Ett snyggt billigt klickgolv, samt foton som visar orginalgolven kan vara vettigt även i ett 40-talshus. Huvudsakligen vita eller ljusa väggar, och en fondvägg här och där.

Vad gäller de dyrare grejerna som man normalt gör först om man ska bo länge, så är ju vissa isoleringsåtgärder rätt prisvärda.

Dränering gör man om man har problem i källaren eller om man tänkt inreda den.

Taket ska man givetvis se över, men om man inte hittar något allvarligt kan man spara de dyrare åtgärderna.

Röja i trädgård kan däremot vara bra att göra snabbt, så att det inte ser nyröjt ut den dag man säljer. Man bör dock bo ett år innan man rensar allt för hårt i trädgården, så att man vet vad som finns, vilka träd och buskar som bär frukt, vart lökarna blommar osv. En igenvuxen trädgård och en "vissen" fasad drar ner intresset rejält.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Ja jag är väldigt sugen på att lägga vantarna på trädgården. Den är ganska yvig om jag säger så, men bakom allt ogräs tror jag att den är riktigt fin. haha en oslipad diamant! Finns även fina plattläggningar som är övervuxna. Dock gillar jag äldre lummiga trädgårdar, så jag vill gå varsamt tillväga. Att trädgården är så fin (i mitt sinne :D ) för ju också att man måste tänka till angående en dränering. Antingen måste den göras direkt och så "cleant" som möjligt, eller inte alls. Vill ju inte lägga ner en massa arbete som jag gräver bort något år senare. Och nej, jag ska inte plantera närmast huset och "vattna källaren". ;)
 
Ställer in mig i raden av många som säger gör så lite som möjligt. Underhåll utsida, insida och trädgård. Pengarna kommer att rulla ändå bara av underhållet.
Byt taket om det är absolut är dax. Tvätta det som är skitigt, måla trädetaljer utvändigt. Håll växtlighet borta från fasaden.
Strunta i billiga klickgolv säger jag, det höjer inte värdet i mina ögon. Strunta också i att byta fönster om det gamla inte är ruttna. Slipa och måla dem bara så att de ser fräscha ut. Att byta fönster är såklart vettigt på mycket längre sikt men knappast något du får igen på 5 år.
Allt målning och sånt är det bra att du gör löpande och även presenterar det så i prospektet. Det är förtroendeingivande när någon sköter om sitt hus kontinuerligt. Iaf. jag drar öronen åt mig när det är någon som uppenbart gått bananas med vitfärg veckorn/månaderna före försäljning. Då är det uppenbart att det bara handlar om quick fix och inget riktigt underhåll.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Sälja direkt
Enbart ytmaterial. Tyvärr har 95% av spekulanterna bara ögonen på det. :cry:

Behålla ett tag

Ev Tak, Jordfelsbrytare och sen ytmaterial.

Behålla länge

Marlen har rätt... Allt är egentligen uttjänt VVS, El, Tak o s v.

Det jag inte håller med om som högprioriterat är dränering.
Äldre hus oftast står på en väggsula utan kapilärbrytande skikt under, eller glidskikt mot murverket. Risken är att en omdränering bara har begränsad effekt. Undantaget skulle vara om det är vattensjuk lerjord fylld mot grunden.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
När vi skulle sälja vårt enplanshus med källare byggt -73 (hösten 2016) målade mäklaren upp ett spännande scenario med lockande utgångspris, många spekulanter och budgivning. Han var imponerad över hur fint det var renoverat.
Huset låg ca 5 km från Uppsala centrum i ett "bra" område.
Vi hade satsat våra (delvis lånade) pengar på nytt kök, nytt badrum, nya golv och tapeter i hela huset. Det enda som inte var fixat invändigt var dusch, bastu och tvättstuga i källaren.
Huset var på 120 kvm/plan så det var stora ytor.
Vi hade installerat en kamin i vardagsrummet, byggt inglasad altan + soldäck med infälld ovanmarkspool, installerat luftvärmepump och mycket annat pyssel.
På visningen kom 7 par. Ingen skrev upp sig. På nästa visning kom 1 par. De köpte till slut efter mycket om och men och luftprovtagningar i källare m m.
När vi ställde mäklaren mot väggen och frågade vad som gått så fel (vi fick ca 1 mille mindre än han "utlovat") sa ha att det var källaren som skrämde iväg folk/gjorde att de inte ens kom på visning. Den var inte dränerad (men torr och luktfri, besiktad och provtagen i väggarna med gk värden).
Med facit i hand skulle vi börjat med att satsa pengar på dränering. Inget annat. De som till slut köpte började med att dränera och riva ut och göra om allt vi fixat invändigt både i källare och på bottenplan.
Min erfarenhet är att "folk" är livrädda för odränerade äldre källare oavsett skick och besiktningsprotokoll.
 
  • Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
Det kan hända att en del är rädda för odränerat p g a att det finns två saker i renoveringssammanhang som är (alldeles för) upp-hausade. Det är fönsterbyten och dränering.
Men kom ihåg att det var en mäklares ord, och hen var ju tvungen att ha nån förklaring till det låga priset.

