BirgitS
K Kortling skrev:
MSB har släppt en ny film där dom förklarar att all politisk opposition är styrd av Ryssland.
Jag har sett filmen men jag förstår inte vad du har för grund när du drar den slutsatsen. Samö 2018 är en samverkansövning i seminarieform där de som deltar ska leva sig in i att ett visst händelseförlopp har inträffat för att kunna agera på ett vettigt sätt när det i framtiden är en kris i Sverige, oavsett vilken land som då har orsakat krisen. Det har inget att göra med hur det är i Sverige idag eller vad MSB möjligen skulle kunna tycka om politisk opposition.
https://www.msb.se/sv/Utbildning--ovning/Ovningsverksamheten/SAMO-2018/
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Troll.

Det är en övning. Givetvis ska staten öva sig på att försvara sig mot aggressiva främmande stater.
Troll.

En film som utmålar den politiska opposition som främmande makt är inte att försvara sig.
 
L
D09 D09 skrev:
MsB verkar ha börjat med politisk aktivism ;)
Alla myndigheter har flera olika agendor. Det är inte bara så att t ex MSB ska utreda hot och förbereda oss. Det är bara en del av dess uppdrag. Det blir naturligt så att myndigheten alltid blir statens förlängda arm. I detta fallet blir de regeringens vilja.
Då staten som i sig alltid skapar egna nya problem, staten behöver alltid någon eller något som man kan rikta all kritik emot. Förr i byar hade man syndabocken. Nu är det en viss fiende eller ett visst politiskt parti eller någon organisation.
Varför man gör så, har många orsaker. Men en av de främsta är att externa fiender och problem, ger en effekt av egen sammanhållning och tystar egna interna kritiska röster och debatter. Samt alla problem som uppstår kan man förklara eller hänvisa till sina syndabockar.

Detta är också bara början. När den nya chefen kommer, så kommer styrkan öka massor. Ingen är så radikal som han.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom har MSB skrivit detta om övningsfilmen:[länk]

Att då ändå ta upp filmen på det sätt som har gjorts här i tråden kan bara betraktas som trollning.
Nu har dom gjort det Ja, efter massiv kritik.
Man raderade först filmen från sin hemsida och försökte låtsas som ingenting men när det står klart att filmen fanns kvar som en kopia gjorde man avbön.

BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom har MSB skrivit detta om övningsfilmen:[länk]

Att då ändå ta upp filmen på det sätt som har gjorts här i tråden kan bara betraktas som trollning.
"Under färdigställandet av filmen uppmärksammades inte att klippningen kunde missuppfattas på det sätt som nu beskrivs i medierna."

Säger en del om vilket konsensuskultur som råder på MSB. Jag gissar att om SVT eller du själv hade fått se filmen i förväg hade inte ni heller upplevt att det kunde missuppfattas.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
@Kortling, menar du att du inte förstår att filmen är framtagen som ett exempel på hur situationen skulle kunna se ut vid en upptakt till ett ryskt (mitt nationsval, MSB nämner inget land) angrepp?

För alternativet är ju vad jag kan se det att du betraktar beskrivningen i filmen av 2014–2017 som verkligheten såsom den är, eller hur du tror att vanligt folk ser den. Och då tillmäter du både NMR och det svarta blocket en påverkansmöjlighet långt över vad normala människor anser att de har.

De är, båda extremistsidorna, tomtar och troll, vare sig de finansieras av Putin eller ej.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vad sägs om att låta tråden handla om självförsörjning istället? Bara ett förslag sådär...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
C crappyusrname skrev:
Vad sägs om att låta tråden handla om självförsörjning istället? Bara ett förslag sådär...
Precis, låt tråden återgå till diskussion om självförsörning. /moderator
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
D09
Idag bommade jag ett 3fas elverk på auktion. Försvaret sålde ut. Gick för någon tusenlapp över mitt bud.

Det som fick mig att tveka var åldern. Dvs det var hondamotor etc men från 1999.

Hur länge klarar sig elverken innan det har förvarats ihjäl och vad behöver man tänka på när man köper ett sådant?
 
Förvaringen är inget problem och inte åldern heller även om du hittar ett betydligt äldre. Enda du ska se upp med om det är försvarets elverk är om de är utförda 3x220 V och inte 3x380 V. Fanns många såna och vissa kan man koppla om vissa får man skaffa trafo till om man vill köra som normala nätet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det talas ibland om att olja åldras även om den inte används. Skall man ta det på orden så bör man byta olja om motorn stått länge även om den inte körts. Jag tror att det är överkurs på elverk.

