Köp ett par justa tofflor istället, det blir betydligt enklare och billigare...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Z Zaeta skrev:
Vi stod inför samma problem i somras, oisolerad platta med fukt i. Ville även ha golvvärme då det är ett ganska svalt sutterängplan. Vi körde på nivell och golvvärme på det för att slippa gräva och gjuta.
Jasså, se där. Ska kolla upp Nivell. Inget jag känner till. Tack!
 
K Kallebo skrev:
Kan ni inte skaffa en nivelllösning. Att ha kall klinkers i hela huset verkar ju vansinnigt..
Ska kolla upp nivell, tack för tips!
Men lutar åt klinker och sen är det så himla bra för då blir d heller aldrig knarr i golvet som är så störande.
 
T Trompenberg skrev:
Hej,
Gör så här. 3 förslag

1. Ska ni riva upp golvet mot betongen så kan man lägga ett Nivellgolv som är under ventilerat. Det blir varmare golv och torr betongplatta. Det bygger 10cm från betongen.
2. Lägg en rosa golvskiva (frigolit) under parkett. Isolerar bättre.
3. Gjut upp med EPS cement 7cm och flytspackla in golvvärmeslingor. Isolerar och värmer.

Tack så mkt för tips! Ska kolla upp alternativen.
 
F folkeorg skrev:
Jag talade med ett golvvärmeföretag och en rörfirma om ämnet. Om man inte lägger golvvärme i hela källaren är det inte lika stort problem eftersom fukten då fördelar sig.

Problemet uppstår när man slår av golvvärmen och fukten kommer tillbaka. Om jag förstod det rätt blir det mest "rått" i källaren då och har man inga organiska material där så blir det ingen mögel.
Tack så mkt för infon!
 
K Kallebo skrev:
Vi har en plastmatta som ser ut som klinkers i hallen och nästan alla frågar om vi verkligen inte har golvvärme i hallen :)
Vilken luring, skojj :) Men plastmatta ryckte vi nyligen upp en (genomsur) så d blir det inget av mer än i badrummet på övervåningen förmodligen, det sägs vara det bästa alternativet vad jag hört, i badrum alltså.
 
Mekaniskt ventilerade Platon matta är ett alternativ.

Bygger och kostar mindre än motsvarande nivell lösning. Mattan Bygger ca 8-12mm beroende på leverantör av mattan.

Sedan isolerar ni med eps frigolit så mycket ni kan få in med eran bygghöjd (minimum enligt mig) 2cm. 5cm brukar vara prisvärd om det får plats. Ovanför detta golvgipsskivor med värmeslingor uppe på som spacklas in och sist klinkers.

Montaget är enkelt och man klarar sig istortset med en kniv och sax.

Kolla in fuktspärrsteknik, Platon eller Jape. Jag rekommenderar de förstnämnda pga bra suport och pris.
 
G gullefjuniz skrev:
Vi tänkte lägga golvvärme i hela nedre plan men enligt vårt försäkringsbolag så kmr det bli fukt i väggarna om vi gör det pga att vi har en oisolerad betongplatta. Stämmer detta? Var o varannan skaffar ju golvvärme idag, men är det bara vi som har oisolerad betongplatta? Knappast. Nån som har tips? Det kmr bli iskallt med bara klinker på så stor yta. Tack på förhand!
Vi lade vattenburen golvvärme på en (förmodad, byggår 1972) oisolerad betongplatta, vi la en platonmatta i botten och har ventilering via golvsocklarna, därefter 30 mm spårad frigolit på detta spårad aluplåt och golvvärmeslingor, på detta la vi flytande gipsgolv , två lager som limmades, därefter golvklinker. Vi har inte upplevt några fuktproblem. Innerväggarna består av träpanel som funnits sedan huset byggdes. Ca 10 år sedan vi la golvet!
 
  • Gilla
andem038
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Har väl sagts, men begränsade områden är inga problem, så länge man aldrig stänger av värmen. Problemet är som sagt när marken är varmare än grunden.

Sen finns alternativ till Nivell-golv. Ventilerad Platon är en. Vi har tänkt lägga in Jape ventgolv som är liknande. Bygger ungefär 3,5 cm som minst. På detta kan man lägga vad man vill, vi har tänkt lägga parkett.

F folkeorg skrev:
Jag talade med ett golvvärmeföretag och en rörfirma om ämnet. Om man inte lägger golvvärme i hela källaren är det inte lika stort problem eftersom fukten då fördelar sig.

Problemet uppstår när man slår av golvvärmen och fukten kommer tillbaka. Om jag förstod det rätt blir det mest "rått" i källaren då och har man inga organiska material där så blir det ingen mögel.
Tack för info!
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Förstod att TS skulle bygga om på nedre plan, men är det boutrymme där familjen sover och har kök etc, eller mer källare med biutrymmen? Vi har äldre hus med oisolerad platta och har lagt klinker utan golvvärme i källaren. Trasmattor (finns fina varianter) på gångytorna gör underverk för komforten. Men vi vistas inte dagligen i källaren.
Kul o höra att nån lagt in klinker utan golvvärme och tycker att det funkar. Undra om det är skillnad på klinker och klinker, materialmässigt. Vi är inne på ett blankt granitgolv som är marmorinspirerat. Vi bor i ett sutteränghus och håller till på övervåningen, kök och sovplats har vi där.
 
