Hur mycket isolering under betongen behöver man då? I nybyggen kör man väl med 250-300 mm. Om man har 100 mm Ecoprim + ordentlig dränering (renskrapat till berg och återfyllt, byggt 2000) under 100 mm betong. Kan man flyta in golvvärme då? Eller är det en chansning?
 
Jag talade med ett golvvärmeföretag och en rörfirma om ämnet. Om man inte lägger golvvärme i hela källaren är det inte lika stort problem eftersom fukten då fördelar sig.

Problemet uppstår när man slår av golvvärmen och fukten kommer tillbaka. Om jag förstod det rätt blir det mest "rått" i källaren då och har man inga organiska material där så blir det ingen mögel.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
G gullefjuniz skrev:
Vi (eller firma) hade tänkt flytspackla hela området för att sen lägga folie före golvvärmen, är det ett säkert alternativ?
Flytande golvvärme på frigolitskivor, aldrig hört. Ska jag läsa mer om! Tack för svaret.
Jag konverterar en -70 tals hus med platta, som är sparsamt isolerad. Lägger EPS300 spåntad skiva och fräser spår för pex. Man vill ju ha värmen uppåt i möjligaste mån.
Har dock kört elvärme i groventre i 15 år direkt på platta, med klinker ovanpå. inga problem med fukt i vägg osv.
 
Vi bilade upp vårt golv i källaren, la 200 mm isolering, golvvärme och sen betong. Kör alltid med värme på i källaren, även på sommaren. Blir inte så dyrt. Vi gör av med 14500 kWh (ink hushållsel) per år, kör bergvärme i ett hus från -39 90 m2 ovan mark och 70 i källare. Utsidan av källaren är isolerad med isodrän.
 
  • Gilla
salahunreal och 2 till
  • Laddar…
Vi har platta från -68 där isoleringen i form av leca-cement ligger ovanpå plattan. Kort och gott ska man se det som en oisolerad platta.
Vi har gjort grundlig research inför installation av golvvärme.

Vi har haft kontakt med en del olika instanser, och vårt försäkringsbolag (dvs de personer som hanterar bygg-relaterade ärenden) menade att man inte kan försäkra sig mot fukt. Vi får helt enkelt göra så god efterforskning vi kan och rådgöra med expertis och sakkunniga för att sen ta beslut om byggmetod. God research är den enda försäkringen i det fallet.

I vårat fall är plattan rätt ok, trots att dagvattnet från tak samlas i stenkistor intill huskroppen. Efter att vi grävt om och drar bort dagvattnet till en större stenkista längre bort från huset kan det bara bli bättre.

Vi kommer använda spårade cellplastskivor med vattenslingor (Floore) och det finns andra leverantörer med liknande system.

Ja det kommer bli ett visst värmespill ner i plattan och jorden under, men den förlusten får vi leva med. Om vi skulle bila upp platta och gjuta ny för att få ner förlusten blir break even långt efter min livstid.

VIKTIGT!!! Som jag fick det förklarat så beror det till stor del på syllen om det är ok att lägga golvvärme på oisolerad platta. Om syllen ligger direkt mot plattan utan syllpapp lär du få kondens mot syllen och den kommer bli skadad då du får fuktvandring från plattan mot kallare ytor. Om syllen är impregnerad kan man få en oönskad lukt om den blir blöt av kondens.
Har man syll av de slagen bör det åtgärdas innan man lägger in golvvärme.
Viktigt är också att lösa golvvärme på hela plattan så du inte har ett rum i mitten där fukten kan krypa upp.
 
  • Gilla
sssceasss och 1 till
  • Laddar…
G gullefjuniz skrev:
Läst igenom länkarna du skickat och valet blev mycket enkelt. Här blir det ingen golvvärme utan det blir inneskor ist. Tusen tack för länkarna! Sparade vi dom kronorna
Nog är det en riskkonstruktion alltid, men under rätt förutsättningar och om man har god koll på vilken temp man skickar ut i golvet fungerar det.
Rätt förutsättning är bl.a. att man inte bor i ett vattensjukt område, och att plattan ändå har någon form kapillärbrytande avgrusning under (inte direkt på leran)
Problem uppstår som sagt när golvvärmen når plattan som torkas ur vintertid och som när golvvärmen slås av på våren återtar sin normala fuktkvot, då med risk för vidare transport upp i organiskt material.
Jag har själv "riskkonstruktion" med golvvärme, observera golvvärme, inte värmegolv. Golvet ska hålla en knappt märkbar förhöjd temp, inte motsvarande en värmefilt.
Jag har på vissa ställen under mitt golv endast 10cm isolering och har av den anledningen installerat tempgivare över och under isolering för att se hur mycket värme som trycker ner genom isoleringen (ny isolering, Isover).
Och det är ytterst lite eftersom jag kör golvvärme och inte värmegolv, om jag läser av dessa givare på hösten innan golvvärmen aktiveras så kommer den övre givaren naturligtvis att öka när golvvärmen går igång men den undre som ligger dikt mot platta kanske stiger 2 grader.
Så det går att ha golvvärme på en dylik riskkonstruktion från -65
 
