Aha, ja vi låser aldrig när vi är hemma...
 
P Pollyester skrev:
Jaa, det var en lite komplicerad historia...
Dörren är en helglasad altandörr från Trarydsfönster där man spärrar (låser) dörren innifrån med själva handtaget. Man drar det först uppåt så mycket det går och sen tillbaka. Då är dörren låst fast det inte sitter någon låscylinder i den. Går då ej att öppna med handtaget utifrån, men bara att knacka rutan och stoppa in handen för en tjuv. Inte bra, så vi ville ha låsbart med nyckel.
Är du säker på att det låstes när du lyfte handtaget?
Det skulle kräva en split spindle funktion som Spanjolett S3107, S4107,S4115 saknar, vilket får mig att fundera vilken spanjolett det kan vara då jag inte ser någon av den typen av spanjolett med den funktionen i FIX katalog.
Vanligtvis låses dessa med ett vred om låscylinder saknas om det finns handtag på utsidan.
Testa med dörren på vid gavel att lyfta handtaget på insidan och släpp tillbaka det och testa att öppna med utsidans handtag för att se att du inte minns fel.
Jag vill inte ifrågasätta det du skrev men jag blev frågande då jag aldrig sett en sådan spanjolett.
 
Kommit på den smarta lösningen.... ytterdörrens lås byts också mot kodlås..... då kan man ju komma in där trots att det är låst.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
GustavN GustavN skrev:
Alt. låsa in en nyckel i en nyckelbox att ha ute, vi har en sådan här i garaget på ett dolt ställe. Garaget har kodstyrd garageport. Är perfekt att ha när nycklarna har egna fötter.
[länk]
Fast garageporten är inte aktuell att byta
 
Yaledoorman på ytterdörren så blir det perfekt!
 
GustavN
L Lowika skrev:
Fast garageporten är inte aktuell att byta
Menar inte att du behöver göra de :crysmile: haha. Jag har de så :)
Den nyckelboxen är väderbeständig så bara att skruva upp den utomhus någonstans där den är dold. :D
 
sir_erken sir_erken skrev:
Yaledoorman på ytterdörren så blir det perfekt!
IDLock så blir det snyggt också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.