Expansionskärlet i fjärrvärmecentralen har gått sönder, så jag är på jakt efter ett nytt (cp 335). Har inte lyckats hitta någon butik i Stockholm som säljer sådana till privatpersoner. Skulle vilja göra det snarast, så slipper gärna beställa på nätet. Någon som har tips på butik?

Stort tack på förhand!
 
Dahl finns ju lite runt om i stan där det finns mycket, enligt deras hemsida så har dem en hel del utbyteskärl för just pannor.
Tror dom iofs bara säljer till företag men det går säkert att lösa om du bara hör av dig via PM.
 
  • Gilla
Pära
  • Laddar…
Hej igen. Efter mycket om och men beställde jag ett expansionskärl på nätet. Nu när det har kommit har det dock dykt upp en ny fråga. Mitt gamla expansionskärl hade ett tryck på 0,5 bar, medan det nya har 1,0 bar. (Detta trots att jag beställde ett identiskt kärl...) Jag hade tänkt att montera det nya kärlet ikväll, men blir osäker på grund av förtrycket.

Min fråga nu är om jag ska: 1) skicka tillbaks det nya kärlet och beställa ett med rätt förtryck, 2) minska trycket i det nya kärlet till 0,5 bar, 3) använda det nya kärlet med nuvarande tryck, alltså 1,0 bar.

Som ni märker har jag ingen större koll på detta med exapansionskärl. Tacksam för svar från nån som har!
 
Krilleman
Sänk till 0,5!
 
  • Gilla
Pära
  • Laddar…
Tack för svar! Har du koll på hur själva bytet går till också? Jag påbörjade bytet tidigare ikväll men avbröt när jag kände mig osäker. Det som hände efter att jag dragit ut sladden till värmecentralen och tömt det trasiga expansionskärlet (alltså sänkt trycket till noll i systemet) var att radiatorvattnets temperatur steg från 40 till 60 ganska snabbt. Är det helt normalt eller? Räckte i alla fall för att få mig nervös och avbryta försöket!

En annan fråga (om jag nu vågar mig på ett nytt försök): det sitter röda reglage på värmeledningarna till och från centralen - ska jag stänga dessa?
 
Krilleman
Ja absolut. Då blir det mindre vatten som kan rinna ut! Så stäng.

Temperaturen stiger för värmen inte transporteras iväg. Vrid av fjärrvärmen också så är det problemet löst.

Öppna säkerhetsventilen och byt kärlet.

Vill du ha mera korrekta tips så lägg upp ett par bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.