Hej!

Jag planerar en tillbyggnad på 15m2 (attefallsregler) till mitt hus som är byggt 1958. Det är platta på mark och gul tegelfasad. Tillbyggnaden ska fungera som matrum och vara på långsidan (till höger på den bifogade bilden). Där finns nu en altandörr och ett fönster som skulle skapa en naturlig öppning in i det nya matrummet om man tar bort dom.

Vid bygganmälan kräver kommunen: Situationsplan på nybyggnadskarta C, fasadritningar, sektionsritning, planritning, kontrollplan, konstruktionsritning, typsektion som redovisar tak-, vägg- och grundkonstruktion samt energideklaration.

Jag har precis börjat höra mig för med några arktitekter men min fråga är, behöver jag arkitekt till detta? Jag kan förvisso inte upprätta dessa ritningar själv och jag har inte en helt klar uppfattning om hur det ska se ut

Jag har sett att det finns online-tjänster som tillhandahåller bygglovsritningar för en ganska billig penning. Eller kan en byggare ta fram dessa ritningar? Finns det andra alternativ?

Missförstå mig inte. Det KAN absolut vara värt att betala för en arkitekt. Jag tänker bara att det inte rör sig om något speciellt unikt projekt utan det borde byggas dylika tillbyggnader i parti och minut och det kanske går att använda en "standardmall"?
 
  • Hus från 1958 med gul tegelfasad, platt tak, och snöbeklädd trädgård, potentiellt område för tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Jag tycker ditt fina hus förtjänar mer än en "standardmall".;)
Det finns firmor som har fullständig designservice för sina enligt kundens önskemål arkitektritade "vinterträdgårdar/inglasade uterum". Jag antar att det betyder att dom står för hela processen? Men smakar det så kostar det, det kommer man aldrig ifrån. En tillbyggnad som du snålat in på och som blir halvbra, kanske inte tillför något värde varken för er när ni ska använda den eller om ni i framtiden skulle sälja huset.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Många kommuner har successivt skruvat upp kraven på handlingar när man söker bygglov, så att det i praktiken är omöjligt att få bygglov utan arkitekthjälp. Mycket så kallat bygglovsritande har utförts av personer som saknar kompetens för uppgiften, men de får det allt svårare.

Ett annat sätt att se på problemet är det som Gammelnörden ger uttryck för: Ditt hus förtjänar det bästa. Man skall inte underskatta svårigheten i att göra en tillbyggnad som lyfter huset och inte fördärvar mer yta än den tillför. Huset har fina proportioner och ett mycket vackert tegel. Tänk på det.
 
Det finns så du kan få utan arkitekter, gäller bara att hitta dem.

Kan ge ett svagt varningens finger för att använda dem billiga alternativen på nätet, dock har jag bara varit i kontakt med två som har brukat dem. Det var en hel del som inte stämde och så klart så gick konstruktören efter deras ritningar. Kan bli ”billigt” så att säga
 
  • Gilla
biffenochbulan
  • Laddar…
Även om det kan upplevas som en tråkig kostnad i sammanhanget så instämmer jag med ovanstående, jag tycker det ser ut som om ni har ett fint hus som förtjänar bättre än en potentiell påhängslåda.

Rent funktionsmässigt kan lösningen bli samma, så det kanske är en arbetsskada att man ser även utsidan som viktig... Kontakta några arkitekter och förklara er tanke och be dem lämna pris.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar!

Jag tror väl själv, åtminstone innerst inne, att det lönar sig att lägga de pengarna på en arkitekt. Dock är jag lite nojjig över valet av arkitekt. Även om alla kanske har en gedigen utbildning bakom sig är ju formspråket subjektivt. Som jag förstår det har man först en diskussion om vad man vill göra men sen så fort en skiss hamnar på papper kostar det pengar. Om jag inte gillar förslaget som arkitekten tar fram lär jag ju ändå behöva betala för arbetet.

Jag vet inte om jämförelsen haltar men när vi flyttade in och skulle bygga kök så gick jag till flera köksleverantörer och kunde jämföra olika utföranden på en skiss utan att det kostade något. Detta är förstås lite mer komplicerat och i köksleverantörernas fall handlar det ju om att jag ska köpa själva köket av just dom men här köper jag till stor del en idé.

Jag brukar ha ganska lätt för att visualisera hur jag vill ha det men går bet i detta fall vilket nog talar för att det är klokt att anlita någon för det.
 
Hallå!

Har nu varit i kontakt med några arkitekter och fått en offert. Den av 4-5 som jag pratade med som jag fastnade mest för hade inte tid och hade även svårt att uppskatta pris. Har istället de senaste dagarna suttit och lekt i Sketchup som jag aldrig tidigare använt. Tycker jag börjar få till något som rent estetiskt börjar se ok ut. Jag har dock ingen aning om hur det funkar byggnadstekniskt.

Ponera att jag skulle vilja göra tillbyggnaden på bilden, kan man säga att jag har gjort en del av arktitektens jobb eller är detta bara "lek"?

Kostnaden för arkitekt verkar ligga på 30-40.000:- för att rita och ta fram ritningar som håller för bygganmälan. Sedan tillkommer ev kontruktionsritning och en massa annat. Det är inte utan att man börjar snegla på onlinealternativen som ritar upp utifrån att man har gjort en skiss för väldigt mkt mindre summor.
Skiss i Sketchup av ett hus med tillbyggnad och en funderande person vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus med tillbyggnad skapad i Sketchup, inkluderar en figur framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad skall rymmas i tillbyggnaden?
Nu ser det mest ut som ett uterum, med väldiga glasytor.

