B
Är nybliven kaminägare (inte installerad än) och är totalt novis på det här med eldning.

Jag har hittat ganska bra instruktioner på hur man eldar säkert men om man köper blöt ved som legat utomhus, hinner man få den tillräckligt torr till oktober?
 
En tumregel brukar vara att den ska vara klyvd innan påsk för att hinna torks till nästa vinter. Den ska helst ligga ute till midsommar. Efter det ska den tas in eller regnskyddas.
 
OCH kastas om minst två ggr innan man "lagrar" in den
 
B
Gäller detta generellt för alla träslag eller skiljer det åt?
 
Jag klyver veden på våren och förvarar den i en carport på pallar så att luften kan passera även underifrån. Då är den torr och fin till vintern
 
Ek ska torkas minst två år då de annars bildar en syra vid eldning
 
Ju sämre ved desto fortare torkar den. Gran till exempel torkar fort. Också brinner den fort.
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Är nybliven kaminägare (inte installerad än) och är totalt novis på det här med eldning.

Jag har hittat ganska bra instruktioner på hur man eldar säkert men om man köper blöt ved som legat utomhus, hinner man få den tillräckligt torr till oktober?
Det är skillnad på blöt och blöt. Är veden nyuppsågad kan den ha en fukthalt på 30-50%. Ved som fällts för länge sen och sedan legat utomhus i regn och rusk kommer vara betydligt torrare. 18-25% beroende på hur illa den legat och var i landet.
 
B
Ok

Jag har hittat ett billigt parti Gran/Tall som sågats upp för 2 år sedan och legat ute sedan dess. Oklyvda, staplade.

Men då borde dessa vara ok att använda till nästa vinter?
 
Klyver du dem och förvarar under tak går de utmärkt att elda nästa vinter. Titta bara så att det inte har ruttnat för mycket. Gran har inte så lång hållbarhet. Men två år borde inte vara ett problem.
 
B
A Avemo skrev:
Klyver du dem och förvarar under tak går de utmärkt att elda nästa vinter.
Ok. Tänkte snickra ihop en liten vedbod när det börjar bli lite bättre väder :) Då kan de stå där och torka tills de ska användas i vinter.
 
B
K kuntri skrev:
Som nybörjareldare fick jag rekommendationen att köpa Lars Myttings bok om Ved:
[länk]

Rekommenderas varmt! Tips och Fakta om ved, huggning, stapling och torkning varieras med anekdoter och historia!
Tack för tipset. Passande nog fanns den dessutom på Storytel :)
 
  • Skärmdump från Storytel med omslaget till boken "Ved" av Lars Mytting och betyg 4,14 av 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Min ved vill jag ha kluven och staplad under tak till 1 maj. Vedskjulet är på 30m² och sidorna har glespanel och helt öppet fram- och baktill. Jag staplar veden direkt in i vedskjulet efter klyvning. Jag hoppar över soltorkningen före stapling för att spara tid.
Med denna metod får man inte jobba med veden när det regnar eller stapla veden när den är fuktig på ytan för då bildas mögel.
 
Trådstartaren har sitt på det torra men jag vill lägga till en kommentar.

Vi brukar kapa veden till en meters längder och klyva eller randbarka och pena (stapla) upp den och täcka över före midsommar. Hydraulklyvaren på traktorn klarar hur lång ved som helst men en meter är bekvämt att hantera. Vi brukar göra penorna ungefär 1,8 meter höga och så långa som behövs.
Sedan får veden stå tills den kommer i tur. Det blåser ju rätt igenom penor med metersved. Ett år går och två år är bättre men ibland har det tagit 8 år eller mer innan veden kom i tur att kapas och användas.
Då är den genomtorr och går enkelt att kapa till kortved som inte möglar.
Helst skall man inte någonsin pena kortved. Det tar för mycket tid. Tyvärr är vi tvungna att pena en del av kortveden eftersom jag blev sjuk så timret som jag hade huggit till ett ordentligt vedlider ruttnade och blev till ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.