Jag vet inte om rätt del av forumet men jag vet att man kan dra in el på en tomt men hur är det vatten? om man ska använda tomten till odla på och behöver vattna? alltså inget hus på tomten.
och kostnad?
 
Är det inom eller utom detaljplanerat område? Finns kommunalt vatten? Annars är ju en egen brunn kanske ett alternativ?
 
finns kommunalt att koppla på soom jag fattar det,
 
Kolla med kommunen i så fall, det är väldigt olika anslutningsavgifter i olika delar av landet.
 
En normal VA anslutning inkluderar avlopp, och det är den delen som är dyr (eller jättedyr). Skall det bara användas för bevattning, så kanske det går att slippa den delen. En VA anslutning kan på många håll kosta 200 - 400 000.
 
H hempularen skrev:
En normal VA anslutning inkluderar avlopp, och det är den delen som är dyr (eller jättedyr). Skall det bara användas för bevattning, så kanske det går att slippa den delen. En VA anslutning kan på många håll kosta 200 - 400 000.
Är det en kostnad som man alltid får betala när man bygger nytt? T ex om kommunen släpper tomter, Får man betala den summan även då?
 
Det är olika, ibland ingår anslutningsavgifter i tomtpriset. Min dotter köpte för ca 1 år sedan där både vatten och elanslutning ingick i tomtpriset. För andra tomter i samma kommun ingår inga anslutningsavgifter.
 
Kommunen sa i mitt fall bedöms tomten som åkermark och då behövde jag bara kontakta nodava.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.