Gamla hus har tunn platta prova att borra ett hål tror inte du har så tjock betong och utan armering så tar det inte många timmar att banka och gräva ur. Perfekt för att isolera armera och gjuta nytt
 
  • Gilla
Fredrik K och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ som är mjukare, ljuddämpande och varmare än klinker är matta, tex nålfiltsmatta. Den få läggas på betonggolv.
 
Hej

Jag har gjort om källarplan till souterräng i en villa från -47 med syll och tunn platta. Idag har vi ett mycket bra klimat på nedervåningen och inga tecken på fuktutslag.
Dräneringen gjordes om nån gång på 70 talet ska tilläggas :surprised: och att vi har god ventilation i form av ett FTX

Jag gjorde såhär
-såga upp och bar ut plattan i delar
-grävde ned till underkant sula
-fyllde 5cm makadam
-på med 100+50mm isodrän
-golvvärme armering och stenig yogurth :)

Det är ett härligt företag och man ångrar inte en ända minut, när man väl glömt bort dom :geek:
Att sen ca 40cm utanför väggarna är fria från snö gillar katten...

Och ja, värmen ska alltid vara på...
170ish kvadrat och 15.000kwh (y)
 
M
Jag har inte läst hela tråden, MEN!

Vi har klinker i köket, ovanpå källare som håller 10+ året om. Det är rena helvetet att stå på det förutom juni-augusti, helt hål i huvudet att lägga klinker utan värme då man i princip måste ha tofflor för att kunna vara där mer än under transport igenom rummet:
 
Ska man inte ha golvvärme så avråder jag från klinker helt och hållet, det gör ju ont ända upp i knäna av hårdheten och kylan. Tråkigt för gäster som tvingas gå med skorna på inne och smutsa ner.
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Hej!
Skulle det funka med golvvärme på en mindre yta i en villa som är byggd 1893? Gjuten platta gjutna väggar i källaren?
 
Jag bor i lägenhet i markplan. Betongplattan är oisolerad och på den ligger först en en platonmatta, sedan spånskivor med vattenburen golvvärme och sedan parkett. Eftersom platonmattan är slarvigt gjord och systemet passivt, så har vi fått problem i kanterna på golvet och måste göra om allt, men menar ni att vi inte kan ha golvvärme?

Vi hade tänkt göra ett korrekt, aktivt platonsystem med mekanisk frånluft. Det borde väl kunna leda bort fukten? Golvvärmen är tänkt att fortsätta ligga i spånskivor ovanpå platonmattan.
 
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Vi är i offert-/planerings-stadiet för ett hus byggt -69 på oisolerad platta. Vi har ingen problem med lukt, även om träreglar står direkt på plattan. Men vi vill byta kök, o jag vägrar sätta upp nytt kök på golv som kan börja lukta.

Nivell-offerten var rätt dyr. När jag pratade med min byggare så rekommenderade han platonmatta + cellplast + vattenslingor + 5 cm betong. Platonmattan går även upp på sidorna, o sedan ventilerade golvsocklar.

Vet inte vad jag ska välja. Vill inte ha framtida problem.
 
G gullefjuniz skrev:
Vi (eller firma) hade tänkt flytspackla hela området för att sen lägga folie före golvvärmen, är det ett säkert alternativ?
Flytande golvvärme på frigolitskivor, aldrig hört. Ska jag läsa mer om! Tack för svaret.
det han menar är frigolitskivor som är spår i som du lägger golvvärmen i du spar mycket kostnader på att få behålla värmen i ditt hus och inte värma upp planeten via det som går neråt.
den lösningen är inte optimal då man i nya hus lägger 30cm frigolit men bättre med det du rymmer än inget alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.