På äldre motorer är det ibland spruckna och dåliga bränsleledningar. Då skall det dock vara äldre än sedan 1999. Det brukar påstås att bränsleledningar från tiden före blyfri bensin inte tål den blyfria bensinen så bra. Detsamma kan gälla eventuella förgasarmembran. Det senare finns dock inte på alla motorer.

Det är inte förvaring som sliter på motorer. Visst kan det vara struligt att få igång en motor som stått still länge. Men det är inte detsamma som att motorn tar permanent skada av stilleståndet. Mitt elverk gissar jag är från slutet av 70-talet. Och det har inte förvarats ihjäl än. Numera är det till och med lättstartat efter att jag bytte förgasarmembran.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
D09
Man behöver inte vara allt för orolig för packningar etc

Hur är det med kvaliten på elen på de äldre elverken från försvaret?

T ex man hittar ett trefas som man kan köra hela huset med efter lite elgubbemodifikationer. Skulle det vara skadligt för data etc ?
 
Vad är det för elverk du tittar på? Hur stort och vilket bränsle? Det jag har stött på som möjligen åldras på motorer är mjuka delar. Slangar och membran, men inte packningar.

Datorer är normalt inte så kinkiga som folk tror. Det man kan tänka på är transienter vid frånkoppling av stora laster när endast en liten last finns kvar. Om vi tänker oss att du har en elektrisk vattenkokare och en mobilladdare ansluten så skulle mobilladdaren kunna utsättas för en skadlig transient när vattenkokaren slår ifrån. Troligen har mobilladdaren redan skydd mot detta. Men det kan bli fler transienter på det viset än man normalt har i elnätet.

Vill du skydda dig mot det så kan du sätta varistorer mellan alla faser och nollan. Eller så kan du slå på stort och skaffa ett linjefilter att sätta före prylarna du är orolig för.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D09
A Avemo skrev:
Vad är det för elverk du tittar på? Hur stort och vilket bränsle? Det jag har stött på som möjligen åldras på motorer är mjuka delar. Slangar och membran, men inte packningar.

Datorer är normalt inte så kinkiga som folk tror. Det man kan tänka på är transienter vid frånkoppling av stora laster när endast en liten last finns kvar. Om vi tänker oss att du har en elektrisk vattenkokare och en mobilladdare ansluten så skulle mobilladdaren kunna utsättas för en skadlig transient när vattenkokaren slår ifrån. Troligen har mobilladdaren redan skydd mot detta. Men det kan bli fler transienter på det viset än man normalt har i elnätet.

Vill du skydda dig mot det så kan du sätta varistorer mellan alla faser och nollan. Eller så kan du slå på stort och skaffa ett linjefilter att sätta före prylarna du är orolig för.
Denna gången var det detta elverket men jag slutade buda då jag blev tveksam för ålderns påverkan.

Gott. Då kan man släppa tankarna på ev packningar.
 
  • Skärmbild av en auktionsannons för ett begagnat tre-fas elverk på kvibergsoverskott.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det hade jag försökt köpa direkt om budgeten fanns. Honda är bland det bästa i elverk och kvaliteten hög. Detta lär ha kostat saftigt mycket från början. Åldern är inget problem alls. Köpte en Toro snöslunga nyligen från 1983 (med elstart) som stått orörd i 20 år. Efter byte av slangar och vätskor startade den direkt utan missljud.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi som inte har råd med nya honda aggregat får hålla oss till enklare saker.

Trangia 25-4 UL komplett matlagningssystem och en Muurikka stekhäll i förpackningen, redo för camping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råkade köpa hem ett nytt trangia kök, för 3-4 personer, en ny murika, lite mindre, portabel med väska (58cm) ville med i kartongen.

Två manuella kompasser framför Trangia kökets förpackning på ett slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom ungarna har svårt med lokalsinnet, efter deras moder, köpte vi med två enkla manuella "gps" system, kompasser är alltid bra att kunna använda.

Flaskor av trappistöl på trähylla, inklusive märkena Westmalle och Rochefort, bredvid en kartong med riskakor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar fylla på ett nytt våningsplan i skafferiet med det viktigaste.

Sedan om jag skall vara lite allvarlig, så, hondaaggregatet är nog ett av de mest lättskötta och driftsäkra som finns, det spelar ingen roll att det är 1, 10 eller 20 år.
Som Avemo skriver och någon annan, byt membran, olja och förvara inte bränsle i tanken på aggregatet.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.