Håller på bygga nytt hus och sitter och skall bestämma vilket skåp/rack jag skall köpa för allt IT-relaterat.

Spontant tänkte jag att jag så klart skall ha ett standard 19" rack på säg 10-20U. När jag börjar fundera på det så blir jag dock lite fundersam på om det behövs och om det är det smartaste valet. Det är få saker jag har idag som kan monteras i rack så jag behöver i så fall ett gäng hyllor och då börjar jag undra om jag valt fel från början.

Känt behov per idag är:
  • Patchpanel (denna är inte köpt så en 24p (eller 48p) 19" är en het kandidat)
  • PoE switch hade tänkt mig en Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-150W. Ser de har en 24p med PoE som är 19" men osäker på om jag tycker det är värt det
  • (eventuellt) en "vanlig" switch för det som inte är på PoEn
  • Router
  • NAS (qnap, mindre modell)
Framtida behov
  • Förstärkare modell större (har centraliserat ljudanläggningen) 46.3 x 51.44 x 22.87 cm
  • 1 chromecast audio per ljudzon
  • UPS
  • ?
Har sett en del på startech som har rack:ar som hade funkat. Det kostar dock en del att köpa rack och sen hyllplan. Speciellt om man vill ha dörr (mitt skåp kommer stå i en garderob, behöver jag dörr ändå eller funkar det ha det öppet?). Toten har också en del mindre produkter som jag tror funkat.

Jag har ett brinnande teknikintresse så behovet kommer helt säkert öka över tid, frågan är bara hur mycket det är försvarbart ha växtutrymme för..

Ni som har lösningar för det här hemma redan, vad har ni köpt och vad tänker ni?
 
Man brukar nöja sig med ett skåp av halvracksformat. De flesta prylar är ändå i den storleken.
 
Själv har jag 6u totalt, tror jag. 2u för patchpanel (totalt 48 platser varav 29 är fyllda), 1u för switch, samt två hyllor för resten (IP-telefoni, router, några poe-injektorer). Nasen på 3u står separat i ett bänkskåp tillsammans med en annan server på ytterligare 3u. De är för djupa för att få plats i mitt väggmonterade rack.
 
B bakterie skrev:
Själv har jag 6u totalt, tror jag. 2u för patchpanel (totalt 48 platser varav 29 är fyllda), 1u för switch, samt två hyllor för resten (IP-telefoni, router, några poe-injektorer). Nasen på 3u står separat i ett bänkskåp tillsammans med en annan server på ytterligare 3u. De är för djupa för att få plats i mitt väggmonterade rack.
Antar du snackar om fullbredd 19"? Djup/höjd är inte så stort problem för mig, finns plats. Är mer balansen kostnad/vad kommer jag realistiskt sett kommer behöva. Har du några märken att rekommendera (på skåpet, switch/router/etc har jag koll)?
 
B bakterie skrev:
Själv har jag 6u totalt, tror jag. 2u för patchpanel (totalt 48 platser varav 29 är fyllda), 1u för switch, samt två hyllor för resten (IP-telefoni, router, några poe-injektorer). Nasen på 3u står separat i ett bänkskåp tillsammans med en annan server på ytterligare 3u. De är för djupa för att få plats i mitt väggmonterade rack.
10" då alltså?
C c_olsson skrev:
Man brukar nöja sig med ett skåp av halvracksformat. De flesta prylar är ändå i den storleken.
10" ? Finns det verkligen så mycket prylar som är den bredden? Produkter som inte rack-monteras ryms ju helt klart men om man inte kan använda rack-skruvarna faller ju lite av poängen. Trodde det var ganska snålt med rack-monterade 10" switchar etc.
 
L Lini skrev:
10" då alltså?


10" ? Finns det verkligen så mycket prylar som är den bredden? Produkter som inte rack-monteras ryms ju helt klart men om man inte kan använda rack-skruvarna faller ju lite av poängen. Trodde det var ganska snålt med rack-monterade 10" switchar etc.
Vi har en hel del sådant på jobbet där det inte finns utrymmen för 19” skåp. Ett sådant skåp brukar rymma 6 enheter och en panel för ett helt hem ryms på 2 så man får 4 över till switchar och övrig utrustning
 
Jag köpte 10u skenor och byggde in i ett IKEA överskåp. Måste dock ta upp hål och sätta in fläktar då det blir lite för varmt med dörren stängd.