Äldre hus än det du hade, de från 40-50 talet som TS pratar om, ska man inte inreda med något organiskt material alls i källaren. Nästan alltid bärs dom husen upp av väggarna via en bred sula och sedan murverk på. Det är inte en lätt operation att gräva under, utan väggen kommer att fortsätta suga upp fukt underifrån oavsett.
Och golvet i äldre hus är ofta bara en oarmerad kaka direkt på fyll.
Med andra ord, en konstruktion som lämpar sig bäst att förbli det den var byggd för.. källare.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hej

Tycker du har en bra plan och jag hade nog gjort som du. Fundera även på ventilation då huset är konverterat till bergvärme men det är små kostnader. Går det tilläggsisolera på vinden? Hur bra är fönstren? Att slipa befintligt trägolv ger ett stort lyft till liten kostnad.

// Fredrik
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag tänkte lite såhär efter att ha läst dina och andras kommentarer:

Bo i huset ett tag och känn efter vad som känns mest värt att ev. åtgärda... Krånglar ytterdörren och skapar dåligt intryck irritation osv, byt den. Känns det som om alla kan springa in och ut på tomten, plantera häck, bygg staket.. ja du fattar. Jag tror att sådana saker ger ett bra intryck på spekulanter. Då kanske du inte behöver lägga jättepengar...

Annars är rådet att göra de saker som är jobbigt och nya ägare tycker är skönt att ha klart. Det har ju redan nämnts....

Tak
Dränering
Värme, vatten, avlopp
Etc.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Yta yta yta verkar det vara om man ser till hur folk budar, iallafall i min region. Min erfarenhet är att det absolut ligger en lite i fatet att ha fackkunskaper när man tittar på hus, folk budar som tokiga trots att det är fuskat med det "nyrenoverade" badrummet och både taket och dräneringen passerat förväntad teknisk livslängd... Kanske blir lite annat om det blir svårare att låna pengar och med andra amorteringskrav, men just nu verkar det fortfarande vara väldigt få som betalar något extra för ex en dränering.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
När vi ställde mäklaren mot väggen och frågade vad som gått så fel (vi fick ca 1 mille mindre än han "utlovat") sa ha att det var källaren som skrämde iväg folk/gjorde att de inte ens kom på visning. Den var inte dränerad (men torr och luktfri, besiktad och provtagen i väggarna med gk värden).
Med facit i hand skulle vi börjat med att satsa pengar på dränering. Inget annat. De som till slut köpte började med att dränera och riva ut och göra om allt vi fixat invändigt både i källare och på bottenplan.
Min erfarenhet är att "folk" är livrädda för odränerade äldre källare oavsett skick och besiktningsprotokoll.
Det var inte så att utgångspriset helt enkelt var helt uppåt väggarna? Kombinationen 5 km från Uppsala centrum och hösten 2016 borde det gått enkelt att sälja ett hus med hela källaren vattenfylld och resten av huset angripet av hussvamp.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Det var inte så att utgångspriset helt enkelt var helt uppåt väggarna? Kombinationen 5 km från Uppsala centrum och hösten 2016 borde det gått enkelt att sälja ett hus med hela källaren vattenfylld och resten av huset angripet av hussvamp.
:D Det skulle man kunna tro, men utgångspriset var satt till under 5 miljoner och det såldes samtidigt tomter längre bort från city för 3,5 miljoner. Vårt hus hade 2 km till bad i Ekoln, bussförbindelser var tionde minut till city och uppvärmd cykelväg 150 m från huset, garage med snickarverkstad, 1000 kvm uppväxt insynsskyddad trädgårdtomt med fruktträd, blommor etc. VAD GICK FEL?? Vi undrar fortfarande, men mäklaren hävdade benhårt att det var källaren. Det var en större välrenommerad firma med bra annonser och fina prospekt.
Däremot verkade insidan inte spela så stor roll - att nästan allt var nyrenoverat brydde köparna sig inte om, de ville göra om typ allt.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi har gjort det du tänker på för några år sedan. Vi gjorde så här. Köpte en minigrävare, traktor och tippkärra, Haki byggnadsställning mm. Har gjort alla saker som är låg kostnad att göra. Typ grävning på tomten, målning av hus och fönster. nytt ikeakök uppsnyggat badrum, nya tapeter och målat trappen nya golv utom i vardagsrummet där vi slipade parketten och oljade den mm. Gjort om elen då sonen är elektriker med jordfelsbrytare, nya elskåp och jordade uttag.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Allt handlar inte om vad man tjänar utan en del handlar också om vad man lär sig. Om du renoverar en kåk och sedan får du inte den vinsten som du räknat med så har du skaffat dig massvis med kunskap vilket innebär att du har bättre koll när du köper nästa kåk vad allt kostar och vad du kan göra själv. En kunskap som kan ge dig rena klippet längre fram. Skickar med ett par bilder på våran vedbod som alla sa att det var bara att riva. Tyvärr så hade jag ingen bild när den var helt klar. Vi bytte panel själva och målade den med röd slamfärg. Gammal vedbod med sliten panel och mossa på taket, i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en röd vedbod, delvis ny panel och stegar, ojämn gräsmatta med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nilsthore och 1 till
  • Laddar…
Ett hederligt eternittak ;) Håller 100 år till om det inte går sönder av yttre våld.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Tror prioriteringarna på hus kan ändras också om vi får en annan marknad med fallande priser. Då är nog spekulanter mer benägna att köpa färdiga hus eller hus där de tunga utgifterna är gjorda. Fast det är bara mina tankar och behöver inte alls vara så:)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.