Precis som Björn säger måste det till någon som vet vad de sysslar med och har utrustningen för att få några siffror som är användbara. Inte omöjligt att det ställs krav på mätning med protokoll för verifiering till slutbesked, men det borde ha nämnts på tekniskt samråd om så är fallet.

Blir det inte krock med bostadsutformning med hänsyn till BBR 3:2 så kan ni i bygglovet kalla rummet något annat för att få andra krav.

Värt att ha med sig nu är att detta är om allt görs enligt skolboken, så dubbelkolla alltid med handläggaren innan ni börjar kosta på mätningar och intyg som de inte begär.

Även om alla kraven som ställs är för att ni ska få ett så bra resultat som möjligt i slutändan brukar gemene man mest vilja göra som de själva vill...
 
Ett par vänner gjorde så här i en liknande situation: bygg en fristående vägg (utan att förankra den i den befintliga) med luftspalt (ju bredare desto bättre. Om en fjärdedels våglängd får plats i mellanrummet så dämpas det). Fyll väggen (inte spalten) med mineralull och gipsa med dubbla överlappande skivor.
 
Problemet med stegljuden är att det är flanktranmission, att de fortplantas i stommen. Då måste man spåra bjälklaget mot trapphuset och lägga i någon typ akustikfog för att dämpa vibrationerna. I nyproduktion är det inga problem, men det kan vara riktigt svårt att få nog djupa spår utan att riskera att äventyra bärigheten eller behöva göra åtgärder för att kompensera att konstruktionen i bjälklaget försvagas.
 
Vad är det för hiss? Är det en gammal hiss med grind? Eller lite nyare slagdörr?
Eller automatdörrar? Det avgör ganska mycket ljudet ifrån hissen. För det som låter mest är de gamla med grind. Annars så är det inte extremt mycket ljud från en hiss. Så varför inte rikta in dig lite på hissen? Är den i bra balans så är det inga extrema ljud.
 
E
Återigen, tack för att ni engagerar er!

Hissen har slagdörr, det som låter mest är när dörren låses innan hissen åker ned. När den åker är ljudet väldigt mjukt. Kanske kan den justeras lite? Men hur jag upplever det verkar spela mindre roll när det är hårda mätvärden som spelar roll. Jag tycker verkligen inte att hissen stör i dagsläget.

Sammantaget ser jag det såhär. Störningar från nuvarande köket till intilliggande sovrum stör oss, och en av anledningarna till att vi vill flytta det.
Gästrummet/kontoret på andra sidan (där vi vill ha köket i framtiden) är utsatt för i mina öron mer störande ljud från gatan rakt nedanför än vad hissen stör andra rummet. Vi hade inte tänkt ändra om vi inte hoppats på att boendekvaliteten ökar. Hur mycket är en sådan argumentation värd?

Det nya gästrummet/kontoret ligger mot trapphuset, mellan hissen och rummet är beläget en klädkammare. Med den dB-mätare jag hyrt in så är det tydligt att det mesta ljudet kommer in via ytterdörren. Jag tänker bygga en ny dörr till rummet och är villig att isolera väggen (men helst inte påverka mycket på rummets storlek) och lägga nytt golv på klinkern för att minska ljuden. Det tråkiga är om vi i efterhand upptäcker att kommunen inte tycker att det räcker. Vad är det värsta som kan hända? Kan lägenhetens BOA skrivas ned?

Intressant idé att inte kalla det för sovrum, vi har bara gjort det av slentrian då det stått så på planritningen. Vi använder det ju de facto som kontor. Vad skulle kunna hindra oss från att kalla det för vad det faktiskt är? Skummade Kap 3:2 i BBR och tyckte inte jag såg något hinder...
 
Intressant att låset låter så pass mycket. Den borde inte höras in i lgh.
Intern mekanism av ett hisslås med elektroniska komponenter och märkning "Hissmekano".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om de tjafsar så borde en ljudmätning kanske hjälpa till? Jag bara gissar här.
Tycker att kommunen är lite kinkiga. Det är en befintlig lägenhet som byggs om. Men hur vet de att hissen låter för mycket?
 
E emni0032 skrev:
Återigen, tack för att ni engagerar er!

Hissen har slagdörr, det som låter mest är när dörren låses innan hissen åker ned. När den åker är ljudet väldigt mjukt. Kanske kan den justeras lite? Men hur jag upplever det verkar spela mindre roll när det är hårda mätvärden som spelar roll. Jag tycker verkligen inte att hissen stör i dagsläget.

Sammantaget ser jag det såhär. Störningar från nuvarande köket till intilliggande sovrum stör oss, och en av anledningarna till att vi vill flytta det.
Gästrummet/kontoret på andra sidan (där vi vill ha köket i framtiden) är utsatt för i mina öron mer störande ljud från gatan rakt nedanför än vad hissen stör andra rummet. Vi hade inte tänkt ändra om vi inte hoppats på att boendekvaliteten ökar. Hur mycket är en sådan argumentation värd?

Det nya gästrummet/kontoret ligger mot trapphuset, mellan hissen och rummet är beläget en klädkammare. Med den dB-mätare jag hyrt in så är det tydligt att det mesta ljudet kommer in via ytterdörren. Jag tänker bygga en ny dörr till rummet och är villig att isolera väggen (men helst inte påverka mycket på rummets storlek) och lägga nytt golv på klinkern för att minska ljuden. Det tråkiga är om vi i efterhand upptäcker att kommunen inte tycker att det räcker. Vad är det värsta som kan hända? Kan lägenhetens BOA skrivas ned?

Intressant idé att inte kalla det för sovrum, vi har bara gjort det av slentrian då det stått så på planritningen. Vi använder det ju de facto som kontor. Vad skulle kunna hindra oss från att kalla det för vad det faktiskt är? Skummade Kap 3:2 i BBR och tyckte inte jag såg något hinder...
Bara det finns ett sovrum... Så är det lugnt. Ibland måste man "ändra användning" på vissa rum. (Att man sen råkar ställa en säng där är en helt annan sak. Varför måste det vara ett skrivbord för? :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är situationen som du beskriver, klarar du troligen inte kravet på maximal nivå enl BBR kap 7 utan stök.

Har du ngn planlösning att lägga upp?
 
E
Hej,

Tack för alla svar! Här kommer en liten uppdatering. Vi har utfört en professionell ljudmätning där utlåtandet blev att vi bedöms klara kraven om vi lägger nytt golv ovan dagens klinker samt bygger en vägg med dörr mot den nya inre hallen. Ljudmätningen visar tydligt på att det mesta ljudet från hissen idag kommer in genom hallen och ytterdörren. Det nya kontoret gränsar egentligen mot trapphuset. Bra att ta hjälp av proffs som kunde visa på skillnader på olika lägen i samma rum.

Karl P, planlösningen är länkad på första sidan.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E emni0032 skrev:
Hej,

Tack för alla svar! Här kommer en liten uppdatering. Vi har utfört en professionell ljudmätning där utlåtandet blev att vi bedöms klara kraven om vi lägger nytt golv ovan dagens klinker samt bygger en vägg med dörr mot den nya inre hallen. Ljudmätningen visar tydligt på att det mesta ljudet från hissen idag kommer in genom hallen och ytterdörren. Det nya kontoret gränsar egentligen mot trapphuset. Bra att ta hjälp av proffs som kunde visa på skillnader på olika lägen i samma rum.

Karl P, planlösningen är länkad på första sidan.

Trevlig helg!
Spännande, inga problem med stomljuden alltså, härligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.