Som bilden visar så behöver jag "vända" på uttaget för induktionshällen.
När jag tar av locket tycker jag inte att det ser ut som om detta skulle vara något problem. Men eftersom det finns en kil på uttag och kontakt för att det bara skall kunna gå att sticka in på ett sätt så blir jag fundersam.

Någon som vet?

Eluttag för induktionshäll demonterat med synlig kil och kabel i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det stämmer, stickproppen går bara sätta på ett sätt. Har du mätt så du har allt framme, så inte spisen exploderar?
 
Det är förmodligen klippt ett hål i höljet till uttaget där kabeln går mellan uttag och dosa. Du måste givetvis göra ett nytt hål i andra kanten. Då blir det öppet in i uttaget genom det gamla hålet. Men det är knappast ett problem där det sitter.

En relaterad historia. När min syster flyttade var spisen extremt trött. En elektriker som var där i annat ärende fick titta på det och konstaterade att någon filat på stickproppen för att kunna få i den åt andra hållet. Så prova inte det. I bästa fall ger spisen dålig värme. Eller så går den sönder.
 
Det är för att faser och nolla ska hans på rätt stift. För en spis kvittar ju fasföljden. Men nollan måste ju ligga rätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är för att faser och nolla ska hans på rätt stift. För en spis kvittar ju fasföljden. Men nollan måste ju ligga rätt.
Ja, man kan tycka att klacken borde varit neråt men nu är det som det är och det finns inget annat än en åtgärd som kan rädda situationen. Slipa och ha sig är inget man håller på med.
 
Jag antar att detta uppstått för att TS bytt stommar i köket.
Antingen vrider du uttaget 45° eller 180° så det passar eller så ansluts sladden direkt i kopplingsdosan.
En annan lösning för att undvika onödiga ursparningar i perilex uttaget är att flytta uttaget till den andra sidan av kopplingsdosan, det är bara lossa uttaget och sedan flytta allt med kabel och kabelgenomföring till andra sidan om det finns utrymme där du behöver.
Jag hade personligen flyttat till andra sidan av kopplingsdosan om det är möjligt.
Och som alltid kontrollera att det är spänningslöst på samtliga faser innan du gör något.
 
Det ser ut som Norwescos uttag för häll och ugn.
Enklast är nog att koppla ur inkommande kabel till dosan och vända hela paketet 180°.
En Norwesco-uttag för häll och ugn som visas i vitt mot en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Beror lite på hur jag skulle lösa det, flyttar man uttaget slipper man (troligen) handla något, byter man plugg slipper man böka i den fasta installationen.
 
Borra upp ett litet hål i skåpstommen så kontakten går in som det är, inget som syns:)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som andra varit inne på borde det vara en smal sak att vända på uttaget 180 grader, men det räcker då inte att bara vända plasthöljet, utan även innanmätet i uttaget måste vändas (eller ledarna och nollan flyttas runt).
 
Eller ta bort uttaget, och lägg in kablaget i dosan bredvid, som matningen verkar komma ifrån, alt sätt uttaget där dosan sitter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.