Hej!

Snart ska jag spika upp lite väggpanel och funderar ifall det skulle fungera att använda min spikpistol till hjälp. Jag har en sån här:
https://www.bauhaus.se/spikpistol-aeg-b18n18-0-18g.html?nosto=nosto-other-purchases

Jag har spikat upp väggpanel förut men då med tjockare dyckert och för hand. Hade varit häftigt ifall det gick att använda spikpistolen jag har. Har testat att spika upp lite brädor på väggar och de sitter riktigt bra men jag vill helst undvika att panelen faller ner efter ett tag :).

Tror att det borde fungera och att det är ganska osannolikt att panelen skulle falla ner men jag vet inte.
Spikar ju neråt en liggande panel med ganska långa spik.

Tacksam för råd!

Ha det bra!
 
Är det tunn inomhuspanel du beskriver, eller tjockare utomhuspanel?
Inomhuspanel fungerar det ju för, men utomhus bör du ju ha kraftigare spik (och verktyg).
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är det tunn inomhuspanel du beskriver, eller tjockare utomhuspanel?
Inomhuspanel fungerar det ju för, men utomhus bör du ju ha kraftigare spik (och verktyg).
Tack för svaret!
Det gäller väggpanel inomhus.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...träpanel-tgv-kvistfri-15x118mm?artikel=850501

Såg där nu en film som tyvärr bara säger att spikpistol rekommenderar men inte vilken storlek. Spikpistol syftar kanske på viss storlek på spik och utesluter dyckert?

Vår panel ska läggas horisontellt.
Provade att spika fast en kortare brädbit med min pistol i en OSB skiva och brädbiten sitter som berget.

Jag antar att jag kommer behöva spika två dyckert per regel i "kopplingarna". Det bör hålla :)

I det här fallet spikar man snett neråt så även om spikhuvudet inte är stor så bör brädan hållas på plats och inte bara glida ner.

Ha det bra!
 
Hej!

Det fungerar!

Jag kan med glädje informera att det fungerar klockrent att spika upp horisontellt liggande väggpanel med hjälp av en spikpistol för 1.2mm spikar.

18GA spikpistol
1.2mm spik och 50mm längd
6 spik per panel
Panelen var 3,2m i bredd och ca 6 reglar kunde identifieras och användas.

Spik från Jula användes
https://www.jula.se/catalog/verktyg...tyg/spik-och-klammers/bandade-dyckert-362118/

Ha det gott!
 
  • Gilla
EllaO och 1 till
  • Laddar…
Jag har skjutit dörrfoder, golv och taklister med 18GA och det sitter fast än.
 
Lite sen på bollen...men det funkar fint. Jag har skjutit tusentals dyckert 1,2 * 50mm med min Biltema-picka :) Väggpanel, takpanel, lister och foder. Jag älskar min picka!
 
Jag älskar min pistol också måste jag erkänna . Väldigt bra maskin att ha känns det som.

Fungerar det 1.2mm till takpanel också? Vissa verkar tycka det också och andra inte. Känns som att 1.2mm räcker långt!! Gäller bara att träffa regeln
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
Den svaga punkten är att "skallen" är så liten.
Belastas listen eller panelen hårt så lossnar inte själva spiken från underlaget, utan skallen dras ner igenom trät.
 
  • Gilla
Mariusjs
  • Laddar…
B boromb skrev:
Fungerar det 1.2mm till takpanel också?
Personligen hade jag inte skjutit tak med 18g utan då gått upp till 16g istället för att få lite större huvud på dyckerten.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Håller med 16g om det ska kännas bra med panel, till lister och foder kör man såklart 18.
 
Till pärlspont i tak har 1,2 funkat utmärkt hos mig. Skjuter med lite vinkel och gärna två skott i varje regel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.