C Cooly skrev:
Vi lade vattenburen golvvärme på en (förmodad, byggår 1972) oisolerad betongplatta, vi la en platonmatta i botten och har ventilering via golvsocklarna, därefter 30 mm spårad frigolit på detta spårad aluplåt och golvvärmeslingor, på detta la vi flytande gipsgolv , två lager som limmades, därefter golvklinker. Vi har inte upplevt några fuktproblem. Innerväggarna består av träpanel som funnits sedan huset byggdes. Ca 10 år sedan vi la golvet!
Ok, bra och veta. Ska kollas upp!
Vi har nån form av fukt där nere som vi än inte har koll på vart den kmr ifrån och det luktar unket om vi inte hade luftrenaren/avfuktaren igång. Vi har träpanel och tegel där fukten förekommer.
 
Stommen Stommen skrev:
Mekaniskt ventilerade Platon matta är ett alternativ.

Bygger och kostar mindre än motsvarande nivell lösning. Mattan Bygger ca 8-12mm beroende på leverantör av mattan.

Sedan isolerar ni med eps frigolit så mycket ni kan få in med eran bygghöjd (minimum enligt mig) 2cm. 5cm brukar vara prisvärd om det får plats. Ovanför detta golvgipsskivor med värmeslingor uppe på som spacklas in och sist klinkers.

Montaget är enkelt och man klarar sig istortset med en kniv och sax.

Kolla in fuktspärrsteknik, Platon eller Jape. Jag rekommenderar de förstnämnda pga bra suport och pris.
Tack så mkt för tips! Ska kolla upp :)
 
G gullefjuniz skrev:
Kul o höra att nån lagt in klinker utan golvvärme och tycker att det funkar. Undra om det är skillnad på klinker och klinker, materialmässigt. Vi är inne på ett blankt granitgolv som är marmorinspirerat. Vi bor i ett sutteränghus och håller till på övervåningen, kök och sovplats har vi där.
Aha! Lite samma läge som vi med andra ord.

Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag grävde ur plattan i så fall. Men visst, kanske bygga på med golv på den befintliga plattan då. Men jäklar vad mycket jobb/material det blir för att få det styvt nog för ett klinkergolv - antar jag iaf?

Vad har ni för sorts utrymmen på nedre plan? Är det mest förråd och tvättstuga?
 
S Sir Duke skrev:
Aha! Lite samma läge som vi med andra ord.

Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag grävde ur plattan i så fall. Men visst, kanske bygga på med golv på den befintliga plattan då. Men jäklar vad mycket jobb/material det blir för att få det styvt nog för ett klinkergolv - antar jag iaf?

Vad har ni för sorts utrymmen på nedre plan? Är det mest förråd och tvättstuga?

Vi kommer inte gräva ur plattan, utan vi har en tydlig nivåskillnad där vi har parkettgolven och där dom möter klinkersen.

Vi tror det blir minst jobb med detta tillvägagångssättet? ;-) Vi rycker ur parketten och klinkersen vid ytterdörren och sen kommer firman och flytspacklar och klinkrar hela området. Vi ser det kanske som lite jobb bara för att vi inte gör det stora arbetet i sig. Men frågan är vilket alt som vetkligen är det bästa att göra? Just för att inte bli ångerfull i framtiden....hmm

Nedervåningen består av garage, förråd, tvättstuga, matkällare, tvrum + kamin, wc, hall och sovrum.
Så det mesta är transportväg, vi använder bara tvrummet på övervåningen idag. Lär bli annorlunda när kidsen växt upp förmodar ja, hehe!
 
M Masarin skrev:
Jag har bara spånat lite i tråden och vill bara infoga att Nivell inte är den enda typen av ventilerade golv som finns. I vårt förra hus la vi ett Granab golv med stålreglar och det var väldigt smidigt. Jag säger inte att granab skulle vara bättre eller sämre men jag vill para påpeka att det det finns fler alternativ till ventilerade golv.
(I vårt nuvarande hus har vi Nivell som förra ägaren la in)
Ja det finns ju en del olika ventilerade golv och en del lämpar sig nog sämre för att lägga klinkers på pga att de sviktar en del.

När det läggs ventilerat golv så behöver även alla innerväggar också säkras, säkras emot fukten underifrån men detta glöms ibland bort och kan resultera i fukt och mögelskador i innerväggarna (tyvärr skett så hos mig).
Även ytterväggarna behöver förstås säkras emot fukten så se till att säkra upp mot fukten utifrån först (i den mån det går)ex dränering,stoppmur mm

Många har i dag någon typ av mekanisk frånluftsventilation i sin bostad,
när det sen läggs ett ventilerat golv som har sin egen motordrivna ventilation ( inneluften dras ner under golvet via ex luftspalter i golvsocklarna och sen ut genom ett eget frånluftsdon ut till uteluften)
Det är här viktigt att man samkör/avväger luftflödena i dessa två olika system så att de inte tar ut varandra eller att det blir storm inne(man kan behöva frångå ordinarie ovk regler) detta görs nog bäst av en extra duktig vetilationskunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.