Hej allihopa.

För två år sen köpte jag och min fru våran första villa. Allt verkade kanon till en början och sen började värmepumpen strula men en kompis som är VVS-are bytte del efter del och det var som konstgjord andning på maskinen. Så vi bestämde oss för att byta ut den gamla frånluftsvärmepumpen mot en ny. Det var ett himla strul att få den att fungera som den skulle då firman var sämst men det är en annan historia om hur sämst dom är.

Pannan började tappa tryck nu i vinter och företaget som installerade den trodde sig hitta felet, en klämringskoppling stod och läckte som inte var åtdragen. Det höll i en-två veckor och nu har dom varit ute och tittat och säger att det läcker i golvet någonstans.

Personligen tycker jag detta är väldigt märkligt att systemet skulle börja läcka bara några månader efter att dom installerat den nya pannan. Till saken hör att det var en hel rad olika installationsfel som ledde till att vi var utan värme och varmvatten i två veckor först, sen värmde pannan inte upp varmvattnet mer än ca 42-44 grader, in och ut har varit felvänt. Alltså jag eldar snart upp kåken på grund av detta strul som pågått i snart ett år. Ska jag låta företaget ta in en röris och kika på systemet som dom vill eller be mitt försäkringsbolag utreda och konstatera vad det är för fel istället?

Vet inte vad jag ska ta mig till med detta längre. ALLA tips, råd och även stöd är mer än välkommet..
 
S
Vad menar du med att trycket sjunker , är det manometern som visar mindre med tiden
hur lång tid går mellan påfyllning och trycksänkning
Kommer det vatten från säkerhetsventilen ( kan finnas ett rör ner till brunnen )
Börja först med att torka med toalett eller hushålspapper vid alla kopplingar , en efter en ,
det kommer att synas direkt om det finns droppar
 
Det absolut vanligaste är att expansionskärlet har get upp. Symptomen är trycket stiger snabbt när man fyller på vatten och att det trycks ut vatten via värmesystemets säkerhetsventil.
Leta rätt på säkerhetsventilen och skvallerröret från den och led röret till en burk eller nåt. Fyll på vatten till rätt tryck och kolla efter någon dag om det har kommit ut vatten den vägen.

Tänk på att säkerhetsventilen för tappvattnet ska släppa ut vatten då och då så du inte blandar ihop dom eller skvallerrören från dom.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
S
Konstigt om ex-kärlet gett sig efter ca 1,5 år , men kan vara luftventilen som slutat täta , då blir fenomenet detsamma som trasigt kärl ( hål i blåsan som sitter i kärlet )
 
Har det varit läckage (dåligt åtdragen KLK) så att systemet har varit utan tryck en längre tid så kanske gummiblåsan har klistrats fast mot kärlet? Jag vet inte hur vanligt det är åt det hållet så att säga, men det är ganska vanligt att blåsan fastnar om kärlet är tomt på luft en längre tid.
 
Ja vi låg på sjukhus med våran son under två veckor när han föddes och när jag kom hem för att hämta mat till sjukhuset var det soprent i systemet och det bara klapprade i elementen, hur länge det var så tomt vet jag inte.

Asså grejerna är inte ens ett år gamla och tomten som kommer ut och tittar vet jag inte vad han gör. Det tog honom 10 timmar att hitta den dåligt åtdragna kopplingen. Jag tänker inte röra pannan då jag förväntar mig att när jag betalar 100” för en vara så ska den bara lira utan att jag gör något med den. Det jag undrar är KAN systemet ha börjat läcka på grund av att som installerat grejerna fel? Dom har ju inte gjort något annat rätt hittills. Det känns som ett väldigt sammanträffande att det börjat läcka 7(!) månader efter att dom varit där och fingrat.

Montören hade liksom inte ens med sig egna saker utan började rota bland mina verktyg och maskiner. När jag upptäckte detta var han redan i full gång med lånandet men ändå. Det jag vill med detta är bara att ni ska få er uppfattning om hur tattig man får vara som företagare...
 
Det ska normalt sett inte bli läckage i golvet bara för att man byter ut saker i systemet. Att det kan bli läckage i direkt anslutning till prylen man byter är inget konstigt om man bryter och böjer lite på rören.
 
Okej, så du tror mer att systemet börjat läcka för att det är ”gammalt”?
 
S
Lider med dig
Du måste starta på ruta ett för att komma till skott var det pyser ut någonstans , samt om det ska gå till dom som satt in VP , du behöver en massa på benen
Var det tomt i systemet när du kom hem , troligtvis inte helt tomt , då hade det inte skvalpat i rören , men något fel med utgång av vattnet som jag sa tidigare , kolla upp alla kopplingar ,
Kan du stänga några ventiler ut mot rören så är det bra
Stäng av VP + pumpar , höj trycket till ca 1,2 bar stäng alla ventiler och kranar som finns
det sitter nog ventiler på cirkulationspumpen nertill på Innerdelen , du ska hitta och stänga allt som finns
Sjunker inte trycket då , så öppnar du någon och håller koll på manometern , den indikerar status på trycket , sjunker det så kan det sitta i den del som är efter den ventilen
Är det rör som är ingjutna i golvet i källaren ( om den finns ) kan du se ungefär hur rören går
Vad är det för rör ,, stål koppar , stålrör brukar vara skarvade med gängmuffar i golvet och dom kan börja läcka vid arbete
 
Det är väl iofs. möjligt att vrida sönder ett rör, men om det sedan beror på att röret är gammalt, eller på att det blir utsatt för onödigt mycket våld kan ju vara svårt att avgöra.

Men vad hade montören för grund när han hävdade att läckan är i golvet?
 
Det är stålrör som ligger under uppreglat golv på plattan.

Montören säger att han har tittat på allt det kan vara och då är det bara rören i golven kvar enl honom. Litar dock inte på det efter alla fel dom redan gjort.
 
Där skulle nog jag också ta in en second opinion, innan man börjar riva upp golv.

Hur snabbt faller trycket? Har de monterat ett nytt expansionskärl?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det har gått ner ca 0,5 bar på typ två månader. Nix dom har inte gjort NÅNTING.
 
S
Verkar som en pyspunka
Svårt att se var det kan vara då det finns mellanrum i golvet som rören ligger i .
Rören ligger normalt närmast yttervägg
En tanke bara
Hur ser det ut på utsidan huset , i skarven mellan plattan och syllen , syllen ligger direkt på plattans ytterkant , med något slags band i mellan det kan gå att se om det är fukt eller vatten på betongkanten från utsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.