https://www.nyteknik.se/fordon/elsa...ten-om-riskerna-med-att-ladda-elbilen-6393243
"De testas för 20A i en timme". 16A i flera timmar och dessutom varenda dag tills det inte finns någon plätering kvar på kontakterna håller jag med om inte är att rekommendera.
För kontinuerligt högt strömuttag skall man ha CEE-uttag (eller speciella elbilsladdare). Det finns såna för 16A enfas.
Läs https://www.elsakerhetsverket.se/gl...sbehov_laddningsinfrastruktur-version-1-0.pdf
"De testas för 20A i en timme". 16A i flera timmar och dessutom varenda dag tills det inte finns någon plätering kvar på kontakterna håller jag med om inte är att rekommendera.
För kontinuerligt högt strömuttag skall man ha CEE-uttag (eller speciella elbilsladdare). Det finns såna för 16A enfas.
Läs https://www.elsakerhetsverket.se/gl...sbehov_laddningsinfrastruktur-version-1-0.pdf
Jo, jag vet att många levereras med det, men de är inte avsedda för att långvarigt använda samma uttag hela tiden för laddning, det är det som är problemet. Laddningen medför långvarig belastning med hög ström vilket uttagen inte är dimensionerade för. Problemet som uppstår är att kontaktens fjäderspänning relaxerar och kontakttrycket minskar. Detta leder till högre övergångsresistans, och eftersom elbilen drar konstant ström ökar detta effektutvecklingen i uttaget. Man kan minska risken genom att sänka strömmen till 6 A, men det innebär ju längre laddtid.
Jag vill mena att medföljande laddare är till för att ladda när man inte är hemma, i ett uttag som inte vanligtvis används för elbilsladdning.
Det är lite besvärligt att klippa och klistra såhär på ipaden, men här är några:
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...rmationsbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf , sida 11
https://www.voltimum.se/articles/laddning-av-elfordon
https://www.nyteknik.se/fordon/elsa...ten-om-riskerna-med-att-ladda-elbilen-6393243
Googla gärna ”risk laddning elbil” eventuellt med elsäkerhetsverket också.
Om jag har förstått saken rätt är det i Norge man konstaterat ett ökat antal elbränder relaterat till för klena anläggningar och vanliga uttag, men det vet jag inte var jag hört nånstans
Edit:
Jag vill mao fortfarande hävda att det är mycket farligt eller rent av livsfarligt att ladda elbilen i ett vanligt uttag, men också vara tydlig med att det är alltså långtidsförloppet som är problemet, inte enstaka tillfällen. Det förtydligandet måste ändå lyftas fram utöver mitt påstående från tidigare
Jag vill mena att medföljande laddare är till för att ladda när man inte är hemma, i ett uttag som inte vanligtvis används för elbilsladdning.
Det är lite besvärligt att klippa och klistra såhär på ipaden, men här är några:
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...rmationsbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf , sida 11
https://www.voltimum.se/articles/laddning-av-elfordon
https://www.nyteknik.se/fordon/elsa...ten-om-riskerna-med-att-ladda-elbilen-6393243
Googla gärna ”risk laddning elbil” eventuellt med elsäkerhetsverket också.
Om jag har förstått saken rätt är det i Norge man konstaterat ett ökat antal elbränder relaterat till för klena anläggningar och vanliga uttag, men det vet jag inte var jag hört nånstans
Edit:
Jag vill mao fortfarande hävda att det är mycket farligt eller rent av livsfarligt att ladda elbilen i ett vanligt uttag, men också vara tydlig med att det är alltså långtidsförloppet som är problemet, inte enstaka tillfällen. Det förtydligandet måste ändå lyftas fram utöver mitt påstående från tidigare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 694 inlägg
Men Millox, visa upp en källa på att schuko är rent av livsfarligt att använda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 17 514 inlägg
Tack för att du balanserar uttalandet något.
För dem som inte orkar läsa länkarna: det har alltså inte skett någon känd olycka med elbilsladdning från schukouttag i Sverige. I länkarna nämns något enstaka exempel på eldsvåda från Norge, men då har det inte varit uttaget som sådant, utan andra delar av elsystemet som brustit.
Det må vara att det finns lämpligare laddlösningar än stickpropp i schukouttag, men särskilt farligt är detta alltså inte.
För dem som inte orkar läsa länkarna: det har alltså inte skett någon känd olycka med elbilsladdning från schukouttag i Sverige. I länkarna nämns något enstaka exempel på eldsvåda från Norge, men då har det inte varit uttaget som sådant, utan andra delar av elsystemet som brustit.
Det må vara att det finns lämpligare laddlösningar än stickpropp i schukouttag, men särskilt farligt är detta alltså inte.