Köpte vinklar, hyllor mm från Thomann.de. Patchpanel från Schneider men det var bara för den råkade vara på kampanj hos grossist då. Alla uttag kör jag platta och Keystone.
 
L Lini skrev:
Antar du snackar om fullbredd 19"?
Ja.

L Lini skrev:
Djup/höjd är inte så stort problem för mig, finns plats. Är mer balansen kostnad/vad kommer jag realistiskt sett kommer behöva. Har du några märken att rekommendera (på skåpet, switch/router/etc har jag koll)?
Nu när jag kollar upp det så visar det sig att jag har 4u, inte 6. Jag köpte väggrack från Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/...atchpanel-rackmontering/19-vaggrack-2u-p38865 (är inte hemma för stunden så jag kan kolla exakt vad jag har). Jag tror inte du behöver någon dörr. Mitt sitter helt fritt i tvättstugan. Nasen är i ett skåp utan baksida (så fritt luftflöde m.a.o.), också i tvättstugan.

Jag är helt nöjd med min utrustning:

Någon Netgear-switch i 2000-kronors klassen (kan som sagt inte kolla exakt just nu), men utan PoE.
Ubiquiti edge router lite
Nasen är ett hemmabygge (9 diskar, totalt 21TB, varav en tredjedel går bort i redundans).
För wifi har jag en Ubiquiti Unifi AC AP lite, vars PoE-injektor bor på en hylla i racket.

Om du ändå ska ha grejerna i en garderob, så strunta i ett rackskåp. Det låter som overkill. Skruva dit ett sådant där väggrack från kjell, så kan du alltid bygga ut med fler om det första inte skulle räcka.

Jag vill minnas att 19"-utrustning är billigare än 10", sist jag kollade, och utbudet är större, så har du plats för 19" så kör på det.
 
  • Gilla
Helk
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Ja.



Nu när jag kollar upp det så visar det sig att jag har 4u, inte 6. Jag köpte väggrack från Kjell: [länk] (är inte hemma för stunden så jag kan kolla exakt vad jag har). Jag tror inte du behöver någon dörr. Mitt sitter helt fritt i tvättstugan. Nasen är i ett skåp utan baksida (så fritt luftflöde m.a.o.), också i tvättstugan.

Jag är helt nöjd med min utrustning:

Någon Netgear-switch i 2000-kronors klassen (kan som sagt inte kolla exakt just nu), men utan PoE.
Ubiquiti edge router lite
Nasen är ett hemmabygge (9 diskar, totalt 21TB, varav en tredjedel går bort i redundans).
För wifi har jag en Ubiquiti Unifi AC AP lite, vars PoE-injektor bor på en hylla i racket.

Om du ändå ska ha grejerna i en garderob, så strunta i ett rackskåp. Det låter som overkill. Skruva dit ett sådant där väggrack från kjell, så kan du alltid bygga ut med fler om det första inte skulle räcka.

Jag vill minnas att 19"-utrustning är billigare än 10", sist jag kollade, och utbudet är större, så har du plats för 19" så kör på det.
Det är mer standardiserat djup på 10" prylar än 19". Vi har haft problem med switchar som inte ryms i 19" väggskåp eftersom switcharna helt enkelt varit för djupa. Numera är de flesta 19" switchar väldigt små men så var det inte förr..

Vill man ha en server med 19" rackskena så måste man välja en server för halvdjupsrack, annars får man ha ett väldigt stort rackskåp..
 
Hej!

Jag kör en IKEA Lack byrå (https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack) som huserar UPS, nätverk samt en 19" 4u server. Det är lite getto helt klart men det har fungerat i en 10 år vid det här laget. Placeringen är i en garderob så behöver inte bry mig om utseendet. Sen har jag haft stor nytta av att kunna rulla runt prylarna när så behövs.

Men du verkar vara intresserad av en mer stationär och då är kanske rullbarheten inget plus.

//
 
A
Jag höll också på och velade med slutade med två rackskåp. Ett 9U för dataprylar och ett 6U för multiroom (förstärkare mm). Ville dela på dom då förstärkaren nu får rejält med luft. Köpte båda racken på Kjell & Co. Helt ok och kändes prisvärda.
 
  • Gilla
ByggWesslan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.