N Nils82 skrev:
Jaha......om 5 år kan livet se helt annorlunda ut. Med ett så långt tidperspektiv är det nog klokast att spendera pengarna på "rätt" sätt. Dvs skalet i första hand och installationer i andra hand.
Även om jag bara har 300k?
 
Då är det väl ändå klokast att göra det som du hinner få störst glädje av. Husets "hälsa" måste ändå gå i första hand
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Även om jag bara har 300k?
"Bara"? Att ha 300 lök i plånkan är inte illa.
Har du inget lån? Mycket smart och skittråkigt sätt att spendera 300 på.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Eftersom marknaden är lite osäker kan vi säkert få ett fall i priserna. Säg att priserna går ner under alla dessa 5 år du har huset. Under tiden har du lagt pengar på de "roliga" sakerna som nytt kök osv. När du nu ska sälja så kanske priserna gått ner med 30%. Det kanske då visar sig att du går minus om du ska sälja. Du beslutar dig för att bo vidare men då börjar även det där taket som du sket i att fixa läcka. Fukten börjat göra sig mer påmind i källaren. Där står du utan pengar till att fixa detta och ett huslån som är större än marknadsvärdet. Men du har ett snyggt kök och snygga ytskikt i huset.

Nu ska det sägas att jag är extrem trygghetsmänniska men också realist.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Jag säljer sälj utan att göra något. Det är inte trovärdigt med ett hus där tak skulle behöva göras om, men det har man struntat i och lagt billigt klickgolv överallt istället.

Sådant kunde jag bli riktigt irriterad över när jag kollade på hus. De husen gick bort direkt.

De mest intressanta för mig var hus där man brytt sig om husets hälsa i första hand.

Men men, möjligt (troligt) att andra spekulanter resonerar annorlunda.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Är huset byggt på 40-50-talet så är i princip allt uttjänt. Det är väl bara att börja i en ände och där man börjar är att se till att huset är tätt och fritt från fukt. Dränera och byt taket. Räcker pengarna till att måla om fasaden och inomhus är det ju en bonus. Bor du på landet kanske du till och med får råd att byta ut badrummet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Är huset byggt på 40-50-talet så är i princip allt uttjänt. Det är väl bara att börja i en ände och där man börjar är att se till att huset är tätt och fritt från fukt. Dränera och byt taket. Räcker pengarna till att måla om fasaden och inomhus är det ju en bonus. Bor du på landet kanske du till och med får råd att byta ut badrummet.
Wohoo!! 300k räcker till dränering, tak, måleri och kanske ett badrum. Då får man börja med att köpa en "sedelsträckare".
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
För mig är glaset halvfullt, så jag valde att fokusera på de 500 000 kr han nämnde. ;)
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Jag hade börjat i rätt ände som nämnt tidigare.

Jag tänker att när folk kommer på visning så kommer de se och tänka att ja men lägga nya golv är lätt, eller måla om. Badrum är kostsamt men ändå något många vill ha egen prägel på. Samma med kök.

Saker som fönster, dränering, tak etc är i mina ögon sånt som avskräcker många. Har man inte kunskaperna och inte ett gediget byggintresse så tror jag att sånt avskräcker. Måla/lägga golv däremot är sånt många tänker "hur svårt kan det vara?"

Så jag hade sett till att dränera. Är taket tätt hade jag inte brytt mig. Kanske bytt fönster och då satt in pvc.

Beroende på hur väggarna ser ut så hade jag målat vitt. Om det finns 2 badrum så hade jag gjort vid ett budget style. Typ våtrumsmatta, Ikea möbel och dusch. Då kommer det finnas ett badrum i nyskick och då blir det garanterat med lättsålt. Köket ser jag inte som ett måste, detta hade jag nog lämnat.

Kanske hade jag bytt ut elcentralen till en med jordfelsbrytare, kostar ett par tusen men kan absolut öka intresset.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Tack för alla svaren!

Först ska jag fundera lite över hur mycket pengar jag vill lägga över huvudtaget. Ni är ganska många som tycker att jag inte ska spendera en krona. Blir iaf inte mer än 300k.

Då kanske planen blir som följer:

(Bergvärme finns redan)

1. Rengöra tak, se över undertak och byta de pannor som är dåliga (lertegel).

2. Fasaden är i puts och i gott skick, ev nån liten skavank som går att fixa relativt lätt. Dock finns en utbyggnad i trä som jag får måla om + balkong och entré.

3. dränera. (Jag behöver endast betala materialet).

4. Måla invändigt, men endast nedervåningen.

5. Slipa trägolven och lägga klinker i det lilla lilla köket. Kompis är golvläggare. Kanske i hallen också. Strunta i övervåningen.

6. Ev nya ikea (eller begagnade av okej kvalité) vitvaror (spis, diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp).

7. Fixa "gratis"grejer som kan förbättra helhetsintrycket, ex tvätta fasaden, fixa i ordning trädgården, plocka bort en fallfärdig veranda osv.

8. Fixa jordfelsbrytare.

Skulle det mot förmodan finnas pengar kvar kanske jag ser över toan. Budgetstyle. Behöver ej betala för arbetet. Den är liten. Och ev sätter in lite hyllor och korgar där tvättmaskinen står så att man får lite tvättstugekänsla.

Kanske lite väl optimistiskt eller rimligt?
 
  • Gilla
pwb och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänk på att om du ska sälja om 5 år cirka så ser interiören inte ut som ny. Kanske bättre att byta tak och om några år fixa kök och golv.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ja absolut. Då jag kommer göra det mesta själv så kommer det ju att ta ett tag. Jobbar heltid och har barn. Inredningen i köket kommer jag att behålla eftersom den är i original och skulle kännas så fel att riva, men ny färg på väggarna och golv är inte fel. Generellt så vill jag renovera tidstypiskt, så tror inte att inredningen blir mer "ute" om fem år än vad den är nu. Dock blir den ju lite sliten på fem år om det var det du menade. :)
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Det enda jag reagerar på är att du bara tänkt bo där i 5 år, varför har du satt en tidsgräns? :)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Det svåra är med hus som man inte tänkt bo i länge är att man ändå måste fixa sånt som bör.

Exempelvis kanske taket MÅSTE bytas precis om 3-4 år eller så håller det 7-8 år till. Du har tänkt sälja om 5 år. Det kan lika gärna bli så att du måste lägga in 800,000 om 4 år på grejer. :D
Eller 0 kr ...

På vårt förra boende så gjorde vi som så att vi la inte en spänn, vi ett par tusen på måla om vid inflytt, sen bodde vi där i 7 år. Under tiden så sparade vi pengar till kontantinsats till nytt hus.
Sen sålde vi, och det gick upp 200% sen vi köpte det . sen sålde grannen som hade gjort iordning massor, de fick typ 150,000 kr extra ...
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Ja usch vad svårt. Det är ju det andra alternativet. Fixa i ordning bara så lite att man pallar bo där, och spara allt man kan till nästa hus. Hoppas att man får huset sålt för mer eller iaf lika mycket som man köpte det för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.