I Danae sitter mönstret i ytans översta mm som på de flesta Dektonfärger med mönster. Om man slipar ner ytskiktet försvinner mönstret och kvar finns bara själva grundfärgen. Ungefär som på bänkskivans framkanter. Var skeptisk om någon påstår att de kan slipa om ytan.

För att dämpa ljudet kan ni prova att sätta ljuddämpande material på skivans undersida i respektive skåp. Tex filtmatta, skumplast eller annat som dämpar resonansen. Vet att det gjorts med bra resultat hos andra kunder. En skrovlig granityta ger samma ljud så det är inte helt unikt för Dekton.

När det gäller garantin skulle jag nog säga att den framförallt gäller om det uppstår fläckar som inte går att ta bort. Eventuellt även sprickor om det inte går att fastställa någon orsak.

När det gäller ytorna så finns varje färg i en viss specifik yta. När Dekton introducerades var alla färger mer eller mindre skrovliga med matt finish. De senaste åren har det dock kommit både släta och högglanspolerade ytor. Danae finns tex fortfarande bara med skrovlig yta medan X-gloss serien är slät och högblank.

Hoppas att ovan kan ha rätat ut några frågetecken som gäller Dekton.

Finns det fler funderingar kring Dekton, Silestone och natursten svarar jag gärna!
 
  • Gilla
EmmaSvensson och 1 till
  • Laddar…
OK, då vet jag vad som gäller
TACK för att du förklarade och engagerade dig!

Beata
 
Detta var en jättekonstig tråd. Som jag förstår det klagas det på ett felköp? Hittade den när jag sökte på Dekton-priser för att jag behöver lite till en köksö.

Hur som helst, jag har haft Dekton i mitt kök i snart tre år och är extremt nöjd. Dekton Zenith har jag. Tänkte bara ge lite balans till detta.
 
M madmads skrev:
Detta var en jättekonstig tråd. Som jag förstår det klagas det på ett felköp? Hittade den när jag sökte på Dekton-priser för att jag behöver lite till en köksö.

Hur som helst, jag har haft Dekton i mitt kök i snart tre år och är extremt nöjd. Dekton Zenith har jag. Tänkte bara ge lite balans till detta.
Tja, det blev lite intressant läsning för mig i alla fall ... :)
Deras hemsida är fortfarande någon konstig blandning av maskinöversatt och "snake-oil" ....
Men, jag är inne på att gjuta betongskivor åt vårt kök, och det här var ju ett intressant alternativ ...
 
Jag ska snart installera en dekton sirocco bänkskiva. (någon kanske som har en sån?)

Säljaren på hth rekommenderade att lägga någon skiva under dekton för att få bort eventuella oljud.
Efter att ha läst denna tråd kommer jag göra det utan tvekan. Jag undrar bara om man inte kan lägga en skiva, på den någon tunn fiberduk och sen dekton. Detta borde ju lösa problemet. Eller?
 
Nu finns det polerade Dekton. Fick hem ett riktigt läckert prov i helgen....
 
Varför och hur skulle det vara ljudproblem med dekton?
 
Dekton är som keramik, tar jag tex ett mynt och klingar det i marmor/granit får jag ett dovar klong ljud, men i dekton är det som att det klingar och högt, antar att "porerna" i natursten absorberar ljudet, vilket dekton inte kan? Man får inte fram mycket info om dekton när man pratar med deras säljare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.