Hej

Till sommaren planerar vi att byta tak på huset vi nyss köpt. Det är betongpannor från 1982 med rejäla mosshögar på, men än så länge inget läckage vad vi kunnat se. Det nya taket blir ett betydligt lättare plåttak och i samband med bytet vill vi även korta ner takutsprånget. Jag är väl medveten om syftet med ett stort takutsprång med eftersom sambon är arkitekt och huset även enligt mig ser "nedtryckt" ut så får jag vika mig. Problemet med att korta ner takutsprånget blir att takstolarnas överliggare vilar på underliggaren i själva takutsprånget, det går alltså inte bara att såga av det utan att anpassa nya stöd mellan överliggaren och underliggande.

Nedan ser ni hur takstolen ser ut idag:
Illustration av en takstolskonstruktion med markerat förslag på nytt stöd och extra säkerhetsåtgärder i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och principiellt hur jag tänker mig att det nya stödet bör bli (i grönt).
Teknisk ritning av en takstol med markerat nytt stöd i grönt och detaljerade dimensioner för byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Logiskt kommer lasten på takstolen vilja pressa stödet inåt och därför tänkte jag också fästa en "låsregel" på insidan som sammanbinds mellan alla takstolar, för lite extra säkerhet. Själva stödet tänkte jag göra av sammansatta reglar så att bredden blir något bredare än upplaget under takstolen med hjälp av spikplåt. Spikplåtar kommer sedan förbinda stödet med överliggare & underliggare.

Tror ni att denna lösning bör räcka eller bör man vidta några andra åtgärder?

Jag kommer behöva göra ingreppet på 8 av 14 takstolar, övriga kommer bytas ut mot saxtakstolar som redan är anpassade. Jag bör nämna att jag pratat med en vän som är konstruktör och han (utan att räknat på det) ansåg att det borde räcka. Huset ligger i Kungsbacka med snözon 1,5.

Vad tror ni?
 
Kanske kan be din vän räkna på riktigt på den?
Det saknas information ang. Spännvidd, cc-mått, last på underram, takstolens orginalutseende etc.
 
Det är ett tag kvar tills detta är aktuellt och jag vill givetvis vara säker på att det håller, min fråga var därför av typen "håller mitt koncept" innan jag tar det vidare. Detta exemplet ser t ex ut att vara ganska likt det vi vill uppnå:
Takstolar upplagda på blå pallar i ett industriutrymme, avbildande det beskrivna fackverket och dess stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där vilar inte överliggaren direkt mot underliggaren utan sammanbinds med en vertikalt stöd. Dock har de ju en sträva extra...

Takstolarna ser idag ut såhär:
Schematisk ritning av en takstol med dimensioner och vinklar för ett byggprojekt.

Fackverket kommer vara oförändrat, det är bara stödet i ändarna som skiljer.
Ritning av takstol med måttangivelser, visar fackverkets design och stödstruktur.

I övrigt vet jag inte hur lasterna är fördelade men takstolarna är självbärande och sitter med cc 1200mm på ett enplanshus med en spännvidd på ca 8700mm. Betongpannor -> Plåttak.

Bör jag fundera på att lägga till fler strävor, men isåfall var? Fackverket kommer ju vara intakt.
 
Lägger du till en sträva likt din bifogade bild så ser det mer riktigt ut, man kan förstå och se kraftspelet. Din lösning funkar säkert också bra men låt din polare räkna lite på det isf. Fackverket blir dessvärre inte intakt då du kapar en "nod" och detta förändrar orginalutförandets kraftspel.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har svårt att förstå varför man skall göra en så komplicerad ändring på ett befintligt, fungerande hus.
Av utseendeskäl? Det ser ju inte ni själva, bara grannarna.


Ni är kanske inte medvetna om att man numera med gott resultat förlänger betongtakets livslängd genom tvättning och kanske också ommålning?
Jag förstår din synpunkt och jag håller med dig till viss del, men som jag skrev så ser inte en arkitekt (min sambo) saken med samma ögon och det måste man också ha förståelse för. Vi har under en längre tid letat tomt för att bygga ett hus som vi ritat, men tyvärr inte lyckats hitta något som passar. Istället hittade vi ett hus som låg där vi ville, och som vi kände att vi kunde "förädla" något åt det hållet som vi ville med huset som vi ritat.

