Vårat hus är 15m x 7,5m
Halv källare på ca 45kvm
Krypgrund på ca 55kvm
Norr till höger i bild

Vi har
Bilat bort bottenplattan från ca 1925
Bytt alla stammar
Dragit om alla elementrör el och vatten så de går i bottenplattan och ej i tak
Nu är den armerad och ljuten ca 7cm tjock utan isolering.
Ovanpå det har vi tänkt ha golvvärme och klinker i östra halva källaren (tvättstuga). I västra halva källaren är tanken ingen golvvärme utan bara en bra gymmatta som andas.(gym)

Taket är tänkt att isolerad med stenull gipsskivor och spotlights.

Väggarna och tak är tänkta att spraymålas vita.

Tanken med golvvärmen är att plattorna ska vara 22c inte 18c. Golvvärmen ska alltid stå på för fuktens skull.
Källaren ska värmas upp med element ej golvvärme.


Anledningen till omdragningen av vatten/element rör är att de innehöll asbest och att det är ganska lågt i tak. Vi kommer få ca 200cm i takhöjd efter renovering. Så det finns inte utrymme för isolering i golv.
Det gick heller inte att gräva djupare då sulan låg precis under förra plattan på 10cm

Jag läste i en annan tråd att det är vanligt med om fuktproblem i källare. Finns det någon snygg lösning på golv golvvärme så vi inte får fuktprovlem eller 180cm takhöjd?
 
  • Ritning av en husgrund med måttangivelser, visar planering för källare och bottenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukten i oisolerade källargolv uppkommer när vattenångan som finns i varm rumsluft kondenserar i betongen. Så länge du inte lägger något organiskt material ovanpå golvet så finns inga problem. Klinkers går utmärkt. Golvvärmeslingor i betongen innebär lite att du eldar för kråkorna fast åt andra hållet.
 
  • Gilla
Erki Perki
  • Laddar…
Elda för maskarna är ju sub-optimal lösning men den bästa jag kommit fram till.
Om det finns någon bättre än dyra elräkningar är, är jag tacksam.
Kanske ventgolv 3cm, men då får jag elräkning på fläkt istället för värme. Pest eller kolera?
 
Jag tror det är bättre att elda för maskarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.