En lite intressant grej med dessa quizar som Bo fixat ihop är ju att det är rätt så få som har alla rätt, ändå skulle jag vilja påstå att det mest återkommande ämnet på detta forum är just hemmapul bland kablar och kopplingar och framförallt hur fria tyglar privatpersoner "ska ha". Givetvis är inte frågorna detsamma som en utbildning, men om det är så få (3% i skrivande stund på denna) som har alla rätt så kanske det är så att kunskapen inte är tillräcklig hos gemene man att pilla i centraler och lite mer avancerade grejer än en strömbrytare så att säga. :)
Jag antar att elektriker fixar dessa frågesporter som ett rinnande vatten?
 
tommib
Såg du inte vad Mikael_L skrev ovan? Det skulle vara väldigt spännande att se hur yrkesmän och auktoriserade klarar dessa frågor.
 
  • Gilla
Squall Leonhart
  • Laddar…
Jag tror heller inte man ska hänga upp sig så mycket på vilken andel som har alla rätt. Mer intressant tror jag är hur många som har nästan alla rätt, den siffran är förhoppningsvis betydligt högre, typ 97 %
 
Jag tror att många elektriker har gjort det redan. Vem vågar erkänna det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
7/10 när jag stressade igenom nu på lunchen, men två va nog mer slarvfel för att jag inte läste igenom frågan och alla 3 svarsalternativen ordentligt. Kul quiz!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
6/10, hmmm, ingen yrkesbana för mig.

Kul quiz!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Microkatten
Lätt quiz? Ungefär lika lätt som att fråga vad en flageolett är! Efter en uppvärmningsomgång :p så fick jag 5p. Smältsäkringar, PEN-någonting och frånskiljare hör definitivt inte till allmänkunskapen...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Hm... PEN-ledare? Faser? Klurigt! 6/10 - hyfsat nöjd.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det hjälper att läsa mina artiklar först ;) Just detta quiz är speciellt kopplat till dessa artiklar, speciellt den senaste, det är därför jag tyckte det var enkelt.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Kvällen är räddad :D
 
tommib
Jag tittade igenom frågorna igen och just detta quiz borde en yrkesverksam elektriker klara det mesta, eller möjligen göra något slarvfel. Det förra däremot.... det var lite krångligare och där skulle jag inte vänta mig att yrkesmän klarar alla frågorna. Sista frågan här är iofs mer av juridisk karaktär så där kanske inte yrkesmännen har koll heller.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
10/10. Före detta yrkesman. Men jag hade stor nytta av att ha gjort Bosses förra quiz och läst kommentarerna efter det. För precis som med korsord så finns det fördelar i att veta hur konstruktören tänker, associerar och formulerar sig. Hade nog lätt förhastat mig på regelfrågan annars, som exempel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Lätt quiz? Ungefär lika lätt som att fråga vad en flageolett är! Efter en uppvärmningsomgång :p så fick jag 5p. Smältsäkringar, PEN-någonting och frånskiljare hör definitivt inte till allmänkunskapen...
Här har vi flageoletter dagarna i ända ;)
Läckert att höra fiolstämman till exempelvis Fairytale på cello :heart:

På testet blev det bara 5 av 10, men jag skyller på att mina säkringslistor alltid varit mycket tydligare uppmärkta, samt att jag gick teleteknik och inte elteknik, och det var faktiskt 30 år sedan nu. Är dock mycket väl medveten om var mitt ansvar går, och när jag ska kalla in elektriker, vilket är det viktiga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.