Enligt besiktningsprotokoll och samtal med besiktningsman framgick det att taket troligtvis kommer/bör behöva bytas inom ett par år. Redan nu behöver bl a vindskivor och kantplåtar bytas vilket förvisso en mindre kostnad i relation till ett helt nytt tak. Men kombinationen av tryggheten i att veta att taket är bytt och att det dessutom ger huset det uttryck vi vill ha gör även jag kan tycka att det är ett bra alternativ.
 
Voila ;)
Ett blått enfamiljshus med en välhållen trädgård och vita trädgårdsmöbler framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och vår målbild med takbyte, panel etc. (dock inte helt färdig)
3D-modell av hus med nytt tak och fasadpanel, ej helt komplett, på grönt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chath747 och 1 till
  • Laddar…
Ny fasad framifrån bygglovshandlingar in progress..
Arkitektritning av en enplansvilla från framsidan.
 

Bästa svaret

Du får ju en skjuvkraft mellan högben och hanbjälke, så en rejäl bit plywood över den gröna kilen så kan det hålla.

Protte

PS, rejäla takutsprång skyddar fasaden.
 
Jag har raderat off topic. Inlägg ska hjälpa TS och föra diskussionen framåt.

/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
Fru Maxe
  • Laddar…
Stopp och belägg!

En träfasad kräver minst 30 cm gärna 40 cm utskifte plus rännan. Här hemma hade vi betydligt kortare utskiften på gavlarna men då vi brädslog om huset förlängde vi utskiften till ungefär 35 cm för att de nya bräderna skulle hålla någotsånär.
Jag vet att de inte behandlar såna där saker i arkitektutbildningen så jag ursäktar din sambos okunskap.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Huruvida utrsprånget blir 10 eller 40 cm är inte frågeställningen här. Det finns heller inget ”krav” på utstick men jag är väl medveten om syftet och att det kan förlänga livslängden på panelen mm.

Jag tycked dock att det är bra att arkitekter och andra kreativa yrkesgrupper arbetar för att göra saker annorlunda, men du kanske inte är en av dem men det får stå för dig.
 
Den lösningen du skissat kommer att hålla. det är nog inga tveksamheter där.
Däremot skulle jag råda er att inte korta utsprången så mycket som du ritat, det ser inte bra ut i mitt tycke. Ni kanske är ute efter nån funkis-look men det tror jag inte funkar på ert hus. Välj hellre utsprången mitt emellan för jag håller med arkitekten att det ser lite lustigt ut som det är idag.
 
Det är klart att det ingår i arkitektutbildningen att förstå vikten av taksprång, inte minst på västkusten.
När jag har följt den här tråden några dagar, har jag funderat över om det finns några alternativa handlingslinjer. Flera av husets utseendeproblem är inte relaterade till taksprången enbart. Häcken framför som effektivt döljer fasadens höjd, liksom färgsättningen och takmaterialet, är några uppenbara exempel. De vita takfotsbrädorna och fönsterfodren markerar ju verkligen takets framskjutna position. Det klarblå och det vita är verkligen inte vackert, varken till sammans eller var för sig. Den stående fasadpanelens ganska grova struktur ger fel signal om husets skala.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Ang. takstolsproblematiken tycker jag att Prototypen hade en vettig idé som vi kommer ta till vara på. På var sida om takstolen skruvlimmas 18mm konstruktionsplywood. Ett sådant förband bör kunna ta upp lasterna och lite till, speciellt med tanke på det lättare taket som kommer läggas. Kanske en kraftig bult och brickor i varje hörn på det. En runda till konstruktören med den tanken!

Grön: Kil av 220x45 regel
Blå: 18mm konstruktionsplywood på var sida om takstolen
Skiss över en takstolsförstärkning med 18 mm plywood på sidorna och kilregel, markerade i blått och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler idéer på detta området tas tacksamt emot!

Lägg märke till att jag i bilden ovan använde den ursprungliga takstolen eftersom en av mina skisser väckt så mycket uppmärksamhet. Takfoten kommer kortas ner, såpass mycket är klart annars skulle jag inte skapat denna tråden. För att förtydliga ännu mer är här en bild (ej min bild) på hur mycket takutsprång och stil vi tänker oss, det är alltså inte nödvändigtvis något funkishus med allt vad det innebär. Vi har inte bestämt oss ännu, men kortare är i dagsläget blir det och ingen tung inbyggd takfot.
Enkelstuga med slät metalltak, träfasad och begränsat takutsprång i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men för att retas med alla funkishatare och takfotspoliser (med glimten i ögat) har ni här något att kommentera =) (ej min bild).
Trähus med lutande tak och minimalistisk design i en bergig terräng med höstfärgad vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.