Livsfarligt är ju en klar överdrift. Det brukar mest resultera i smält plast. Norska motsvarigheten till Elsäkerhetsverket rekommenderar 8 A för typ 1 och 2 laddning med Schuko - de kanske har funderat lite innan de kom fram till det?
Att det ännu inte hänt någon allvarlig olycka är egentligen irrelevant. Det finns mycket man kan göra länge utan att det händer något, köpa lotter t.ex.
Standarder och krav för elsäkerhet och elprodukter med tillhörande testmetoder för verifiering finns ju av en anledning, att el skall vara säkert. Så när myndigheter och förhoppningsvis tillhörande specialister anser att Schuko är olämpligt att köra 16A kontinuerligt så anser jag att man skall lyssna på det, även att "Jan banan ute i skogen kört sin kapsåg som drar 20A via Schuko i tio år utan att det hänt något".
Att det ännu inte hänt någon allvarlig olycka är egentligen irrelevant. Det finns mycket man kan göra länge utan att det händer något, köpa lotter t.ex.
Standarder och krav för elsäkerhet och elprodukter med tillhörande testmetoder för verifiering finns ju av en anledning, att el skall vara säkert. Så när myndigheter och förhoppningsvis tillhörande specialister anser att Schuko är olämpligt att köra 16A kontinuerligt så anser jag att man skall lyssna på det, även att "Jan banan ute i skogen kört sin kapsåg som drar 20A via Schuko i tio år utan att det hänt något".
För att få god el eller varför 3 fas fast installerad laddbox för laddning av elbil. Några punkter att beakta
* Laddboxen kommer att vara husets största elförbrukare men inte den mest prioriterade.
* Laddboxen isolerar mellan bilens högspända likspänning och huset som saknar skydd mot likspänning
* Dimensionen på Kontakt pinnarna, Schuko är för klen och bränns lätt vilket markant ökar risken för överhettning.
* Schuko installation har ofta för klen lednings area och lång ledning med skarv.
* Kontakt donen skall låsa så att det inte går att koppla ifrån med effekt på. Gnistbildning och slitage av kontakter ger osäker el.
* Laddning av elbil bör belasta elssystemet jämt över faserna. 1 fas ger högre Ampere än 3-fas vid samma energiuttag.
* El mätning så att det går att skilja husets förbrukning och bilen.
* Inga kablar på marken som det går att kliva på mellan laddbox och bilens ladduttag. Knepig punkt eftersom bilens ladduttag skiftar mellan modeller. Det har medfört att laddboxen är av socket typ så att det går att byta kabel. Samt att vi har fått läge jordkabel för att få en optimal placering av laddboxen.
* Framtids säker, 2 laddboxar om 3 år och med styrd laddning. El mätare möjliggör styrning av laddning oavsett om jag har tillgång till elmätaren i laddboxen. Styrd laddning kan ske genom boxen eller via api till bilen/bilarna.
Vår installation: Jag som elansvarig fastighetsägare väljer system lösning och behöriga elektriker monterar.
2 st 5G6 ca 25 m, Keba p30 med socket, Egen kapsling vid central med en SMD630 Modbus + mid certifierad mätare. Slang för ethernet anslutning av boxen när medföljande driftsavtal för boxen löper ut.
* Laddboxen kommer att vara husets största elförbrukare men inte den mest prioriterade.
* Laddboxen isolerar mellan bilens högspända likspänning och huset som saknar skydd mot likspänning
* Dimensionen på Kontakt pinnarna, Schuko är för klen och bränns lätt vilket markant ökar risken för överhettning.
* Schuko installation har ofta för klen lednings area och lång ledning med skarv.
* Kontakt donen skall låsa så att det inte går att koppla ifrån med effekt på. Gnistbildning och slitage av kontakter ger osäker el.
* Laddning av elbil bör belasta elssystemet jämt över faserna. 1 fas ger högre Ampere än 3-fas vid samma energiuttag.
* El mätning så att det går att skilja husets förbrukning och bilen.
* Inga kablar på marken som det går att kliva på mellan laddbox och bilens ladduttag. Knepig punkt eftersom bilens ladduttag skiftar mellan modeller. Det har medfört att laddboxen är av socket typ så att det går att byta kabel. Samt att vi har fått läge jordkabel för att få en optimal placering av laddboxen.
* Framtids säker, 2 laddboxar om 3 år och med styrd laddning. El mätare möjliggör styrning av laddning oavsett om jag har tillgång till elmätaren i laddboxen. Styrd laddning kan ske genom boxen eller via api till bilen/bilarna.
Vår installation: Jag som elansvarig fastighetsägare väljer system lösning och behöriga elektriker monterar.
