Jag ska sätta upp ett 3x10 m växthus med stålram och plastvägar (typ: https://averto.lv/en/greenhouses/po...greenhouse-gracio/3x10-m-gracio-6mm-longlife/).

Platsen jag tänkt är uppe på en kulle där berget sticker fram. Tanken var att skrapa rent till berg och gjuta en mur på 50 cm att ställa växthuset på. Dock inser jag efter testgrävning att berget lutar mer än marken (se figur 1). Det är 1,2 m skillnad på de 10 meterna. Det skulle bli en jäkla massa betong så min tanke är nu att istället att (enligt figur 2):

1. gjuta plintar vars topp ligger i våg med bergets högsta punkt
2. fylla upp med grus mellan plintarna upp till deras topp
3. bygga en gjutform ovanpå plintarna (och gruset däremellan) och gjuta en mur på 50 cm

Är det en bra idé?

Hur tjock mur är rimligt?
 
  • Schematisk illustration av en snittvy av kulleterrängen där berggrundens lutning och den föreslagna uppbyggnaden av plintar samt uppfyllnad med grus visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av ett växthus på lutande berg med föreslagna plintar och gjutform för mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det verkar bra som du tänker , men för att få stabilitet på sidorna , mura upp med lecablock under det tänkta balkarna med stöd i sidled mellan plintarna och gjut på dom och plintarna , då behöver du inte armera för fribärande i balkarna , bara lite så det håller ihop bra
Tänk på att få några järn som sticker upp från plintarna så balken kan ligga fast
( dom gjuts i i balkarna ) och inte helt lös samt att balkarna håller plintarna på plats
 
Om jag förstår dig rätt så skulle det innebära att jag måste gräva bort massa material och gjuta en sula på det oregelbundna och lutande berget att mura på. Och då faller väl vitsen med plintarna (att minska insatsen)?
 
Gjut en syll som du kan mura på samt att du stiftar den i berget med armeringsjärn genom första lagret lecablock.

Syllen kan ju gå i nivåer så minskar du mängden betong.
 
S
pa.albinsson pa.albinsson skrev:
Om jag förstår dig rätt så skulle det innebära att jag måste gräva bort massa material och gjuta en sula på det oregelbundna och lutande berget att mura på. Och då faller väl vitsen med plintarna (att minska insatsen)?
Knepigt och lite svårt när det skiljer så mycket på nivån
Att du skulle helt mura upp något som håller bra var inte tanken , det som jag tänkte på är att du får en barriär mot de massor som du tänk fylla med invändigt och ett stöd för de balkar som ska ligga på plintarna , det blir en form av balkar ( 50 cm höga enligt dig ) som kommer att väga rätt bra mycket
Sådana fordrar en kraftig armering för att inte säcka på mitten och kanske gå av
om du gör dina plintar ( med ett par järn som sticker upp någon decimeter för att få balken att sitta fast ) och sätter några järn i berget rakt upp in i lecablock , så kan du sniket sätta tunnare block där i mellan
Detta går att utveckla hur långt som helst , men du får lite om varianterna på bygget här i forumet
 
Det blev så här till sist (inte klart än dock -- ska vara tre stenar över högsta hörnet):

Mura direkt på blottlagt berg. Stenarna individuellt kapade och yxade för att passa mot berget. Två 10 mm-stift nedslagna i berget i varje stötfog.

De två yttre facken ska fyllas med jord. I det mittersta lägger jag trall som man kan gå på.

Jag har börjat slamma insidan för att täppa igen porer (bild 2). Eftersom det blir så djupt med jord så tror jag inte det kommer bli nån fukt att tala om som ligger mot muren. Det borde duga med att bara slamma va?

På utsidan är det lutande berg överallt och det borde inte bli problem med stående fukt förutom möjligen ett av hörnen som ligger lågt. Min tanke är att stryka på kallasfalt på det stället. Möjligen slamma först. Jag ska återfylla med bra grus runt om. Behöver jag göra mer än så?
 
  • Nybyggd stödmur av kapade stenar på blottlagt berg, med verktyg och trädgårdsslang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murningsarbete på blottlagt berg med individuellt kapade och yxade stenar och nyligen slammat lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kikarhus och 1 till
  • Laddar…
Bara för att visa hur det blev:

Nybyggd grund till ett hus med betongväggar på ett lantligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för byggprojekt med betongfundament och grus omgivet av grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt halvrunt växthus på betonggrund med genomskinligt tak och delvis monterade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 8 till
  • Laddar…
Den djupaste delen utnyttjade jag till att samla vatten i. Leder in vattnet genom hängrännor på marken och två avloppsrör som är dragna genom de två yttre bäddarna. En dränkpump och lite kopplingar och kranar med droppslang inkopplade uppe i bägge bäddarna gör det hela rätt smidigt. Trall ovanpå gömmer alltsammans. Lägger upp bilder om någon får liknande förutsättningar:
En vatteninsamlingsgrop med betongväggar, en blå slang leder vatten och trallar staplas på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatteninsamlingsledningar med dränkpump, kopplingar och blå slang installerade i grund betonggrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång med hängrännor som leder till en vattenfylld bädd med dold dränkpump och bevattningssystem intill ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Cool grund och växthus. Funkar grunden bra fortfarande?
 
Det funkar bra. Det blev så galet mycket tomater i fjol -- ända upp i nocken så det var tomater ovanför huvudet till och med. :) Sallad och lite annat redan sått och på väg upp nu.

Vattnet frös aldrig under vintern heller.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.