Hur gick mötet?
 
Underentreprenören som utfört arbetet såg ingenting på taken (senast uppladdade bild villket jag inte anser är godkänt), klockan var 8.00 och solen hade gått upp för 15 minuter sen. Förklarade att så fort det kommer in lite mer ljus så kommer bullen trädas mer tydligt. Men han började gorma att fakturan ska betalas omgående. Då sa jag att jag kan betala den del på arbetet som är godkänt, men han forsatte gorma att 95% av fakturan skulle betalas omgående och hotade med inkasso mm. Sa bara att jag skulle bestrida inkasso. Sen tjurig vände han på klacken och sprang ut ur huset.
Huvudentreprenören stannade kvar och det hade gått en halvtimme, nu såg man bullen betydligt mer då det hade blivit ljusare ute. Så han höll med mig och föreslog att deras firma skulle fixa taket och de andra anmärkningarna och jag skulle betala 80% av fakturan omgående.
Enligt huvudentreprenör så skulle bullen slipas ner. Jag personligen har svårt att se att det skulle gå? De måste ju iså fall komma under färgen ner till spacklet. Och min lilla erfarenhet säger att färg och slippapper inte fungerar så bra.
 
Tipsa firman om detta verktyg om dom inte har kunskap att spackla tak.
 
Jag skulle undvika att gå in i en dialog hur det ska göras och absolut inte ge något förslag.
Bara fokusera på vad slutresultatet ska vara.
Om du ger förslag och entreprenören följer det med ett resultat som du fortfarande inte är nöjd med så kan det hävdas att man gjort som kunden=du önskade och det blir då inte bättre med den metoden.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om dom är så säkra på att arbetet blir bra utfört så kan dom väl också vänta med att få betalt för arbetet?

Eller är det en enkel väg dom vill ta. Få betalt och sen kanske ”glömma” att dyka upp.
 
H Holmspel skrev:
Om dom är så säkra på att arbetet blir bra utfört så kan dom väl också vänta med att få betalt för arbetet?

Eller är det en enkel väg dom vill ta. Få betalt och sen kanske ”glömma” att dyka upp.
Jo huvudentreprenören sa till mig att fakturan skickades ut för tidigt och jag skulle vänta med den tills allt blev löst. Men i fredags var det helt plötsligt bråttom. Men även om de skulle välja att inte dyka upp alls så är 20%/11000kr rabatt enligt mig helt ok.

Det jobbiga blir om de inte lyckas på fjärde försöket..
 
Menar att du får 20% rabatt men att du ska betala innan arbetet är helt färdigt eller att du betalar 80% nu och resterande när det är färdigt? Med färdigt menar jag alltså när resultatet är acceotabelt.

Om det är det sistnämnda alternativet känns 20% som ganska lite att hålla inne med. Det är en del spackelarbete samt ny målning som ska till.

Min spontana känsla är att de kommer nöja sig med sina 80% och sedan slingra sig därifrån för alltid. Så var försiktig med att se det som en rabatt.
 
Välspacklat och målat tak i ett hem, jämnt och utan synliga skarvar, med infällda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär tycker jag ett spacklat tak ska se ut :) det ända större jag lejde bort under husbygget, till en est (point till att även de kan) inga omgörningar, inget tjat, bara en schysst levererad produkt :) och då kostade spackling + målning av tak+ väggar i hela huset 50000kr
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Menar att du får 20% rabatt men att du ska betala innan arbetet är helt färdigt eller att du betalar 80% nu och resterande när det är färdigt? Med färdigt menar jag alltså när resultatet är acceotabelt.

Om det är det sistnämnda alternativet känns 20% som ganska lite att hålla inne med. Det är en del spackelarbete samt ny målning som ska till.

Min spontana känsla är att de kommer nöja sig med sina 80% och sedan slingra sig därifrån för alltid. Så var försiktig med att se det som en rabatt.
Jag har betalt in 80% i fredags, och resterande 20% betalas när det är åtgärdat. Dyker de inte upp så får de aldrig de 20% som kvarstår. I det stora hela numera rör det sig om ett tak på typ 20-25kvm.

Men vilken lärdom detta har varit. Har även haft denna diskution med en vän som är plattsättare och det kan vara stor skillnad på ett godkänt arbete och ett som är bra. Skulle jag anlita målare i framtiden så kommer jag skriva kontrakt på att det ska se bra ut i släpljus och förseningsvite ska finnas med.
 
Så här ser taket ut i vanligt dagsljus efter fjärde rundan. Vad tycker ni?
Tak med slät yta och en liten spricka nära mitten, fotograferat i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej alltså jag hade inte godkänt det. Om inte din kamera luras. Ser ut som en kossa har slickat på taket.
Jag har målat och spacklat hela mitt hus nyligen, väggar och tak. Slät gips. Det ser betydligt bättre ut. Ser inga skuggor alls.
Sen tog jag in en firma för stora vardagsrummet på 63 m2 med ryggåstak, med släpljus from hell med mycket stora fönster etc. Inga speciella krav. Typ, måla och spackla taket tack. Ser ingenting i släpljus fast det är snö ute som reflekterar.
Så det är inga overkliga krav du ställer.
Tråkigt som fan.
 
Helt ärligt så ser jag knappt skillnad på före och efter...jag fattar inte hur man kan misslyckas så mycket som dem gjort här. Jag hade bredspacklat hela taket 2 ggr ( 1ggr i varje riktning) och målat om med en helmatt takfärg. Undrar fortfarande vilken firma det är som gjort ett sånt dåligt jobb?
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Helt ärligt så ser jag knappt skillnad på före och efter...jag fattar inte hur man kan misslyckas så mycket som dem gjort här. Jag hade bredspacklat hela taket 2 ggr ( 1ggr i varje riktning) och målat om med en helmatt takfärg. Undrar fortfarande vilken firma det är som gjort ett sånt dåligt jobb?
Även om det kliar i fingrarna att skriva ut vilka företag som är iblandade så har vi kommit till en överenskommelse nu i form av kompensation. De har sökt om rot från skatteverket och fuskat med det. Rotbidraget de får utbetalt är ca 1500kr mer än vad de egentligen kan ansöka om. Alltså de har skickat en något saltad faktura till skatteverket som inte stämmer överens med min inbetalning till företaget. Sen har de dragit av 0kr för material när ursprungsfakturan låg på 10000kr för material.

Visst att mitt rotutrynme blir något mindre, men förutom det är det något jag behöver bry mig om?
 
Inte mer än att du är medskyldig till ett skattebrott om du godkänner deras ansökan
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
En sådan snillrik lösning på Rot avdrag får mig att småle, och ger mig uppfattningen om att det inte kan vara någon seriös aktör som gjort jobbet hos dig.
 
  • Gilla
Addelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.