Mitt råd: Konsultera en arkitekt, eller kanske hellre en byggnadsingenjör.
 
Det är lätt att fängslas av vackra bilder. Jag vill verkligen inte vara oartig, men det du ritat upp skiner av amatörmässighet. Det jag ogillar är 1) Taklösningen. Skall du ha valmat tak bör taklutningen vara lika stor på alla tre sidorna. 2) Fasadmaterial. Materialtyp, riktning och färg. Det är inte säkert att träpanel är det snyggaste valet, och i synnerhet inte liggande. Titta på fibercementskivor i stället. 3) Fönsterplaceringarna.

Det är ofta svårare att rita en liten tillbyggnad än ett större nytt hus. Arkitektarvodet kan du addera till husvärdet. En dålig tillbyggnad kan sänka det. Arkitekten kommer att leverera samtliga ritningar du behöver.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad skall rymmas i tillbyggnaden?
Nu ser det mest ut som ett uterum, med väldiga glasytor.

Mitt råd: Konsultera en arkitekt, eller kanske hellre en byggnadsingenjör.
Tack! Det ska användas som matrum och kunna öppnas upp mot trädgården.

J justusandersson skrev:
Det är lätt att fängslas av vackra bilder. Jag vill verkligen inte vara oartig, men det du ritat upp skiner av amatörmässighet. Det jag ogillar är 1) Taklösningen. Skall du ha valmat tak bör taklutningen vara lika stor på alla tre sidorna. 2) Fasadmaterial. Materialtyp, riktning och färg. Det är inte säkert att träpanel är det snyggaste valet, och i synnerhet inte liggande. Titta på fibercementskivor i stället. 3) Fönsterplaceringarna.

Det är ofta svårare att rita en liten tillbyggnad än ett större nytt hus. Arkitektarvodet kan du addera till husvärdet. En dålig tillbyggnad kan sänka det. Arkitekten kommer att leverera samtliga ritningar du behöver.
Inte alls oartigt....det är feedback jag behöver :)

Det som känns läskigt är att jag ju inte kommer få flera olika förslag från en arkitekt (om jag inte betalar för det) och det känns bra att veta åt vilket håll man vill ha det på förhand.
 
S suprapappa skrev:
det känns bra att veta åt vilket håll man vill ha det på förhand.
Jätteviktigt. Fundera över planlösningen, vad ni vill ha in och hur anslutningen till det befintliga ska fungera. Åk runt i omgivningarna och leta bra exempel och smygfotografera. Gå till biblioteket och leta efter böcker. Jag tror det finns sådana som bara handlar om olika tillbyggnader.
 
J justusandersson skrev:
Jätteviktigt. Fundera över planlösningen, vad ni vill ha in och hur anslutningen till det befintliga ska fungera. Åk runt i omgivningarna och leta bra exempel och smygfotografera. Gå till biblioteket och leta efter böcker. Jag tror det finns sådana som bara handlar om olika tillbyggnader.
Tack igen Justusandersson!!

Jo, vi har gjort det där förutom att leta böcker på biblioteket men ska prova det. Har dock inte lyckats hitta en tillbyggnad på ett hus som varit jämförbart med vårat men det är nog bara till att åka runt i fler områden.

Fibercement kankse inte är så tokigt....lekte lite till :)
3D-modell av ett hus med gul tegelfasad och en mörkgrå tillbyggnad, person står framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fibercement är ett underskattat material.Snyggt och hållbart. Det ger lite stenkaraktär vilket kan bli en bra kontrast till teglet.
 
Här kommer min personliga åsikt (men smaken är ju som baken som man säger):
Fönster:
Gör fönstren i samma stil, höjd och bredd, som på huset i övrigt. Sådana där fönster som går ner till golvet fyller ju inget vettigt syfte (annat än att släppa in mer kyla).
Samma med fönstret på den högra gaveln. Gör det likt fönstret på husgaveln, inte ett sådant där högt smalt, som mest påminner om häktet på Kungsholmen.
Taket:
Ett enkelt pulpettak blir bäst. Strunta i de där valmade delarna.
Men bra att ni inte går upp i husets yttertak med vinklar och ränndalar. Sådant hade lätt skapat problem.
Väggpaneler:
En lugn träpanel, gärna liggande Z-panel, i en färg som går mot det gulockra i tegelfasaden passar bäst,
om ni nu inte tänker mura upp väggarna i fasadtegel. Ta inte någon konstig färg / konstigt material som kontrasterar för mycket mot det gamla huset.
Summa summarum: Huset skall ju fortfarande smälta in och vara en del i omgivningen, och inte sticka ut och reta.
 
Har skissat lite till på egen hand. Anledningen till det smala fönstret är att det vetter mot gatan och vi vill inte ha så mycket insyn därifrån. Det hänger också ihop med en tänkt möblering i rummet. Fönstren som går ner till golvet är tänkta som skjutdörrar men jag kan inte rita det tillräckligt detaljerat.

Tar gärna emot fler synpunkter.
3D-skiss av ett hus med ett smalt fönster mot gatan och skjutdörrar, med en person stående framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av hus med smalt fönster mot gatan och stora skjutdörr-fönster, begränsad insyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.