2 st 5G6 ca 25 m, Keba p30 med socket, Egen kapsling vid central med en SMD630 Modbus + mid certifierad mätare. Slang för ethernet anslutning av boxen när medföljande driftsavtal för boxen löper ut.
useless skrev:
Innan vi skaffade en Laddhybrid (Passat GTE) så förstod jag inte problematiken och varför vanligt vägguttag är olämpligt av flera aspekter.
Volkswagen med flera leverantörer bjuder på laddboxar en begränsad standard installation och själva boxen är inte dyr sett till vilka skador som kan uppkomma.
Försäkringsbolagen kommer att neka ersättning till skador som uppkommit vid laddning med vanliga el uttag efter vad jag har hört, Gör det säkert från början.
En laddare kostar ca 10-12 ksek men själv installation kan kosta betydligt mera. Rätt användning av RUT och Rot och Laddbox bidrag så får man 30-50 % rabatt. fJag hade 2 personer handjobbande i 6 dagar a 530/timme, själva grävande gick fort, men varje moment tar tid innan allt är återställt.
Det är el säkerheten och användning av el i våra bostäder som vi själv är ansvariga för direkt eller via en förvaltare men via som brukare behöver ställa krav och det kräver kunskap.
Vilka tillverkare förutom VAG har 3-fasladdare? Hur många kunder tänker på att man måste lägga några tiotusental kronor på en laddstation när man köper en elbil? I värsta fall varje gång man köper en ny elbil dessutom eftersom det inte verkar finnas någon enhetlig standard...
Många elbilar har en dyr laddkabel med termogivare i kontakten som sänker laddströmmen om pinnarna blir för varma. Detta för att förhindra skador i schukouttagen. Det kan alltså ta lång tid att ladda bilen i schukouttag helt enkelt för att de blir för varma när man försöker dra på i 16A.Nötegårdsgubben skrev:Tack för att du balanserar uttalandet något.
För dem som inte orkar läsa länkarna: det har alltså inte skett någon känd olycka med elbilsladdning från schukouttag i Sverige. I länkarna nämns något enstaka exempel på eldsvåda från Norge, men då har det inte varit uttaget som sådant, utan andra delar av elsystemet som brustit.
Det må vara att det finns lämpligare laddlösningar än stickpropp i schukouttag, men särskilt farligt är detta alltså inte.
Det är bara typ 2 som gäller vid installation av elbilsladduttag. De Schuko-uttag som ofta installeras samtidigt är i regel begränsade till 6A och är avsedda för motorvärmare.P pts skrev:För att få god el eller varför 3 fas fast installerad laddbox för laddning av elbil. Några punkter att beakta
* Laddboxen kommer att vara husets största elförbrukare men inte den mest prioriterade.
* Laddboxen isolerar mellan bilens högspända likspänning och huset som saknar skydd mot likspänning
* Dimensionen på Kontakt pinnarna, Schuko är för klen och bränns lätt vilket markant ökar risken för överhettning.
* Schuko installation har ofta för klen lednings area och lång ledning med skarv.
* Kontakt donen skall låsa så att det inte går att koppla ifrån med effekt på. Gnistbildning och slitage av kontakter ger osäker el.
* Laddning av elbil bör belasta elssystemet jämt över faserna. 1 fas ger högre Ampere än 3-fas vid samma energiuttag.
* El mätning så att det går att skilja husets förbrukning och bilen.
* Inga kablar på marken som det går att kliva på mellan laddbox och bilens ladduttag. Knepig punkt eftersom bilens ladduttag skiftar mellan modeller. Det har medfört att laddboxen är av socket typ så att det går att byta kabel. Samt att vi har fått läge jordkabel för att få en optimal placering av laddboxen.
* Framtids säker, 2 laddboxar om 3 år och med styrd laddning. El mätare möjliggör styrning av laddning oavsett om jag har tillgång till elmätaren i laddboxen. Styrd laddning kan ske genom boxen eller via api till bilen/bilarna.
Vår installation: Jag som elansvarig fastighetsägare väljer system lösning och behöriga elektriker monterar.
2 st 5G6 ca 25 m, Keba p30 med socket, Egen kapsling vid central med en SMD630 Modbus + mid certifierad mätare. Slang för ethernet anslutning av boxen när medföljande driftsavtal för boxen löper ut.
Man har i regel trefas i typ-2 uttagen men de flesta bilar använder bara enfas och har man lämplig styrenhet så kan man t.ex. få max 3-fas 20A om inget annat uttag är igång, annars fördelas effekten på uttagen beroende på hur många som är inkopplade, när de kopplades in osv.
Det är också viktigt att styrenheten kan fördela lämpliga faser på de olika uttagen så att inte samma fas används för alla 1-fas anslutna bilar.
Redigerat: