Hej,

Vi håller på att bygga ett hus med totalentreprenad. I huspaketet (som vi redan har betalat) ingår kakel i rak sättning i kök och badrum. Vi vill gärna ha köket och väggarna i badrummen (2 st) kaklade i halvförband istället. Frågade vad de skulle ta extra för att kakla i halvförband och har fått en offert på 7700 kr exklusive moms.

Själva kaklet, fogen, monteringen osv ingår redan i huspriset. Spontant tycker jag det låter saftigt med totalt 9625 kr för att kapa plattorna och räkna ut hur de ska sätta de två första raderna (resten ingår ju redan). Det handlar om ca 16 arbetstimmar extra enlig deras offert.

Är offerten rimlig?
Vi har inte fasade plattor.
 
Tyvärr då är det så branschen funkar. De har lite för lite inkomst på standard. Tar igen det på tillval. Måste ha råd med MB.
Nej det är inte vettigt pålägg. Det är bättre att göra allt själv.
 
Ordentligt saltad offert...

Jag hade aldrig frågat vad det kostar utan bara sagt att jag vill ha halvförband istället..
 
Jag ringde chefen för entreprenaden och sa att vi ville har det i halvförband istället. Han skulle ta det med plattsättaren (underleverantör). Jag hörde inget mer på en vecka och fick idag ett sms om priset.

Vi har totalentreprenad och kaklingen ingår så vitt kan inte göra det själva. Alternativet är att vi låter dom kakla i rak sättning och sedan river ner det och gör om efter inflytt men det känns onödigt.

Finns ser någon plattsättare här som kan bedöma offerten? Eller kanske någon som har betalt för samma sak?
 
Hur stor yta är det som skall sättas i halvförband? Jag är inte plattsättare.
 
Hmm jag har inte exakta mått men ca 5 kvadrat i köket (som behöver kaklas). Det ena badrummen är 4,2 kvadrat och det andra är 4,6 kvadrat (alltså golvytan). Det större badrummet har inget fönster och det mindre har ett långsmalt fönster. Badrummen har inga vinklar eller vrår utan är fyrkantiga. @hempularen

Det som offerten ska avse är endast kapningen av plattorna och uträkningen
 
De flesta kakelplattorna delas med en kakelkap. Det tar någon minut att göra. Det är sällsynt att antal plattor går jämnt ut på längden, så även vid jämn sättning brukar man få kapa plattorna på ena sidan.
Någon uträkning exsisterar inte.
 
Som någon annan nämnde.

Det blir tyvärr sånna ”tillvals priser” då entreprenören fått jobbet för att dom säkert varit billigast, och för att balansera/roffa åt sig så mycket som möjligt, så över dimensionerar man eventuella tillval.

Jag skulle gissa att halv förband skulle ta ca 1h (MAX) längre i tid på ett helt badrum.
 
Tack för alla era svar!

Det kändes verkligen som en orimlig offert, kunde inte förstå vad dom 16 timmarna skulle vara till. Förmodligen är det som du säger @Thyro89 och det är ju inte kul för någon, synd bara att det ska drabba slutkunden.
 
Thyro89 plattsättare ?
 
För står inte heller hur dom kan ta så många extra timmar.

Ja till yrket är jag det.

Hade varit nyfiken på att få svar från den ansvarige hur dom har räknat på de 16 timmar extra arbetet
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har pratat med honom och bett om en skriftlig offert men inte fått det än, tänkte ringa och påminna imorgon. Jag frågade lätt i förut och skyllde han på uträkningen, kapningen och "hålla koll på dubbla fogar...." @Thyro89
 
Något som kan ställa till det med halvförband är om det är stora plattor som är rakskurna. Om dessa plattorna ej är helt plana så kan man lätt få fogsprång som syns och känns. Dessa kan säkerligen ta längre tid att sätta. Mindre plattor med lite rundade kanter är väl bara att smacka upp. Egna upplevelser som amatör ...
 
P Paulina123 skrev:
Jag har pratat med honom och bett om en skriftlig offert men inte fått det än, tänkte ringa och påminna imorgon. Jag frågade lätt i förut och skyllde han på uträkningen, kapningen och "hålla koll på dubbla fogar...." @Thyro89
Hej!
Jag jobbar som plattsättare och tar aldrig extra betalt för att sätta tegelförband/halvförband.
Visserligen lite mer jobb vid inmätning men sen är det i princip hugget som stucket.
16 timmar extra låter hutlöst mycket.
 
Som Oskar81 säger, vid halvförband så är det lite extra när det kommer till inmätningen.

Åter igen. 16 timmar är brutalt överpris ”bara” för att det ska vara halvförband...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.