Hej

Jag ska bygga hus nu under detta året och har tidigare fått lov att koppla på mig på ”kommunalt” vattenledning, som en egen samfällighetsförening på orten står för. Alltså så bestämmer den här föreningen vem som får koppla på sig. Jag har tidigare fått lov att ansluta mig till den här vattenledningen men bär det väl kom till krita med papper och inträde så fick vi helt plötsligt inte koppla på oss. Då är nu min fråga om någon här inne har kunskap om detta, kan man in detta fall koppla på sig på grannhusets vattenledning, ( grannens förslag) då han fortfarande äger tomten( lantmäteriet är klara med allt om en vecka så då är tomten min) . kan han då skriv ett servitut på att det vattnet som han delar till vårat hus ska vara kvar till vårat hushåll (om detta sker när han fortfarande äger tomten)? Hur ställer sig det här rent juridiskt? Han får väl dra vatten till vilka byggnader på sin tomt om han vill, då bönderna på orten också gör så. Fast i detta läget kommer vattnet att vara i vårat hus. Tänkte bara på om föreningen kan komma och klaga sen?
 
Varför säger samfälligheten nej helt plötsligt? Vad säger detaljplan (om det finns) och byggregler? Finns kommunalt v/a brukar det vara tvingande att använda.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Varför säger samfälligheten nej helt plötsligt? Vad säger detaljplan (om det finns) och byggregler? Finns kommunalt v/a brukar det vara tvingande att använda.

Dom säger att det är för dåligt vattentryck ut i ledningarna, och kan inte garantera att alla får fullt vattentryck ut i kranarna. Och vill därför inte släppa in något mer hushåll. Vi har dock pratat med en av dom som sitter med i syrelsen och enl honom så har dom inte haft nått möte om det utan ordförande verkar ha bestämt själv att inte få ansluta. Och det är såpass bra tryck enligt alla som bor efter den här vattenledningen att det inte ska spela nån roll. Och det är inget tvång att vara i kommunalt vatten då det är föreningen som har gjort upp med kommunen och grävt egen ledning och kopplat på sig på den och bestämmer sen över vattnet själva. Finns alltså ingen möjlighet för oss att koppla på sig på kommunala vatten nätet direkt då det ligger ca 1 mil bort så annars är alternativet att borra. Och det finns ingen detaljplan :)
 
Be surgubben dra åt h-e och borra ett eget hål. Det kommer spara dig mycket huvudvärk framöver, tro mig.
 
  • Gilla
Jonas Westlund och 3 till
  • Laddar…
Det kan bli krångel med föreningen om ni kopplar på er från grannens ledning, men jag är å andra sida ingen expert på juridik. Antagligen beror det på hur hans avtal med föreningen ser ut.

Kan det vara läge att ta in en konsult som beräknar kapaciteten för ledningsnätet för att svart på vitt se om det finns möjlighet kapacitetsmässigt?

Det kanske går att du kopplar in om du sätter en hydropress och pump där vattnet kommer in hos dig om problemet är trycket?
 
Vart kommer kommunen in i bilden?
 
Då skulle jag rekommendera egen brunn. Sådana där abrovinker mot föreningens vilja brukar kosta mer än det smakar i slutänden.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tycker också ni ska borra egen brunn. Kostnad kanske ~, 75.000. Då har ni dessutom koll på ert eget vatten. Vattenföreningen tar väl en avgift på några 10-tusen för anslutningen.

Vattenföreningen kan mycket väl tänkas klorera vattnet och ha i andra kemikalier om det är sjövatten och/eller stor tank/reservoar.

Med eget vatten slipper ni sådant, slipper dessutom årliga avgifter eller vattenrestriktioner.

Vi var erbjudna att koppla på oss på grannens brunn när vi byggde men tackade nej. En vattenbrunn får man borra, behövs inga tillstånd. Bara att ringa en brunnsborrare.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Be surgubben dra åt h-e och borra ett eget hål. Det kommer spara dig mycket huvudvärk framöver, tro mig.

Jo planen är så att vi ska borra men tänkte ändå kolla alternativen
 
Lite jämförelsesiffror:
Vi har en liknande lösning.
Har en en samfällighet som har en gemensam ledning kopplad till den kommunala vattenledningen.
För anslutningen betalade vi år 2009 50.000 kr per fastighet.
Och för vattnet (alltså utan avlopp) betalar vi nu 7 kr/m3 inkl moms, plus ca 100 kr/år per "lägenhet".
Har man egen brunn blir det ju nästan gratis när borra och pump är betalade.
 
Nu gäller tråden tappvatten, men hur är det med avloppet. Går det också via samfälligheten? Det är värt rätt mycket att slippa fixa med en egen avloppsanläggning.

Det kan också vara så att samfälligheten inte får neka anslutning, kolla med lantmäteriet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.