fungerar fortfarande efter 2 månader (har dock inte varit under -10 utomhus någon gång under denna period). Är den påslagen hela tiden borde den klara sig.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Har ungefär som possum77 skrev men har en switch på vinden och från den ner till olika rum, har fungerat i över 6 år. Har nätverksuttag både på vinden och sedan även i rummen. Fungerar som en enkel korskopplingscentral där uppe.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
S
Tänk till lite , det med att placerar elektronik på vind eller i garderob , se till att ha en brandvarnare i anslutning till sådan utrustning som är gömt , de kan bli mycket varma .
Ett hus i grannskapet försvann , orsak en router i en garderob .
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Tänk till lite , det med att placerar elektronik på vind eller i garderob , se till att ha en brandvarnare i anslutning till sådan utrustning som är gömt , de kan bli mycket varma .
Ett hus i grannskapet försvann , orsak en router i en garderob .
Självklart måste man se till att det finns tillräckligt luftombyte om den placeras i garderob. Även i vilken typ av garderob man placerar den i om så skulle bli fallet. Får kika lite mer när vi har huset helt enkelt
 
Alltså huvud problemet med sådan elektronik är värme hur kyler du den på sommaren ner till - 35 är inget problem om du undviker kondens. Det är därför frysen inte är bra placering permanent(Men vill du tillfälligt maxxa effekten är frysen perfekt).
 
S
Det var en mindre garderob som den var i , låg visst på en hylla ,misstänker att något hamnat på den , tröja eller annat , det är inte bra då blir det varmt
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ett tips, köp inte vanliga konsumentroutrar, de är ofta ren skit. Satsa på det billigare sortimentet riktat mot kommersiell verksamhet istället. Priset är som de dyrare konsumentprodukterna, men resultatet blir så mycket bättre.

Själv gillar jag Uniquitys routrar och APar, men det finns andra märken också. Deras AP+separat router kostar som en dyrare ASUS, men oj vilken skillnad det blev hemma hos mig. Bättre täckning och högre bandbredd. Dessutom lite avancerade features som många av konsumentmärkena inte har, men det är mer för den avancerade användaren.

Och rörande att placera router på vinden, kylan är ett mindre problem, det är värmen som det kommer att bli problem med.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ett tips, köp inte vanliga konsumentroutrar, de är ofta ren skit. Satsa på det billigare sortimentet riktat mot kommersiell verksamhet istället. Priset är som de dyrare konsumentprodukterna, men resultatet blir så mycket bättre.

Själv gillar jag Uniquitys routrar och APar, men det finns andra märken också. Deras AP+separat router kostar som en dyrare ASUS, men oj vilken skillnad det blev hemma hos mig. Bättre täckning och högre bandbredd. Dessutom lite avancerade features som många av konsumentmärkena inte har, men det är mer för den avancerade användaren.

Och rörande att placera router på vinden, kylan är ett mindre problem, det är värmen som det kommer att bli problem med.
Det är nog mest kylan jag tänker på. Sommartid kan jag stänga av den då jag ej kommer nyttja nätet under varmaste perioderna.
 
Jag hade inte oroat mig för kyla, det lär inte bli så kallt att elektroniken mår dåligt av det, i viss mån värmer den ju sig själv. Sommaren är sannolikt ett större problem, på papperet tål prylarna rätt hög temperatur men i praktiken kan en del komponenter få förkortad livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.